Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
iwar

reva.?

Rekommendera Poster

hej.

Jag ser det var nytt segel på tapeten!

En liten undran - kan det va så att ett gammalt utseglat storsegel med stor buk kan bli efektivare när det är revat på grund att du får planare segel som öppnars sig bättre?

Nog tyckte jag det, det blåste inte så hårt idag och jag hade inget mål med min segeltur, så jag testade med ett rev och jag tyckte det blev bra fart till den lilla vind som va visserligen hade jag maxgenuan men det brukar jag ju ha. Synpunkter?

post-5262-1394234489,3808_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Då magnumen har storseglet som huvudsegel så tjänar man på att reva storen före man byter till mindre försegel.

I mitt nya storsegel har jag bara ett rev, men det räcker då det ligger mitt emellan de två ordinarie.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sailor

Å det beror helt på - vind, bog, ja allt möjligt. Men visst, ett bukigt segel är ibland sämre än ett revat (planat) segel. Ett tag var det väldigt poppis med bukiga segel och trimrev (som aldrig funkade) som är en sväng på samma visa. (det var på 80-talet, har du segel från då är det nog dax ...)

Men, alltiallt, är seglet så bukigt att det är bättre att reva så är det ännu bättre att skaffa ett nytt.

Ett av problemen med dacronsegel är att de håller samman trots att de egentligen är slut som segel (map buk osv). Föreslår en liten översyn och diskussion med segelmakarn.

/Sailor

PS: Det finns de som anser att man skall stryka sina segel med strykjärn. Enligt teorin så krymper de då, och speciellt där de sträckts mycket. Kan man ju prova på med ett utseglat segel om man vill, från andra håll har det sagts att det är väl ok att stryka, men ... det töjer sig snabbt igen.

Inget är som nytt - prasslar som sedlarna i plånboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iwar,

Du får en ny båt med nytt, fräscht storsegel! Jag upptäckte efter att köpt nytt att plötsligt stämde segel teorierna man läst....det är bara att skota hårdare när det piper i :-)

Även med ett nytt storsegel vinner Magnumen på att revas i god tid, krängningen minskar, farten ökar och hustrurna trivs bättre ;-)

Sarne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...