LadyB 1 Postad 7 Oktober , 2005 Jag ska köpa till Genua 1 kryssfock under vintern. Spinnacker likaså men tänkte försöka hitta det lite begagnat. Jag är nu inne på att försöka utnyttja rabatterna under sthlms-mässan i november och undrar lite om det är något särskilt man ska tänka på/planera inför det. Jag har offerter från Gransegel och Saltsjöbadssegel med mått, dukval osv vilket jag antar underlättar. Men är det mer? Cunningham? Ja! Rev? Ja! Vilka andra frågor bör man ha klart för sig innan man står där med pennan i hand? Tacksam för svar / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 7 Oktober , 2005 Jag är lite förvirrad vad du menar för segel, du räknar upp både genua 1 och kryssfock, men jag försöker ändå... - Livslängd eller prestandasegling? - Kappsegling eller cruising? - Hur mycket vind vill du kunna bära seglet i? - Skärning (crosscut, bi- eller triradial)? - Dukval? - Rulle? - Snörptrådar? (jag rekommenderar tråd både i bakkant och underkant) - Lattor (i kryssfocken...)? - Telltails? - Horisontella mörka band sydda i seglet? (mycket bra, underlättar att se segelformen från brunnen) - Siktruta? Sedan är rev inte speciellt vanligt på försegel eller cunningham heller, även om det senare förekommer. Om du menar att du skall köpa ett storsegel bör du även fundera kring lattor, klassmärke, nummer, lösfotat eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 8 Oktober , 2005 Haha.. Jag förstår din förvirring. Jag blev förvirrad själv när jag läste vad jag skrivit. Vi gör om! Jag MÅSTE ha (men tänker titta på resten med) Genua 1 och kryssfock. Är intresserad av kappsegling men båtmaterialet är inte nog för att vara ambitiös på den nivån, jag är dock lite petig på området. -Mörka band lät smart, inte tänkt på det men vet ju nu när du säger det hur stor skillnaden blir. -Telltales är fenomenalt så ja. -Snörp ska det ju vara ja. -Rulle är ett big no no, mina ögon ser dem som grova kompromisser och så jobbigt är det inte att rulla/vika segel. -Lattor i kryssfocken. Hur bra är det? För/nackdelar? MÅSTE den rullas då? -Siktruta i Genuan vore bra, men hur starkt är det? Bör man tänka olika på Genuan och kryssfocken? Att storen är en annan sak och att kryssen kräver tuffare duk förstår, men bör man tänka annorlunda om annat med? Väl mött / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor Postad 8 Oktober , 2005 Kring segel finns det många åsikter ...... Mörka band i storen - och kanske i försegel- är nog bra, men det kan man själv klistra dit. (baggis, så skall segelmakarn görat så skall det vara billigt) Med försegel är det bra att tänka till - en båt som Ballad skall ha en relativt tung genua som kan stå upp till 10 m/s, medan andra båtar kräver flera segel eller dyra segel för registert upp till fock. Själv tycker jag att en högt skuren 135% genua är bra för allroundsegling, ger fenomenal sikt. Och bra höjd! Men beror förstås på båt! Siktruta i genuan har tex H-båtarna haft länge, funkar nog. Lattor i kryssfocken är en klassiker - men om de verkligen behövs beror på seglets utforming och andra krav. Med lattor så viker man seglet underifrån - men visst kan man rulla om man är lagd åt det hållet. Cunningham har ofta sagts vara ett måste, själv är jag inte lika entusiastisk. På försegel är det ytterst tveksamt, på mastsegel har det varit ytterligare ett snöre att dra i, men till vilken nytta? Beror återigen på båt, generalisera är ack så farligt. Även om rev på försegel inte är det man först tänker på, så är det faktiskt inte så dumt. (fast man blir blöt). Speciellt om man inte har förstagsprofil / rulle. Rullens vara eller icke - bekvämt helt klart. Rätt gjort borde det inte bli sämre än pistol, snarare bättre. Men visst, också jag tycker det har en viss charm att låta förseglet gå ner på fördäck. Gäller dock bara för fock! Så fort det är en genua så är rulle tveklöst bättre. Alla köp är en förhandling. Att känna sig tvingad att avsluta köp under mässan är inte bra. Ställ som krav att villkoren skall gälla under så lång tid att du kan gå igenom alla aspekter på segel och köp, innan du slår till. Det är inget svårt eller dyrt krav för segelmakarn; de som inte accepterar får ha en bra förklaring. /Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 9 Oktober , 2005 Nej, de mörka banden bör ju inte bli nån större kostnad om det ska vara värt sina kronor. Båten är en Compis 28 som bör bära Genua 1 upp till 5-6 m/s, 2an uppemot 8-12 (tror jag) kryssfocken håller nog, jag har även en kraftig stormfock som står pall om det krusar i ordentligt. Cunningham i focken kräver ju lite annat också så det är lite utanför ramarna. I storen anser jag Cunningham vara en självklarhet, tredjeplats efter skot och kick. I förseglen är det mer alla dessa småsaker som jag så lätt glömmer nu, pga att detta blir mitt första segelinköp. Reva försegel? Gör nån sånt? Jag byter nog segel om man tänkt fel från början. Häri ligger min motvilja till rullsystem, om man har en stor genua, som sedan rullas in för att kompensera hårdare vindar. Så är det ju omöjligt att få en korrekt buk i seglet, Genua 1an i mitt fall är ca 30 m2, att rulla in det till 13 för en hård kryss kan omöjligt ge riktiga förhållanden. Min första prioritet är att båten ska gå bra, men utan att för det vara direkt racig. Det kostar alltför mkt. Tittfönster är klart relevant, framförallt på G1an som sträcker sig nästan ända till sittbrunnen. Snörpar hade jag nog också glömt och mörka band likaså.. Tack för tipsen. Det här med lattor i focken däremot.. Hur mkt kan det påverka seglet (antar att det bara gäller kryssfocken)? Och om vikning/rullning, jag var lite klumpig i formuleringen. När jag säger rulla, så menar jag att det inte viks på längden. Jag menar, det går väl inte att bryta lattan för att få ner det i en säck? Då måste man väl ha såna långa rullsäckar? Vilka är betydligt svårare att stuva undan sen. Känner att jag fortfarande kanske är lummig i vad jag frågar efter här.. Men det jag fått har hur som varit till nytta, tacksam för alla aspekter i området. Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor Postad 9 Oktober , 2005 Svårt att låta bli att kasta in mer ved i brasan ... Rev på försegel är ovanligt, mest eftersom rullarna tagit över. Men ett rev löser samma problem som rullen (minska ytan) fast med bibehållen form! Eller den form man vill att segelmakarn skall sy in. Kräver såklart att seglet är sytt i tillräckligt kraftig duk. Håller helt med om att rulle är värdelöst för att segla inrullat - det blir halvdant. Det fina med rulle är att man inte får ner ett vått segel i båten! Om du skall ha en genua som är så lättvindsbetonad - borde du inte fundera över hur du skall använda den? Vid riktigt lätta vindar, och om seglet går långt bak, - då borde det kunna sys i en lätt duk. Utpräglat kryssegel är det väl inte? En lätt duk har många fördelar, vikt, storlek och hanterbarhet. Väljer man dacron så riskerar man förvisso att det kan bli utseglat / bukigt men det är bara att trycka ner det i en påse. Och billigare än mylar / eller vad det nu är som är poppis/. Siktar du på seriös kappsegling så är det förstagsprofil (u rulle!) som gäller. Fast det är rena fakirgrunkan. Hur skulle det vara om den största genuan pressas ner i vindregistert, och mellangenuan får ta lite större bit? Så blir samtidigt mellangenuan kryssseglet, även i lite lättare vindar. Allt är båtberoende, leka med tanken kostar inget. Lattorna i en kryssfock är så små så det är bara att trycka ner i segelpåsen. Man kan ju tala om för segelmakarn att man vill ha en påse som räcker till för det - men samtidigt skall segelpåsar vara lite små så att seglet verkligen håller sig där. Lattorna har man såklart för akterlikets form, som påverkar hela seglets funktion och kraft. För storen kan det vara bra att slå en tanke på lattorna! Det finns flera förslag numera, tex med 2-3 genomgående och resten mer vanliga. Med genomgående lattor så får man kolla så att det funkar med likrännan (trycktravare behövs). Fördelen med genomgående lattor är att man får mycket bättre kontroll av seglet, och det slits mindre också. Något tyngre blir seglet. Materialval är viktigt - kanske inte så dumt med ett av de nya materialen i storen? Det blir lättare, och töjer sig mindre. Alla dessa bukiga storsegel - åååå, det är tråkigare än tråkigt. 2 rev är ett minimum, det kan bli blåsigt en dag. Lösfotat är populärt numera - själv har jag svårt att vänja mig, dessutom så är det lättare vid upp och ner med ett som är på bommen. Men lösfotat ger säkert bättre form! (kolla klassregler - det finns de som inte accepterar lösfotat). Väljer man ett dacronsegel så föreslår jag att man ser till så att det blir trippelsömnad. Håller mycket bättre. Ibland ser man de som väljer att förstärka akterliket redan från början (dacron) - funkar faktiskt, men ger ett tyngre segel. /Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Oktober , 2005 Är inte utförandet ganska lika hos olika segelmakare? Har själv stor och rullgenua från Saltsjöbadssegel och är mycket nöjd med det. Mörka band, telltails, snörplinor, segelmärken m.m.var inget vi diskuterade, det förutsatte jag ingick och det gjorde det också. Cunningham och rev i genuan var inte aktuellt. Tycker vi hävdar oss rätt väl mot båtar med lika eller något högre lys så seglen borde i alla fall inte vara sämre. När det gäller spinnaker så tycker jag du gör alldeles rätt i att köpa begagnad. Det är mycket roligare att köra spinnaker om man inte behöver vara rädd om den och då blir den använd också! Det skapar i sin tur säkerhet i hanterandet så att man drar upp den även om det är tveksamt om det bär. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 10 Oktober , 2005 Rev.. OK, har nog inte sett det som någon vanlig lösning bara. Jag har som sagt inte koll på allt runtom detta. Utan stannar lite vid ren, trist familjesegling och tvärtom kontakt med ren kappsegling där allt är kompromisslöst. Då jag själv nu är ute efter mellantinget, aktiv och välseglande cruising, så står jag lite platt. Genua 1an.. Ja, den ska väl användas vid lätta vindar. Förstår inte frågeställningen riktigt. Jag tror inte att det är lnsamt med så mkt segel över ca 6 m/s på kryssbog, något mer vind på undanvind kanske, men då är det ju heller inte samma tryck i tyget. Min erfarenhet är att det kan löna sig att vara något överriggad på bidevind för att vinna lite höjd, men det kan ju bara vara en känsla. Med tanke på ytan så tror jag att det stannar vid dacron, tyvärr. Om man syr in lattor här.. kan man slippa det här stänget som lätt kommer när seglena blir så stora? Eller är det nåt som kommer när de är slitna bara? Förstagsprofil stummar upp masten lite väl tycker jag, det lilla som går att krumma håller jag hårt i. Om G1an pressas ner i registret? Åt vilket håll, så att den blir ännu mer lättvindsbetonad menar du? Njae, tror att G1 >5,5-7,5 m/s, G2an >8-11 m/s och kryssen upp till hårdare ;-) passar mig rätt bra. Det jag mest tänker på är just lättvindssegel. Båten är ganska underriggad men G1an står sig nog på kryss, och på undanvind blir det la till att dra upp en ballong:D ! Jag har pratat med Saltsjöbadsseglel och de var jättebra, men de är väl ganska dyra i konkurrensen? Gransegel VET jag är bra (kappseglingen iaf) och de var faktiskt en beggad spinnacker billigare på stor G1 G2.. Vilket är ganska mkt, en redig utekväll eller en månad på sjön ungefär ! Att jag frågar är mest för att slippa vara ovetande när jag står med segelmakaren, det är garanterat inga problem att få vad jag vill ha. Men på mässa är allt förhandlingsbart och det är betydligt lättare att vara hård och pressa om man vet vad man vill ha. Väl mött / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 10 Oktober , 2005 När Sailor nämde förstagsprofil så var det knappast PP-skena han menade utan någonting mer åt Headfoil, Tuff Luff eller liknande gissar jag. Dessa sitter ju på rodden och har ingen negativ inverkan på masttrimmet.Det är väl snarast så att att profilen blir en del av segelplanet. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 10 Oktober , 2005 Eerrr... Jaha !! Oj, det var nog mitt obstinata hat mot rullar i kombination med lite okunskap som tog överhanden där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 10 Oktober , 2005 Jag är inte heller så förtjust i rullar. ☺ /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor Postad 10 Oktober , 2005 Nå, smaken är ju på olika sätt! Det där med Genua1, då tänkte jag som så att om det är ett utpräglat lättvindssegel (upp till 5 m/s?) så kan det sys i en lätt, tunn duk. Då blir det det lätthanterligt, och dessutom billigt. Inget att segla dikt bidevind på kanske, men det gör inget för ett så stort segel (som går bak till sittbrunnen) blir aldrig riktigt bra för kryss ändå - utom i mycket lätt vind! Relativa vindstyrkan är det viktiga här, så på öppna vindar kan G1 användas ganska långt upp. Genua2 som är lite mindre kan vara lite planare och kryssar bättre. förmodligen kan man skota in den bättre också? Beroende på hur vant och så är dragna så kanske du vid en kryss kan ta den inom vantet, och då få en mycket bra höjdtagning. G2 blir då lite av ett allroundsegel, funkar alltid, aldrig helt fel. Jag tror inte man skall vara överriggad vid bidevind, då lutar det för mycket, avdriften ökar osv. (fast, det beror ju lite på som vanligt, bla vad som menas med överriggad. jag tolkar det som att ha lite mycket segel, vilket oftast känns bra - men sällan är det!). Balansen mellan höjd och fart är en närmast religiös fråga, så den ger jag mig inte in på här. Själv helt utan erfarenhet av Saltsjösegel, vill nog mest framhålla att det ofta är relativt liten ekonomisk skillnad mellan olika segelmakare, och det för något som man använder ofta under flera år. Och som avgör båtens fart! (Mina erfarenheter av Gran är inte goda, men shit happends). Att få en vettig diskussion med en segelmakare är guld värt. Vettig diskussion = han lyssnar, kommer med vettiga förslag, och har inte konstiga dead-lines. En bra genua (G2 för dig?) och en bra stor är grunden för seglingen - satsa ordentligt på dem. Spinx och annat kan vänta, eller vara enklare tills senare. Berätta gärna hur det gick - nya segel tänker man gärna på /Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 11 Oktober , 2005 Precis, G1an sys i (om mitt minne inte sviktar) ca 15% lättare duk än 2an och X-focken. Med överriggad menade jag främst förseglet, och just i lättvind som du sa. Sthlms skärgård bjuder på lite väl mkt lättvind så det känns ändå viktigt. C28 kan skota in tämligen hårt även utanför vanten, och i lättvind med fräscha segel går det nog att plana även ett för stort segel där. G2 och stor är mkt riktigt det viktigaste och vanligaste, men de befintliga är om inte helt bra, så för bra för att bytas som det känns nu. Nästa säsong kanske, men prioriterat är G1 och X-fock (som saknas helt) samt spinn... Min bakgrund här kanske ska förtydligas. Jag har seglat sen.. 2 månader?? Sen barnsben, älskade det när det hände nåt (ville alltid mot vinden för att få kryssa;-) ). Seglat lite jolle och vindsurfat mm. Nu har jag genom kontakter ramlat in lite på kappsegling och är som ett barn dan före jul för att lära mig allt med en gång. MEN, det här är den första egna (delar den dock) båten och är inte tänkt som något tävlingsredskap. Men jag vill ha trimmöjligheter och glädje i seglingen även om det inte gör mig snabbast (för det är en annan båt och 10 års erfarenhet dit ändå). Jag vill helt enkelt ha en läromästare. Som vanligt har MGs invånare bjudit på bra vinklar, tankar och tips om detta. Snörpar i akter och däckslik. Eventuellt lattor i kryssen (ska ta det med makaren). Titthål i G1an. Telltales (Berättarsnören är oslagbart). Mörka band. Kom på att man kanske borde kolla (om inte segelmakaren vet det direkt (vanlig båt)) hur lågt man ska våga skära G1an också. För lågt skuren finns det väl risk att den blir svårtrimmad om skotpunkterna inte matchar korrekt? Tack för allt så länge.. Lovar återkomma när det är klart, eller efter mässan om någon betett sig som en skit! Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 11 Oktober , 2005 För priset spelar det ingen roll hur lågt du skär genuan, att mäta in för den gör du när du bestämt vem som får äran att göra jobbet. Eventuellt kan du höra om de kan komma ut och måtta på din båt, men då bör du ju göra det innan du mastar av... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 11 Oktober , 2005 Njae.. Fröken som ska få nya tyg har som inte legat i vattnet sen jag tog henne. Provseglat och hemkörd från norrland på lastbil. Därav min något panikartade vilja att ha nytt innan våren, jag kommer känna mig naken utan ordentliga segel. Om måtten så är det väl i så falla bara att ta en tumstock och räkna. Rätt enkel geometri för det väl? Hej / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiniMe 0 Postad 17 Oktober , 2005 Jag förstår problemet med skaffa nya segel. jag hade samma problem föra höst. Det slutade med att jag hämtade in minst 10 offerter från alla möjliga segelmakare med samma fråga och uppgifter. Tyvärr fick jag nästan lika många olika svar men mycket ny erfarenhet. Duk bör anpassas till båtens storlek, vikt och accelationsförmåga. på lätta båtar lönar det sig inte att ha laminatduk (blir bara dyrare). HTP-square duk som min segelmakare föreslog är en dacronduk för kappseglare t.ex. Bi- och triradial lönar sig endast om det används olika material dvs. starkare där belastningen är större och lättare där det är mindre. Det har dock till följd att det blir fler sömmar det finns någonstans en break even där viktbesparing upphävs av vikten av fler sömmar. Förresten de moderna 3D-segel är skurna i cross-cut men anpassade till lsterna. Lattor i focken medför att den inte kan rullas på rulle men håller profilen och förbättrar även livslängden. Jag skulle rekommendera det. Om man vet vad man exakt vill ha tror jag nog att segelmärke har inte så stor betydelse idag (kan ha fel). Seglen ritas i liknade eller samma program och skärs upp av maskiner. Vet man vad man vill ha så kan man tror jag nog lungt beställa seglen även i t.ex. Polen (Narval) eller Turkiet (Q-sails) och tjäner en slant. Jag har dock inte fått samma rådgivning som jag fått i det lilla segelloftet i Kiel - Schutz-Segel (fd. Doyle) Och seglen jag fick är perfekta. De hjälpte även med transport och renovering av mina gamla- gick på 30 Euro för renovering av 3st segel). En sak vid sidan om. Seglen mår bättre om de endast rullas. Mina kappseglingsegel förvara jag därför tom i stora rör under tranporten och förvaring. Jag viker endast mina gamla segel som jag använder för training och nöjessegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser