fisher 0 Postad 9 Oktober , 2005 Vilken av alla täckställningar skall jag välja till min Comfort 32? Noa, Exel, Press&son.... //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 10 Oktober , 2005 Den här frågan är inte lätt att svara på. En fråga som i sammanhanget bör ventileras är; hur tänker du under sommaren förvara täckställningen. Har du gott om plats eller trångt. Vidare är det också en kostnadsfråga. Själv har jag mest erfarenhet av NOA, den är inte så billig men tar lite plats och är ganska lätt att sätta upp. Förankrar man ställningen klarar denna även hård vind./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 10 Oktober , 2005 Hejsan Jag håller med Nitro sommar förvaring och prisklass är avgörande. Jag satte upp en Exel (A-ställning) igår som följde med min båt när jag köpte den och jag måste säga att det verkar vara skräp. Lätt att bära och förvara men riktigt ranglig och kändes inte speciellt pålitlig. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jörgen Postad 10 Oktober , 2005 Bygg några stöttor av reglar och lägg en liggare eller masten på toppen. Blir billigast och funkar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Cover Postad 10 Oktober , 2005 NOA och Press & Son har jag tittat på, och också tänkt på träbygge. Efter en högst subjektiv undersökning kom jag fram till Press & Son, som måttsågade allt. Kvaliteten såg ut att vara något obetydligt bättre än NOA, medan NOA var något dyrare (10%). Själv tycker jag att man skall ha utliggare, pressen kommer utanför båten, och det blir lite ventilation. Inte helt lätt med eget bygge, men det går. Press & Son har där ett speciellt förslag: de fixar allt utom själva utliggaren, den fixar man själv i tex trä. Då minskar deras pris ytterligare (borde jag tagit, tror jag). Ser inte alls svårt ut att få det bra. NOA har en breddbegränsning, med utliggare tar de inte båtar bredare än 3,5 (eller så). Ser ut som att P&S valt en högre konstruktion - mindre slitage på pressen, osv. Alu-ställningarna har fördelen att de är enkla att ta hem. enkla att bygga upp (nåja). Och så håller de! sk A-ställningar funkar sällan bra, speciellt inte på så höga och stora båtar som C32. - nästa problem är väl pressen, som är en mässa för sig! /Cover Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser