Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Nitro

Sorg!

Rekommendera Poster

Finns det fler än jag som har bestämt sig för både upptagning och datum för denna sorgliga händelse?

För mig är det verkligen fråga om sorg. Jag känner mig helt nere. Hösten är verkligen här. Jag kommer inte ut i den egna båten och kan fiska efter den 17:e oktober. Det känns för djävligt. Sommaren hann inte börja innan den är slut för i år. Usch, vad det känns jobbigt.

Varje höst är det så här när jag bestämt mig för att ta upp flytetyget. Så länge båten ligger i sjön är allt Ok. Det spelar ingen roll ifall jag kan gå ut. Utan det är bara frågan om att kunna gå ut. När möjligheten är borta känns det skit.

Är det bara jag som är så pjoskig, eller finns det fler än jag som har samma symptom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Visst är det väl trist Nitro. Men nu när vi har fått upp våra båtar, får vi gå och fantisera om den kommande våren. Den kommer ju trots allt än att det så här på höstkanten kan förefalla att vara långt dit. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår kväll var det varmt ute, totalt plant på vattnet. Inte en chams att båten kommer upp förrens stiltjen beror på pack-is 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördag är det bestämt. Ågren. Knöligt att ta upp man ska packa ur och greja med motor köra hem USCH.

Konstigt att det är så lätt att packa in i båten, vaxa, renovera och köra och lägga i den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ni är precis som turisterna ju... så fort temperaturen går under 20 grader i vattnet så åker badbyxorna in i garderoben, längst in, längst ner! Nej, båten ska brukas längre än så. När man antingen inte kommer någonstanns för isen hindrar, eller att man näst intill fryser ihjäl när man brukar den, då är det dax att ställa in den. Säsongen är lång än!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst Lanzar hade gärna haft båten i längre men är ju lite att göra med innan man ställer den. Och din lilla båt kräver ju inte så mycket energi att ta upp. 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söndag förmiddag...känns både och tycker jag...ska ju pillalite

i vinter hade jag tänk. Men man längtar till våren redan...

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundering... Vad är det som gör vi tar upp båtarna så tidigt på säsongen. Är det båthamnarna som inte tillåter att man ligger kvar, Försäkringar som har begränsningar eller bara gammal tradition. 

Rent klimatmässigt finns ju ingen anledning att ta upp före jul/nyår. I vart fall på västkusten. 

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockade upp min förra söndagen eftersom min försäkring för båt i vattnet bara gäller till 1:e oktober :(

Var nere och smög i hamnen igår, spegelblankt, strålande sol och en snipa som puttrade ut, kanske för att kolla sina hummertinor.

Deppig är inte rätt ord..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK mitt problem.

Ligger i insjö. Sjöförsäkringar gäller till 1 okt (går iof att förlänga)

Bryggorna tas upp sista helgen o okt. Lång sträcka att frakta hem båten på i 30 km/h med lastbil.

Men visst kunde helt klart kunna tänka mig att vänta till senare om det bara var att lyfta upp den och in med i båthuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag inte tänkt på med datumet, 1 okt..tur man tar upp i helgen..

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara många som missat det, jag kan ju inte vara HELT ensam om att ha Atlantica?

Förlänga den kan man ju dock göra, kanske nästa år. jag tror min försäkring heter light

Mvh // Martin S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så sant så!

Tycker bara att vissa tar upp båten ruskigt tidigt... men det är klart, jag vet inte hur det är med isläget i norrland nu! smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. förra talare så har inte isen lagt sig ännu, men enligt kommunen som har hand om vattnenledningen till vinterplatsen så startar vintern 1 okt. Då stänger dom rackarna av vattnet3.gif\, blåser ur ledninger så inte Herr tjäle10.gif\ förstör. Kunde inte tvätta båten alls... Inte så kul att vänta till våren, men... Okey bara att bita i det sura äpplet.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch ja!

Men det kommer en vår!

Under tiden får vi väl skriva av oss ledsamheterna. Det lär ju lätta på trycket. Kanske skulle bli författare. Dom har väl själen i trim kan jag tänka. 

Ska upp sällsynt sent i år - den 25/10. Blir väl kallt att bygga ställning.

Håll ut! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock så kan vi väl säga att på våra breddgrader (Finn-Speed och mina) så kan vinten komma ruskigt fort och då börjar det inte med lite snöslask.

Så min båt är uppe i alla fall, det blir så förbannade halt på sjösättningsrampen!

När jag gifte mig i Maj så snöade det och ibland är det snöslask/spårsnö till Älgjakten i September men det kan lika väl vara barmark på Julafton så man lär sig att inte lita på traditionerna.

//Calle

(är så tråkigt att jag sätter på vinterdäcken innan det snöar till och med10.gif\ )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockade upp min förra söndagen eftersom min försäkring för båt i vattnet bara gäller till 1:e oktober :(

Byt försäkringsbolag!

Jag själv bytte till Länsförsäkringar och fick plats med maskinskadeförsäkring till i stort setta samma pris som gamla bolaget smiley-cool.gif\

Gäller året om.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Lanzar!  Båten ska användas tills inlandsisen lagt sig.  Men vad gör man när klubben har upptagningsdagar?  Om ni läst tråden upptagningsvagn  så vet ni vad jag har gått igenom.  Men nu ligger hon tryggt på bockar och ställningen är på plats.  Kapellet ligger i detta nu i grovtvättmaskinen med lite tvättsåpa.  Båten är mitt hem då hon ligger i spat!  Det blir inte många nätter i lägenheten mellan april och oktober, och jag ska nog ta några nätter på land också ;o)  För övrigt så har vi en liten hamneka i klubben.  Till den har jag skaffat en liten trehästars, så jag kan fortfarande ta mina turer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mankan

Jag kan bara hålla med. Jag sålde båten idag och fick stå på bryggan och se den glida i väg mot västerås på en sol blänkande mälare

Då var inte livet kul!

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bara vägrar, vill inte. smiley-yell.gif\

Idag sommarvärme, håller på med huset när jag kunde varit ute med SS:n.3.gif\

Blir det fint på lördag SKA jag bara ut även om jag inte är klar med huset.2.gif\

Sten

post-3061-1394234488,7809_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejdu sorgsne!

Vi tar upp vår Marlous torsdag den 13/10. I ungdomens dagar hände det att viken låg helt spegelblank av is när vi kom ner för att ta upp. Visserligen var båten mindre då men inte särskilt kul. Annars håller jag med om att dynor och övrigt som ska iland känns väldigt tungt på hösten.Nu finns ju detta forum att ventilera våra funderingar i.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Båten är uppe på land, men den gav ifrån sig både gråt och tårar innan den vaggades till ro i sin vagn.

Förresten, ser det lagligt ut med den dragbilen?

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wille !

Du borde nog kolla med någon som kan det där med dragbil och släp. 

Stödbenet är ju nere !smiley-laughing.gif\

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Vass notering där Calle.

Nu var det inte jag med den lilla peggan som flyttade båten från hamnen, det skulle jag inte ha råd med om bylingen kom fram ur gömmorna, nä jag fick allt vänta tills jag fick draghjälp av en kamrat med större bil.

Men visst ser det lite komiskt ut iallafall.

/Wille som kör lagligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per
Jag förstår inte varför alla är så kvicka med att få båten ur vattnet. Har själv valt att ta extra kostnaden med försäkringen vilket medför att jag kan segla i skärgården när den är som vackrast. Inget är så vackert som skärgåden, både i väst och öst, som när träden är röda eller när rimfrosten hänger i grenarna. Förvisso ganska ödslig men vackert.
Båten åker upp i slutet av november eller början av december. Sen får den vila tills i början av april då den åker i igen.

Lovar skänka en tanke till er alla som missar allt detta, nästa gång jag är ute. Just nu har ju inte sommaren slutat ännu, 18 grader i Stockholm i oktober är ju mer än de ynka 15 jag hade i slutet av juli :-)

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kunde väl alltid hävda att Du har bilen på släp och då gäller ju förarbeviset inomskärs....8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns skönt att det finns så mycket empati bland oss som surfar här!

För när jag då jag bestämde mig för att ta upp båten innan Norgeresan. Kändes det rent sagt för djävlit. Men det går inte både ha och äta upp kakan. Och vad där det då jag nu surrar om, kanske någon frågar sig?

Jo, jag skall åka till Norge och plocka ihop en gammal Sabb. Samtidigt som jag tänker ta mig några sköna dagar och fiska. Och eftersom det inte i förväg går att bestämma hur höstvädret kommer att bli. Är det bäst att vara lite flexibel i tidshänseende. Och detta skulle jag inte kunna vara ifall jag hade båten i sjön. För blåser det småspik så känns det inte bra att vara allt för långt borta. Därför åker båten upp innan resan. I normalfallet brukar båten åka upp i samband med att snön målar marken vit.

Att jag sedan brukar ta upp båten efter midsommar och ha den uppe ett par veckor beror på att jag blir vansinnig av att ha dessa ......ägare runt mig. Nu är det givetvis inte så att alla ......ägare enligt min mening inte har något att göra på sjön. Men vis av åratals sjöliv blir jag lite extra vaken när det kommer ett schabrak inom synhåll.

Än en gång, tack för visad empati./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...