Macallan 0 Postad 6 Oktober , 2005 Hej Skall vinterkonservera min V8, 7,4 L Mercruiser. Hur mycket glykol går det in i systemet? Vill veta hur många liter jag skall förbereda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 6 Oktober , 2005 Konserverade min 4,3 l i går.Efter varmkörning av motorn så skötte frugan glykolen medans jag satt i motorrummet och hällde i olja i förgasaren.Efter en rejäl fogging så hade hon gjort av med c:a 10 l.Detta räcker gott och väl för min motor. Skillnaden för din motor är nog inte så stor.(min motor är sjövattenkyld) /Per-Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Oktober , 2005 om du kan ha drevet (utan propp) i en balja så blir det enkelt. MEN ...se till att du varmkör motorn INNAN med vattenslang och spolmuff så att motorn kommer upp i temp så termostaten kommer i gång. Sen kan du köra 50/50 blandning minst 15 liter så att alla slangar och kanaler får sin del av glykolen . Men det finns mer att göra än bara köra en glykolblandning.... och det orkar jag inte skriva om i kväll ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 7 Oktober , 2005 Jag skulle gissa på 15 20 liter. Men tänk på att du inte behöver blanda 50/50. Det räcker nog med att du klarar en fryspunkt på -30 gr. Motsvarar kanske 30/70. Med lite tur räcker m.a.o. en 5 liters dunk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 10 Oktober , 2005 Fyllde upp min 7,4 i helgen sjövattenkyld med 20 liter. Alla slangar block samt limpor fulla med 50/50-blandning. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 10 Oktober , 2005 Att köra med slang hink är ju 100 värdelöst och livsfarligt. Även om du varmkört så går ju termostaten upp och ned hela tiden då den reglerar. Har du otur så är den lite stängd och då åker ju glykolen raka vägen ut genom limporan utan att ha passerat motorn alls !!!!! Ska de vara någon nytta så ska du ha drevet i blandningen så den kan rotera många varv. Eller så fyller du upp motorn för hand istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkan 0 Postad 10 Oktober , 2005 Hej Jag har dubbla sjövattenkylda 4,3 l varav den ena är kopplad till varmvattenberedaren. Detta gjorde jag: - Lossade den tjocka slangen som är kopplad mellan termostaten och blocket. - Tömde varmvattenberedaren genom att lossa slangen som går till motorn och satt tillbaka dem. - Lossade pluggarna som sitter på limporna samt de som sitter på båda sidorna av blocken och satte tillbaka dem. - Fyllde på med en glycolblandning direkt ner i den tjocka slangen tills att det flödar över. Gick åt totalt ca 10 liter. - Därefter kopplade jag en slang till impellern för att låta den suga upp ytterligare 6 liter glycolblandning. Varför så omständig? Jo, man slipper varmköra motorn och man säkerställer att hela motorn fylls. Varmvatten beredaren fick sitt på köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 11 Oktober , 2005 Hej!!! Vinterkonserverade härom dagen enkelt. Spolmuff och vattenslang, sedan glyckol blandning plus efterkontroll av frysskydd med mätare. tog max 1 timma alt som allt. det fina med att varmköra maskin är ju att det är 1000 gånger lättare att byta olja. och vill man vara säker på att det paserar motorn så varför inte plocka bort termostaten då går det ännu snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 Oktober , 2005 LOOPE......vad vet du ???? ( du gissar ) ?! Vi som har V8 vet vad som gäller , och så vad det med det . - Men tänk på att du inte behöver blanda 50/50......?????? va? jaha ... dax för en förklaring , det finns vatten kvar i motorn i olika kanaler och hålrum .Och även där ska det blandas ut med glykol!!!!!! Lägg ner dina gissningar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 12 Oktober , 2005 Rexco 1. Hur vet du att det har blandat sig i alla skrymslen och vrår av motorn med din metod med spolmuff och senad hoppa över till hink???? Hinken räcker ju bara för en mycket kort körning. 2. Kolla fryspunkten säger du ??? Hur då, hur kan du få ut lite vatten från alla punkter du behöver mäta som block, limpor, oljekylare, värmeväxlare, vattenpupm osv. Det finns bara en säker metod och det är att ha drevet nere i blandningen och köra runt LÄNGE. