Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
martno1

Vinteruppläggning

Rekommendera Poster

Dags för säsongsavslutning med allt vad det innebär.

Oljebyte, konservering, tömning/fyllning av diverse tankar... Kan batterierna sitta kvar??? Skall man ta ur impellern??? Glykol i septitanken??? Ja, frågorna är många.

Finns det någon som har en bra checklista för allt man behöver göra inför vintern?

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid en början till checklista......

Oljebyte, ja

Fyll gärna bränsletanken så att det inte blir mycket luft kvar som det kan kondensera vatten ur (Fast det brukar jag strunta i)

Ta ur impellern, ja, så den får räta på ryggen under vintern.

Glykol i septitanken, nej. Men i rörsystemet dit, d.v.s. slå lite glykol i toan och pumpa ett par tag.

Spraya det elektriska med 5-56 el. liknande

Batterierna är avsedda för användning utomhus, du tar väl inte in bilbatteriet?

Öppna alla kranar, det är lite väl spännande att byta sönderfrusna kranar med båten i sjön på våren, jag har gjort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörja upp allt som kan röra på sig från gångjärn och uppåt.

Lossa proppellern, fetta in axeln.

Ta ur verktygen som givetvis finns med i båten, torka/smörja

Hänga upp tågvirket på tork

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett laddat batteri klarar minusgrader, ett oladdat fryser sönder. Många batterier laddar ur under vintern och kan då frysa sönder. Därför är det bäst att plocka ur och ladda före det ska användas till våren. Samtidigt ska man rengöra polerna och se till om det behöver fylla på med destilerat vatten innan man laddar och efteråt.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Om du känner dig osäker så står det en del på drevias hemsida

gå till www.drevia.se och kolla på tipssidorna.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man lämna solcellerna inkopplade under vintern under en genomskinlig presenning? 40w solceller, naturligtvis med laddregulator.

Borde räcka för underhållsladdning.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen så här långt!

En specifik fråga; har sjövattenkylning med intag under skrovet och tänkte köra igenom lite färskvatten med glykolblandning med slangen i en spann. Läste dock någonstans att motorn skall varmköras för att få in glykolen överallt. Lär dock inte gå att få motorn varm med kylvatten i en spann!? Kan man lura termostaten, eller vad göra??

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju köra den med bara vatten tills den blir varm och sen skifta till glykolblandning. Eller efter att ha kört igenom den med färskvatten fylla sjövattensystemet med glykolblandning, det borde gå om ändan på slangarna är över motorn.

I stället för en spann med vatten drar jag en slang från pentrykranen till motorns kylvattenintag, kan i lugn och ro fylla vattentanken medan motorn går, och får tanken tömd utan att behöva pumpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter som om ni ska lägga upp båten och sen inte använda den på tio år :-) förra året hade jag en presenning på båten. gjorde inget annat.. hade i och för sig glykol i systemet men inget annat.. funkar kanon ändå... man behöver inte va så överambitiös...:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagom är bäst som man bruakr säga.

Kan hålla med Gedda att man lätt kan bli överambitiös med vinterförvaringen men jag brukar se över motorn oljebyte och glykol. Tar ur batterierna tömmer vattenpumparna.fyller toa och tank med glykol. Tar ur textilierna och maten. Resten låter jag vara kvar till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör man med färskvattentanken?

Bara tömma och va glad eller ska den desinficeras på nåt sätt? I så fall på höst eller vår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar tömma på hösten rengöra och decinfiera (hm svåt att stava till)

på våren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ett jäkla ord att stava till :)

Hur går en rengöring och deci... till?

Vilka medel är bra och giftfria för människa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast eller löstagbar tank?

Tömmer som sagt på vatten rengöringen spolar ur tanken. Tillsätter sedan ett medel och fyller tanken låter det stå en stund tömmer och sköljer ur.

Kommer inte ihåg vad medlet heter men finns hos de flesta båttillbehörsaffärer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast rostfri tank. Och så vitt jag har kunnat se finns det ingen renslucka eller liknande så det enda sättet jag kan tömma på är att pumpa ur vattnet via den vanliga handpumpen.

Detta gör ju att jag är lite skeptisk till att använda tanken öht. Bara att skölja ur den en gång är ju ett halvt dagsverke då man får pumpa sig trött flera gånger om för att få ut de modiga 50 liter det kan röra sig om. Brukar vattentankar vara så korkat konstruerade så att man inte kan gnugga dom invändigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja konstrultionen varierar väl beroende på konstruktör.

Det allra bästa är ju renslucka men det är inte många som har det. Det förslaget jag gav funkar ju smidigast på Lösa tankar.

Men det finns ett medel till fasta tankar där du häller i i vattnet när du fyllt den och så får mikroorgansimerna arbeta tills de käkat upp alla dåliga bakterier. Sedan ska man tömma tanken och fylla på med nytt.

Alltså hur rent ska du ha det brukar du dricka det vattnet som är i tanken?

Själv så är jag i insjö så jag tar ju vatten direkt ifrån sjön till disk men jag har tank som jag använder om jag ligger i hamn eller lägger ut den på kusten. Jag dricker ALDRIG vatnnet i tanken kokar potatis och dylikt och använder det som diskvatten.

Dricksvatten har jag alltid med mig seperat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, så vattnet är ej drickbart.

Eftersom tanken är som den är så har jag gjort precis som du och haft med mig lös dunk med dricksvatten. Lite jobbigt att släpa bara.

Är väl lite väl bekväm efter att under ett par år ägt husvagn och alltid druckit ur kran. Fast då var det ett löstanksystem som man kunde diska ur ordentligt mellan gångerna och sen bara koppla på vattensystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt.

F.ö finns det fina motor- och drevkonserveringstips på Drevias hemsida.

Sök här i forumet på konservering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...