Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
SvenA

Gransegel, är det en seriös leverantör?

Rekommendera Poster

Har nyligen fått en offert på nya segel tillverkade hos Rolly Tasker Phuket Thailand från Gransegel. Då offerten var MYCKET knapphändig, innehöll lite information bad jag om kompletterande uppgifter. Fick som svar ett email vilket inte besvarade mina frågor, bara upprepade de få uppgifterna från den ursprungliga offerten. Efter att påmint om mina frågor utan att fått svar undrar jag nu, är Gransegel en seriös leverantör?

Sven Arne Hedell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som frågade på nytt segel hos Gransegel och fick till svar att de Thaisydda seglen inte alls höll samma kvalitet som de svensksydda avseende form och material vilket gjorde att det diskade dem hos mig när jag tog in offerter. Kolla med pris hos Kabat också, http://www.segelochbat.se - seglen sys hos Narwal i Polen som tidigare sydde åt Boding. Han har hög grundstandard på utrustningen i seglen med två genomgående lattor och två standard, klassmärke, nummer, travare, telltails, två rev, cunningham.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej SvenA.

Peter har en bra poäng när det gäller Narwalsegel.

En kamrat har köpt därifrån och han är mycket nöjd med sina segel.

Klart lägre pris än svensksydda, och högre kvalitet än de asiensydda.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

De stora kända loften i Sverige som North Sails, Gransegel, UK/Rebell etc är alla seriösa och tillverkar segel i toppklass vad gäller dukval, utförande, form etc. De flesta har nu även en andra linje cruising segel som är sydda utomlands vilket pressar kostnaderna. Vad som är viktigt är inte bara priset utan framförallt dukval, design, och utförande. Fråga gärna segelmakaren vilken duk som används, ledande duktillverkare är Bainbridge, Contender och Dimension-Polyant. De seriösa loften i Sverige använder dessa leverantörer. Dukval är viktigt pga av seglets livslängd, det skall ju vara formstabilt i många år framåt.

Tyvärr känner jag inte till Rolly Tasker men är förbluffad över hur billigt det är, hoppas bara att dem använder rätt dukar och gör ett bra hantverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Gransegel är nog enligt ovan en mkt seriös leverantör i mina ögon. Jag har bekanta som är väldigt noga med detta i racing-sammanhang som beställer från dem, och gjort i flera år.

Jag var själv där nu under hösten och var fullt nöjd med bemötandet. Det är ju ganska mkt pengar som ska ut och det är ju som sagt viktigt att det blir rätt, annars har du måna timmars irritation framför dig. Sök boka ett möte hos dem på plats och prata med dem direkt. Var noga med att förklara ditt egentliga behov och be om en förklaring av alternativen. I slutändan får man vad man betalar för, och Gransegel kan peta ihop bra segel åt dig, men priset blir ju klart annorlunda om du syr på annan ort.

Ställ dukkvalitet, sömnad sov emot varandra med deras inrådan och gör ditt val därifrån.

Lycka till  /  Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkter.

Behöver kanske göra ett förtydligande. Vad jag reagerat mot är den mycket knapphändiga offerten. Dessutom svarar inte Gransegel på email. Vad gäller segel sydda hos Rolly Tasker Phuket Thailand, har jag ett storsegel sytt där, vilket jag själv hämtat på ort och ställe. Jag köpte det via Segelhuset. Efter att nu seglat två säsonger med seglet, kan jag med visst fog påstå att kvaliten är bra, jag har inget att anmärka på. Då jag köpte seglet var det ett professionellt bemötande från Segelhuset. Vi diskuterade många detaljer, utföranden mm. Duken är Bainbridge & Cronburg High Modulus SoftCloth Dacron 255 gram/m2.Mycket välsytt!

Då nu tydligen Gransegel representerar Rolly Tasker kontaktade jag dom, bad om en offert på en fock.  Fick en oerhört kortfattad offert där många uppgifter saknades. Skickade då ett mail, frågade om de mest elementära sakerna. Här är en kopia på svaret:

Tack för offert.

Ett par frågor angående fock;

Vilken duk har ni offererat?

5oz dacron

Ingår lattor?

Ja

Pistolhakar eller
springhooks?

Pistolhakar

Dukvikten var angiven i offerten. Vad jag frågar efter är naturligtvis mera detaljer, vem är tillverkare, data etc.

Hur många lattor, hur är de låsta.

Pistolhakar är ju klart och konsist.

Det angivna priset var mycket lågt, men vem skulle köpa ett segel utan att ha fått de mest grundläggande uppgifterna. 

Jag kommer nu att kontakta den Polska segelmakaren liksom en eller två svenska segelmakare, begära in offfert./

/S-A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pållepennan

Segelhuset säljer enligt uppgift fortfarande Rolly Taskers segel dock under eget varumärke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...