Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
E-tec_Nisse

Skor/ Stövlar

Rekommendera Poster

Ska vbara ute på sjön i 2 veckor nu, ena veckan på ett segelfartyg och andra veckan i lite mindre HT båtar och liknande. Vi komme rhålla till i Sthlms skärgård och det jag undrar är, vad ska man ha på fötterna? Är inte speciellt förtjust i stövlar så tänkte vad det finns för alternativa lösningar, typ kängor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju som vanligt en fråga om vilken roll du ska ha på båten. Kan du gömma dig när det regnar eller blåser föreslår jag flipflops, skönt somrigt och ibland rätt snyggt (glöm inte pedikyren nu bara).

Ska du däremot ut på sjön för att vara lite aktiv så är det ju en del av livet att släppa prestigen. Det finns snyggare stövlar och liknande för ändåmålet, men om det är värt sina slantar för två veckor tvivlar jag på. Goretex är grymt då vanliga gummistövlar efter några timmars slit lätt ger blöta onda fötter.

Men allmänt, vanliga j**la stövlar med en röd blomma på och dina veckor är nog avklarade utan problem. Är det lite större båtar du ska vara på är de troligtvis inte särskilt blöta och då finns det väl ingen anledning att tänka utanför sköna sneakers bara? Seglar man nåt som har en förmåga att ta in vatten eller slå sönder vågor som kommer farande kan man ju tänka om, men i den båten är kanske inte det primära att vara snygg?

Nej, skumpa i hamn. Sportdryck till havs!!!

Mvh / Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nisse
Det va inte främst utseendet jag tänkte på när jag sa att jag inte giller stövlöar utan det att jag inte tycker de är så jättebekväma ofta. Inget jag trivs i helt enkelt. Ska vara på ett segelfartyg som är cirkus 30 mete roch andra veckan blir dt mindre båtar, HT båtar bland annat.. Så ingen som har nån annan lösning än stövlar? Just ja, rollen ombord. Komme rnog snarare bli dne som är tvungen att avra ute än den som kan springa och gömma sej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt en yngling (nåja...) men vad är TEVA-sandaler?

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omformulerar mig liiiite..

Jag hatar stövlar, egentligen. Fast lika mkt för att de är darn ugly som att de ger fuktiga fötter och gör förbaskat ont att slå i något med.

MEN, är omständigheterna så att du har behov av just stövlar, så finns det nog inga bra genvägar än andra stövlar. Höga skaft är svårt att simulera på annat sätt. Är det mindre blött eller inte blött så mkt kör jag helt enkelt sneakers, med extra par i garderoben. De blir lätta, smidiga, snabba och ger ofta bra fästa även om de blir blöta. Dock är man snabb med att byta väl i hamn ;-) . På en 30 metersskuta bör inte vattenintaget vara mkt större än en promenad på stan (med viss reservation för riktigt hårt väder).

På mindre båt (vilket är mer min grej) är nog tanken densamma. Hur blött blir det? På de flesta båtar jag seglat har jag aldrig annat än sköna sneakers om det inte regnar eller går väldigt hög sjö. Vissa båtar är benägna att ta in vatten över däck och slå vågor som gör båten blöt även om solen skiner. Den här sommaren (som jag iofs inte seglat så mkt under) har jag inte använt stövlar mer än kanske 4-5 dagar, varav de flesta avklarats nästan lika bra med sneakers och lite tålamod för fukt till och från.

Vill du verkligen ha något annat finns det fantastiskt bra stövlar som är fuktavledande, lagom varma, bekväma och har riktigt bra sula just för däcksarbete. Jag är själv lite känslig för sulan, gillar inte riktigt att behöva tänka mer än nödvändigt på vart jag sätter fötterna när man ska härja på däck under lite press när det lutar och går sjö.

Titta på Pir 19 t.ex. www.pir19.com. De har det mesta!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...