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Oktober , 2005 Med spolmuff och glykolblandning i dunk så funkar det. vittsen är att glykoldunken hålls över motorn!!! Jag brukar lägga den på badbryggan funkar skitbra. och så gör även experterna på marinor etc. Tar du bort termostaten så finns det ju ingen risk att glykolen bara går runt i en liten del av kylsystemet och missar motorn.... Så är man det minsta osäker bär man ta bort termostaten. men eftersom jag brukar göra ett oljebyte i samband med konservering så är detta mycket enklare att göra när motorn är varm.... Drevet i balja????? Usch vad onödigt och vilket slöseri med glykol brukar inte spara på den gamla glykolen kan finnas rester av skräp och annat. har viserligen balja som samlar upp glycolen den gammla altså men mest för att det inte ska rinna ut på gatan (ganska giftigt vettu) Med spolmuff och glykolblandning i dunk på badbrygan (brukar använda en 25L dunk) Så funkar det iaf för mig!!!! Vet inte hur ni andra gör??? men dela gärna med er av era erfarenheter i fall det finns andra Lättare/Bättre sätt att göra vinterkonservering på!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Oktober , 2005 Ops Glömde frysskyddet!!! eftersom vattnet tar snabbaste vägen dvs genom limporna när motorn är kall så borde ju även ske när motorn är varm men när termostaten öppnar får sig hella systemet sin del av vattnet och så även med glykolblandningen det finns ju en slang vid blocket och termostaten som vattnet (glyckolen) går i det är bara och öppna den så ser du snart att även motorn har fått sitt!!! kanske olika olika motorer men termostaten är ju ganska lätt att lokalisera och inte svår att plocka bort heller 5 min arbete på min maskin iaf............. Värmeväxlare??????? Ja du menar ett slutet system där har du ju redan glykolblandningen färdig i stort sett det blir ju nästan som på en bil hahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Oktober , 2005 Tjenare!!!! Sea ray jocke!!!! Har du en 5,7 litare eller???? E det en 268 eller en 270???? Vad har du för topp respekive march fart??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Oktober , 2005 Det var ett J-V-L-A Tjat om hink vad ska man ha hink till????? Krabbfiske???? Kan inte minnas att jag har skrivit något om hink i mina rader!!!!! Jisses mycke ska man höra!!!! Ett tipps läs noga!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse Postad 13 Oktober , 2005 Hej, Jag har en V8 5,0 L Mercruiser och jag förbrukade 20 L. Varmkörning av motorn är nödvändigt endast om du har en sjövattenkyld motor. Om motorn har ett slutet kylsystem (sötvattenkyld) sitter det normalt inte ngn termostat i den del av kylsystemet som man vid vinterkonservering fyller med glykol. /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 14 Oktober , 2005 Rexco Värmeväxlare??????? Ja du menar ett slutet system där har du ju redan glykolblandningen färdig i stort sett det blir ju nästan som på en bil hahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1!!!!! Du var mig en otrolig kaxig besservwisser på detta forum. Även om du har slutet system så måste du ju fryskydda eller tömmma ut vattnet ur sjövattensidan på värmeväxlaren, pumpen och sjövattenfiltret, Annars fryser det åt helvete....garanterat.....sen kan du stå där och gapflabba med sönderfrusen värmeväxlare trots att du har slutet system. Du kan aldrig jämföra med en bilkylare, där är det ju luften som kyler det slutan systemet, och luften behöver ingen glykol...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 29 Oktober , 2005 Den enda vettiga metoden är att först tappa ut vatten ur block, pump och limpor och sedan fylla på 50/50 glykol. Även om du kör motorn varm så kommer bara termostaten att öppna någon millimeter för att släppa en färskvaten i block/topp. Om du kör in glykolblandning så åker 80% rakt ut även om den är varm. Kylsystemt är överdimentionerat så full öppning behövs inte / uppnås inte på temostaten förräns du kör med fullgas och båten fullastad en varm sommardag med 30 grader i vattnet. Och det gör du ju knappast när du varmkör lite efter den är upptagen. Sen är det ju så att motorn inte fryser sönder även om det bara kommit in lite glykol. Bara någon % glykol gör att vattnet inte blir till stenård is utan mer en trögflytande plastisk massa som inte spränger motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 9 November , 2005 Jag köpte Propylenglykol (med reservation för ev felstavning) på OK-macken. Jag köpte 3st 4liters á 219:- 2 gick åt till motorn och 1 till septitanken //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 9 November , 2005 Någon längre upp i tråden undrade hur andra gör. Fastän motorn står i värme så fyller jag med glykolblandning för att förhindra rostangrepp. såhär gjorde jag med min 454 som är sötvattenkyld: -Tömde limpor och knän. -Lossade kylvattenslangen på skölden. -Med en tratt på slangen fylldes 50/50 glykol medans motorn gick. -När det kom ut glykol ur båda avgasrören var det klart -Givetvis monterades slangen tillbaka på skölden efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser