Secalka 0 Postad 8 Oktober , 2005 Tittar återigen på en ny båt....nu med Honda 4 takt, 96;a 50 Hk. (den silverfärgade) Någon som har en sådan eller har haft en ? Dela med dig av din åsikt....jag vet inte nått..!! //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 9 Oktober , 2005 Honda fyrtakt är väl inte ett under av mästerverk. Sikta in dig på en insprutad Suzuki i stället. Undvik förgasarmotorer. Svåra och dyra att meka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 9 Oktober , 2005 honda är värdens största motortillverkare skulle dom vara dåliga???. hondas utombordare hellt suveräna. inget fel på suzuki eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 9 Oktober , 2005 Jahaja. Då står det 1-1 i matchen. Flera åsikter?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 9 Oktober , 2005 Hej! Vet inte vad Elanen grundar sin åsikt på, men jag har en HONDA 40hk 98 och den har hitintills gått klockrent, aldrig några bekymmer med den motorn. 50-hästaren är i princip samma motor, så du kan nog känna dig trygg med det köpet :-) Men se till att göra en storservice med ventiljustering mm så vet du att motorn är OK till nästa säsong! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 10 Oktober , 2005 Hej! Håller med ovanstående. Honda har gjort fyrtaktsmotorer i över 50 år, mer än något annat fabrikat. Skulle det vara så viktigt med insprutning, då hade Honda haft det. Honda BF 50 är förövrigt en bilmotor som är gjord för att gå mycket. Jag har haft 2st och de har gått som klockor bägge två. Det är bara att handla. Mvh. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 10 Oktober , 2005 Jag måste då ha fått ett måndagsexemplar, min är svårstartad går halvdåligt och klarar minst 1 min på tomgång och är sedan svårstartad igen... /Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 10 Oktober , 2005 Jag läste någonstanns någongång att det är samma motor som i någon av deras mindre bilmodeller, typ civic eller något åt det hållet. Fanns heller inga rapporter om några rasade/skurna motorer. De går bara inte sönder... (Dock nöjd Mercuryägare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 10 Oktober , 2005 Hej igen! Du har nog ett inställningsfel Prova att ställa upp tomgången. Men skruva inte på varje förgasare, det finns en skruv med en fjäder under som du ställer alla tre samtidigt. Tomgången ska vara på 800-1000 varv. Jag varmkör alltid en liten stund på 2000v innan jag släpper den på tomgång. Mvh. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 10 Oktober , 2005 Hej Fick ett tips av en försäljare för några år sen. Köp ingen utombordare som är äldre än 10 år. Då kan du ha skaffat dej problem. Äger själv en Honda 50 hk, 4-takt från 2001 som går klanderfritt för mina behov, som är badturer på sommaren och trollingfiske på vår,- resp höstkanten. Lycka till! Mvh Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 Oktober , 2005 Nu känns det som att Honda vinner på walkover..... Tackar för Era åsikter och skall ta till mig detta. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johny Rohny Sohnysson Postad 27 Oktober , 2005 Jag varmkör alltid en liten stund på 2000v innan jag släpper den på tomgång. Mvh. Markus Intressant...Som jag trodde, dom är tunga,dyra och om jag förstår detta rätt betyder det att man måste smyg värma den på 2000varv innan man släpper ner den på tomgång.. Nää satsa på en fyrtaktare med Insprut! Det är iaf modernt. Och du köper ju en fyrtaktare för o va modern?! Eller?! Men nu handlde det ju om DU skulle våga köpa Honda. Ja visst, så många kan inte ha fel, det är en bra motor, om än tung o dyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 27 Oktober , 2005 toska! ALLA båtmotorer behöver med jämna mellanrum en riktig proffsservice, om man vill kunna lita på dem till 100% i alla typer av väder! Verkar som om det är dags för en dylik service för din motor hos någon proffessionell meck Jag kör min till proffsservice vart 3:e år, dessemellan fixar jag oljebyte mm själv. För mig har det konceptet fungerat alldeles utmärkt, och motorn har ALDRIG falerat för mig. Startar gör den alltid, oavsett väder Johny! Att påstå att HONDA inte är en modern båtmotor är nog lite väl förment ... mer fakta pls på vilket sätt den skulle vara föråldrad och inte hålla måttet mot konkurrenterna! ... dessutom är den enligt mitt (och många andras) tycke, marknadens absolut snyggaste motor, som designmässigt passar på alla typer av båtar, gamla och nya, plast eller trä, detta pga den tidlösa rena designen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Oktober , 2005 Varmkörningen ökar livslängden på motorn. Att starta en kall motor och sedan ge full gas är inte så bra, om man vill ha motorn kvar ett antal år. Är motorn varm så smörjer den bättre Detta har inget med insprutning och göra. Honda motorerna är inte tyngre än övriga fyrtaktare. Är man rädd för vikten då får man hålla sig till tvåtakt. Ska man då ha samma låga bränsleförbrukning så är det optimax eller e-tec som gäller. Lägger man ut så mycket pengar på en motor så bör man vara rädd om grejerna. Mvh. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ronny Postad 28 Oktober , 2005 NJa inte så jag menade, varmkörning självklart. Ja menade att det brukar snackas om att tvåtakt inte går på tomgång när dom är kalla vilket är rätt mycket snack, det förutsätter att även tvåtaktaren är inställd efter konstens alla regler. Varmköra bör man göra=sant. Jag uppfattade det som att ÄVEN vissa fyrtaktare har problem med tomgång. Vilket det smusslas med en del. Även andra direktinprutade 2takt är snåla , HPDI, TLDI Ang design.. Jo visst, Hondan är snygg. Nåt måste dom ju göra för o försöka gömma klumparna på akterspeglen. Insprut är nästan alltid bättre så är det. Honda är och var sena med sprut på sina maskiner. Ska man nu köpa dyr fyrtaktare för o va modern, då ska den enligt mig iaf har insprut. Man köper ju som fritidsbåt ägare inte fyrtaktare för ekonomin, Det kostar och åka snålt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 6 Juni , 2007 Oj oj hur länge sedan var det inte jag fick detta svaret men tack så jätte mycket. Helt sjukt att jag inte var in och kolla detta tidigare, men nu ska jag fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 6 Juni , 2007 Hahahahah Ja det är ju bara ett och ett halvt år sen. Honda har fortfarande förgasare på sina 50hk, men jag tror nog att det kommer nåt nytt inom en snar framtid, eftersom dom har tagit fram nya 75 & 90hk med insprutning så kommer förmodligen 50hk i nytt utförande. Själv åker jag nu Honda BF90, med förgasare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 21 Augusti , 2007 Ja man får ju hoppas. Just nu tror jag det bara är Suzuki som har insprutning på 50hp motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Augusti , 2007 Yamaha har det oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 21 Augusti , 2007 Hmmm... intressant skulle vilja byta till en 60hp med insprutning. Om Yamaha även har det så blir ju utbudet lite större Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Augusti , 2007 Det har dom! Det är bara till att handla. Man lever bara en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 21 Augusti , 2007 Jo tack men det får ev. bli till våren, då skattmasen ska ha så f..askat mycket för sommarstugan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinaden 0 Postad 21 Augusti , 2007 Har en Honda 90 hp -97:a, och hittills inga som helst problem. Kanske lite svårstartad, men det har jag lärt mig leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 21 Augusti , 2007 Har visserligen inte direkt några problem förutom svårstartad heller, men har lessnat lite på det och så är den lite för liten vill gå upp till 60hp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Augusti , 2007 Vi har likadana motorer. Min är iofs ny 2005:a, men med förgasare. Jag pumpar blåsan stenhård, fäller upp spaken så långt upp det går och motorn hoppar igång direkt, lägger den på 2000 v i 10 sek sedan släpper jag ner den i tomgångsläge. Även dom 50hk motorer (Honda) jag har haft innan, har alltid startat direkt. Samma procedur där förutom motorer tillverkade from 2003 där ska man inte röra handgasen. Obs endast 50hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 21 Augusti , 2007 vilken spak pratar du då om? choke? gas? och om jag drar upp den i varv så hoppar en växel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Augusti , 2007 Snabbtomgångsspaken. Om din motor BF50 är en 2003 el nyare så ska den inte röras vid kallstart. Kolla din instruktionsbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toska 0 Postad 21 Augusti , 2007 Ahh... ok men tyvärr så har jag inte ett sådant reglage på min. Marin&Fritid monterade på motorn på båten och jag har ett mittkonsol reglage utan sådan spak. Har endast en choke på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Augusti , 2007 Det förklarar det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser