Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
thor79

Riva ur matta

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har en Sea Ray 180 BR -00. En båt jag är mycket nöjd med förutom att det ligger heltäckningsmatta i durken. Helt idiotiskt på en båt enligt mitt tycke.

Finns det någon här som har erfarenhet av att riva ur mattan och ersätta med något lämpligare golv?

Hur gör man för att få ut bort mattan på ett effektivt och bra sätt? Vad finns under mattan? Vilket material är lämpligt att ersätta mattan med?

Tacksam för svar

MVH Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på, på vissa modeller fortsetter mattan upp på sidorna när durken tar slut.Alltså durken ligger så lågt att båtens skrov tar över golv ytan, då blir det nog svårt att få det riktigt snyggt, men annars om durken er plan o fin kan du jo lägga inn teak durkar antingen äkta vara eller köpa fuskgrejor, finns även snygga plast mattor som har olika marina mönster.Den gammla mattan er säkert limmat direkt på plywood skivor, så antingen riva/slipa bort den gammla mattan eller om båten er såpas gammal att ett byte av plywooden endå behövs, ja då byter du den.1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matta i baten ar (tyvarr) mycket vanligt pa Am. bow riders. Fa behaller batarna har borta sa lange att de nagonsin ser de problem med rota som alltid kommer for eller senare med en san installation.

Du far borja med att riva ut den. Om mattan gar upp pa sidorna (vanligt) och du vill ha den kvar dar, sa skar med en vass kniv nere i vecket. Mitt tips ar annars att ta bort all matta. Nar det ar gjort, gar du sedan over med en spackel och mekaniskt tar bort sa mycket lim som mojligt. Blir det nagot kvar, prova med aceton eller annat starkt losningsmedel. Efterat slipa for att fa en ren yta. Bli INTE forvanad om det ej ar marinplywood, utan bara vanlig byggplywood. Det ar ett satt att halla priset nere pa dessa batar.

Sen far du bestamma vad du vill gora. Forutsatt att plywooden ar i bra skick och TORR, sa skulle jag plasta hela golvet. Annars kan du mala och sen skara till en losa matta (eller teak durk som foreslogs) och lagga uppepa.

Det AR en del jobb med att ta ut mattan, men det ar det val vart. Risken blir betyldigt mindre att fukt gar ner genom mattan och in i plywooden (och ruttnar ut golvet/stringers). Det ar ockss ganska skont att fa ut all inredning, fa en ren bat, och sen borja satta in allt, val forankrat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren!

Borde väl funka att limma på vanlig våtrumsmatta? Nån som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Steinar,

Kika pa:

http://www.perutbult.se/safircabin/

Han har en snygg och dokumenterad upprustning av en Safir Cabin, dar han ocksa lade in randig plywood for att fa det se ut som ett teak golv.

Hittade inte hans namn eller e-mail adress, men snyggt jobb - pa bade bat och site.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Klart det gör! Ta en som är genomfärgad bara, t ex Tarkett Optima Wetfloor. Optiman används även som gångmatta på ytor med hårt slitage som entréer, hissar och liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...