carlos 0 Postad 5 Oktober , 2005 Hej på er! Har ett litet strul med min fasta bensintank i min Coronet som har en ny VDO-givare med flottör installerad -04 med den nya tanken. Till alltsammans är det kopplat ett digitalt kombiinstrument av märket Yamaha (sitter en Yamaha V8 i) Dom två lirar ints så bra tillsammans, när tanken är halvfull så visar instrumentet tomt o när tanken är full visar den halvfull. Hur kan man fixa till det där? En annan tankgivare? Jag hittade en gammal VDO tankmätare, kan jag använda den istället? Hur ska den kopplas in? Det sitter tre kontakter på baksidan. Tacksam för lite vägledning....man vill ju inte gnistra alltför mkt ner i tanken Carlos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 6 Oktober , 2005 Utan att utge mig för att vara expert i ämnet så ligger det till på detta vis att givaren eller som man brukar säga när det gäller bilar, tankarmaturen, är i princip ett variabelt motstånd. Det kan vara en spole av tråd som har ett visst motstånd per meter eller decimeter. På detta motstånd släpar en kontakt som styrs av en flottör som flyter ovanpå bränslet i tanken. Vid olika mängd bränsle i tanken kommer flottören att ställa kontakten på trådspolen i olika lägen och då ge signal till mätaren att visa vad som för tillfället finns i tanken. Om du tar bort tankarmaturen från tanken och påverkar flytkroppen på den manuellt genom att flytta den från det ena ändläget till det andra kan du se om tankmätaren då också flyttar sig mellan tom och full. Skulle den göra det, finns möjlighet att böja armen flottören sitter på tills man får rätt utslag på mätaren. Om däremot mätaren fortfarande inte vill röra sig över hela skalan trots att tankarmaturen flyttas från ändläge till ändläge, betyder detta att motståndet (resistansen) i tankarmaturen inte är rätt i förhållande till din mätare. Beträffande din gamla VDO mätare så får man nog mäta sig fram om det inte står något skrivet på dessa tre kontakter. Skulle kunna tänka mig att det är plus, minus och ev. belysning dessa tre kontakter är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlos 0 Postad 7 Oktober , 2005 Hej, har nu testat lite med givaren ur tanken. Det verkar som om motståndet är för stort för jag får inte fullt utslag på mätaren när jag gör fulla utslag på flytkroppen. Den andra mätaren får jag inte heller att fungera, har provat att att ge den plus på en av de tre kontakterna på baksidan o sen koppla in de två sladdarna från tanken på dom resterande kontakterna. Det som händer är att den visar tokfullt hela tiden, eller så händer inte ett smack. Dom två sladdarna från tankarmaturen borde väl gå direkt till baksidan på tankmätaren, eller? Annars får jag väl åka iväg till Erlandsson o köpa en ny mätare antar jag. Carlos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlos 0 Postad 7 Oktober , 2005 Jo, belysningen sitter separat på en sockel bredvid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 10 Oktober , 2005 Ja du Carlos det kan vara knepigt med det elektriska många gånger. Tydligen harmonierar inte din tankarmatur med dina mätare. Jag vet inte om man köper en ny mätare, om det står skrivet på den vilken resistans den ska arbeta med, mellan noll och fullt. Man borde kanske mäta tankarmaturen med en ohm-mätare och få fram arbetsområdet för denna och sedan gå någonstans där det säljes tankmätare och få tag i något som överenstämmer med denna mätning. Det enklaste är nog att du tar din tankarmatur och går till någon marinverkstad eller bilverkstad, de borde kunna hjälpa dig, att få fram en mätare som kan arbeta korrekt tillsammans med din tankarmatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlos 0 Postad 10 Oktober , 2005 Yes, så får det helt enkelt bli. Ville i det längsta slippa att borra ett nytt, fult, hål i instrumentbrädan. Men det är lite för jobbigt att hela tiden gissa hur mkt soppa man har kvar. Var ute igår o drog lite o hade då med mig två jeepdunkar i reserv, känns lite väl amatörmässigt... Apropå inget alls, fy farao vad skönt det är med en rejäl bensinare!! Man tackar för tips o råd, mvh Carlos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser