Tjocka_Trisse 0 Postad 7 Oktober , 2005 Hej jag har läst att man kan ta bort bottenfärg med en blandning av kaustiksoda i tapetklister. Har någon provat detta och hur ska man mixa till denna gegga? Jag har skrapat bort det mesta av färgen men vill gärna ha bort resten så att jag kan epoxibehandla båtbotten. TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor Postad 8 Oktober , 2005 Det beror på vilken bottenfärg du har -tvivlar på att din blandning biter på VC17 (där skall man köra med T-sprit). Funkar soda på din bottenfärg (prova lite grand). Tapetklistert är bara till för att göra blandningen tjockare så att den sitter kvar ett tag. Så det är bara att blanda vatten, soda och klister. Skulle gissa på att en bra blandning så skall man ha hälften vatten jämfört med vad som föreslås för vanligt tapetklister. Beror också på vad för soda du kör med. Men! Varning! Soda är starkt frätande!!! Skall du verkligen göra detta så skydda dig MYCKET noga, speciellt händer (gummihanskar och yttre) och ögon (heltäckande skyddsglasögon a la cyklop är ett måste). Tänk också på var så spolar ner geggamojan - inte så bra i ett vanligt avlopp. Har du bara lite bottenfärg kvar så är det kanske lika bra att skrapa detta också - och om det inte är kul så använda sig av färgborttagningsmedel avsett just för din bottenfärg. (läs på innehållsföteckningen, är det bara soda så ... ) /Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanhelge 0 Postad 10 Oktober , 2005 Jag har använt tapetklister/kaustiksoda för att ta bort gammal bottenfärg. Funkar bra på mjuka färger typ Micron. Om det däremot är VC17 eller andra hårda färger så krävs det (dyr) remover/stripper som man dock kan göra lite mer effektiv genom att efter påförandet klä in mha gladpac/palstfolie. Nåväl tillbaka till kaustiksoda/tapetklister. OBS! om man blandar i för mycket soda så blir blandningen rinnande. Det man eftersträvar är en konsistens typ marmelad. Och som sagt - SKYDDSKLÄDER!!! Och tänk på att det lätt stänker så ett heltäckande ansiktsskydd, gummihandskar, oljeställ mm är ett måste. Pensla på marmeladen - går säkert att använda plastfolietricket här också. Efter en stund så kan man röra runt lite i färgen/marmeladen mha en styv pensel - OBS det krävs en pensel som tål sodan, vanliga penslar fräts sönder efter en kort stund. Använd rotborste (så hårda borst som möjligt) och spola med vatten för att få bort gegget dvs färg och marmelad-blandningen. Man kan behöva upprepa behandlingen ett par gånger. Har rensat botten på en Albin Express (provat både kemiskt och mekaniskt) och den var i princip helt ren efter en dags intensivt arbete - motsvarande arbete mha skrapa tog flera timmars slit under nästan 2 veckor (med värk i axlar o rygg som resultat). Har även tagit bort VC17 på en 10m fenkölad segelbåt mha interstrip/plastfolie - som sedan skrapas av. Inte lika smidigt som soda/vatten, men mycket lättare och snabbare än kompisen som torrskrapade rent en Scampi. Jag var klar efter i princip en helg och några kvällar - han offrade nästan varje helgdag kväll i ett par veckor. Med en ömmande kropp som bonus dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser