Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Secalka

Någon som har Höga Rodd 465?????

Rekommendera Poster

Tittar på en Höga Rodd 465-05 med en Tohatsu 50 HK Tldi. Enligt tester i Båtnytt 2003 så var byggkvaliteten på båten ganska dålig medans båthandlaren hävdar motsatsen. (Båtahandlaren säljer andra märken också men rekommenderar HR med denna motor)

Är det någon som kan kommentera båten eller motorn ??

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju riktigt, vad det gäller prislappen men Blocket ger ju en bra vägledning i begagnat världen.

Jag vill ha reda på kvaliten så får jag bedöma priset sedan.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=57190

Vilken skulle Du lita mer på: test i båttidning eller båthandlare?

Förhoppningsvis är båttidningen mer objektiv i sin bedömning av en testad båt än vad en båthandlare enl sakens natur brukar kunna vara. Båthandlaren vill kränga båtar (visst vill de flesta ha nöjda kunder så de slipper reklamationer, har referenser och kanske en återkommande kund men...). Båthandlaren är inte oberoende på samma sätt som en testare i en båttidning. Åk till handlaren för att spana in en 465:a och ta en titt med egna ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Du Bosse..

Det är kul att Du hänvisar till tråden jag själv var med och svarade på samt att det var fel båt !

Som jag skrev i början så säljer båthandlaren även t ex Ryds och Uttern men vill ändock sälja en HR till mig.

I nästan varenda båt test får Ryds bra kritik medans man kan läsa om mindre blesyrer på Ryds här och var på MG.

Vad journalister skriver är nog i alla lägen inte så objektivt direkt så det är därför jag vill höra med någon som har en sådan båt vad han/hon tycker.

Man kan ju också se det som så att om man går in på Blocket och tittar så finns det 4 sidor Ryds till salu men en sida Höga Rodd.

Vill inte folk bli av med sin Höga Rodd ?? 15.gif\

Så med all respekt Bossee, jag vill ha svar på min fråga inte ett ifrågasättande om varför jag ställer frågan eller handlarens kompetens/lönsamhet.

ps. Jag har dessutom varit och tittat på den men vad man ser är inte helt lätt att översätta till känsla när man är på/i vattnet.

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej Secalka,

Båten jag hänvisade till i tråden gällde en HR 465 även om jag vet
att tråden gällde en 435:a. Om du läser mitt inlägg där så framgår det tydligt.

Jag vill på intet sätt ifrågasätta vare sig din fråga eller handlarens kompetens/lönsamhet.

Men du har fått en idikation i en båttidning från 2003 skrev du att kvaliteten på HR 465 (antar jag) kan ifrågasättas. Jag hänvisade till en tidigare tråd som indikerar samma sak (Båtnytt nr 3 2004 som gällde HR 465).

Byggvaliteten:
Hoppas nån som har en HR 465 -05 kan ge för dig värdefull information om detta.
Hoppas HR 465 -05 har bättre byggkvalitet än test på tidigare årgång(ar) visat.
Hoppas handlaren har rätt.
Hoppas att när du tittade på en HR 465 kvaliteten motsvarade dina krav.

Sjöegenskaperna:
Enl testet i Båtnytt nr 3 2004 (sid 31) anser testarna att sjöegenskaperna är fullt godkända och att den känns mycket stadig och trygg i vattnet.

Om möjligt be att få provköra en HR 465 hos handlaren (fast jag misstänker att det kan bli svårt rent praktiskt).

Även om jag själv inte har en HR 465 så hoppas jag ändå att jag kunde bidra med nåt av värde för dig.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vad skall jag säga...

Med risk för att tappa bort själva huvudfrågan så....

Blocket ger en bra indikation. Man kan alltid tycka att det är för dyrt men på något sätt finns det en marknad för detta och då ger det en indikation på prisbilden, så är det.

Jag tillhör inte de som tycker att allt som är billigt är bra, det har jag vuxit ifrån.

Vad det gäller avansen på ekipaget så kan det mycket väl vara så men i detta fall skall man ha klart för sig att det är en liten lokal båthandlare som har ett mycket bra rykte i trakten, och där jag bor finns det inte många renodlade båtaffärer så skulle han komma med många dåliga rekommendationer så kan han slå igen, och fort går det också...!

Men som tidigare, jag vill gärna höra något om Höga Rodd, inte om köp/sälj situationen och mina bedömningsparametrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...