Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Swed

Utombordare för Karlskrona Viggen med fjärreglage

Rekommendera Poster

Finns det någon av er som har monterat utombordare med fjärreglage på en Karlskrona Viggen? Vilken storlek på motor och vilken rigglängd?

Min Vigg har stuvutrymme akter om sittbrunn, så det blir en bit att sträcka sig om man skall köra med bara motor utan reglage.

Ni som vet hör av er är ni bussiga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej, Jag gjorde en sådan installation på en Albin-Viggen som jag hade för många år sedan. Om jag minns rätt så var motorn en Yamaha 6hk med kort rigg och motorfästet bestod av två skenor med \motorplattan\ emellan. Det fanns två \hak\ i skenorna. Vid segling satt plattan i det övre haket och motorn var uppvikt. Det var lite pyssel att få hålen i akterspegeln för reglagevajrarna på rätt ställe, så att dom inte kom i beknip när man höjde/fällde motorn. F.ö. funkade det utmärkt. Känns betydligt säkrare att ha ansiktet i färdriktningen i stället för ändan!! :-) Hälsn /Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar! När man blir till åren och lederna på en gammal sailor börjar bli stela, ja då vill man ju naturligtvis ha näsan åt rätt håll!

Har just nu en 2-takt Mercury 4 hk med kort rigg från 2001, tror du att den räcker till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej igen, Om 4hk räcker beror nog mest på hur du tänkt att använda motorn. För att komma in och ut ur hamnen under normala omständigheter räcker det förmodligen gott och väl. Om du skall använda den för att stånga dig fram mot en kuling, är det kanske i minsta laget. En starkare motor blir ju tyvärr med automatik även tyngre, vilket inte gynnar seglingsegenskaperna precis! Ett tips är att gå med i Viggenklubben www.viggenklubben.com Där finns en minst sagt gedigen samling av \Tips och Trix\ i form av en pärm kallad \Tekniska tips\ Innehållsförteckningen presenteras på hemsidan. Jag lovar dig, bara pärmen är värd ett medlemskap!!! Hälsningar /Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar dig!

Medlemsskapet i Viggen-klubben är klart och pärmen är på väg!

Än en gång tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...