Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
carlsberg

powertrim

Rekommendera Poster

Hej ja har lite problem med min yamaha 60 -88 den vill sjunka när de står upphissad förmodligen nån ventil nån som vet om de är svårt att byta?undrar också hur man fyller på olja i systemet  sitter en behållare med en plugg i mitten är de den ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första du bör testa är att fylla på systemet och lufta det. Du hissar upp motorn och fäller i låset så att du inte riskerar att klämma dig. Tanken sitter till höger och du har en ganska stor bult längst upp. Lossa den och fyll i oljan (Automatlåde olja av bra kvalitet funkar bra). Det börjar rinna ut när det är fullt

Lufta systemet gör du genom att köra upp motorn i översta läget och sedan lossa den manuella skruven som sitter på högra sidan av fästbygeln (kommer inte ihåg om du skruvar vänster eller höger, testa! VAR FÖRSIKTIG FÖR MOTORN kommer att sjunka nu. Dra åt skruven när motorn är längst ned och gör om samma sak ett par tre gånger.

Har du tur hjälper det, om inte har du samma problem som jag. Har fått tipset att byta den manuella skruven. Har ej testat ännu dock. Kan bero på andra saker med. Det finns minst två ventiler till

Lycka tiil

Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man tackar för tipset med oljan .tror nog de är nån av de 2 ventilerna som spökar de jävliga är att man måste hänga av motorn för att byta den på insidan sen är dom ju tyvärr svindyra fick ett pris på huges marina i tranås 1200 spänn styck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns spegelvänd men det är 57. Den sitter på höger sida om du står där du ska dvs bakom motorn. Du ser den genom ett ca 10mm stort hål på högra sidan av (kommer inte på ordet Bracket på engelska) fästbygeln som motorn hänger i, den som är bultad i båten. Tror det bara finns ett hål. Om du ska skruva vänster eller höger (vanlig skruvmejsel) kommer jag inte ihåg och jag tror att det är olika mellan årsmodellerna. Som sagt, kläm dig inte för den kan rasa ned med hög hastighet om du har otur.

Kolla in bilden och mitt på del no 4 hittar du hålet...

mvh

Sudden

post-4862-1394234494,934_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Smäller det med metalliska ljud när den sjunker?

mvh
Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst carlsberg

nej de hörs inget och de tar ju många timmar innan den har börjat sjunka utom när man kör drar man på för fullt då får man ändra trimvinkeln väldigt ofta men man ser ju inte när den sjunker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag noterade ljudet när den stod på trailern hemma och att den sjönk med ryck.

Ska försöka fixa det i höst/vinter och berättar gärna mer om vad som hände så får du bjussa på pilsnern...

mvh

Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jah de verkar ju inte som om vore den ända som har hydralik problem tror ja tar mitt i vår .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...