davidstahl 0 Postad 5 Oktober , 2005 Hej Alla där ute! Jag har en Albin Nova med Yanmar 2GM20 med backslag 3,22:1. Nu behöver jag en ny proppeller, de rekomenderar en 18 tvåbladig eller 16 trebladig. Då jag inte får plats med en 18 får det bli en trebladig. Men nu till frågan, vilket fabrikat skall man satsa sina små slantar på. De som jag har hittat är Gori som slipner Ab säljer eller Varifold somcenterline.se säljer. Är det någon som har erfarenhet av någon av proppellrarna, och hur bra fungerar dem. Vilken tror ni på? Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 5 Oktober , 2005 Hejsan! RB 111 klubben blev avrådda att montera trebladig på 2GM:en. Dessa båtar har segelbåtsdrev. Men det skadar nog inte att kolla ordentligt med Yanmar om ditt backslag tål en trebladig. Vad du ska välja kan jag däremot inte uttala mig om, har ingen erfarenhet. Kolla på deras hemsida om 2GM:en det fins en del läsvärt om motorn. http://www.ernefors.com/RB111/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 5 Oktober , 2005 www.ernefors.com/RB11/ Det blev något fel på länken, kolla den här i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 6 Oktober , 2005 Det verkar som sidan är under uppbyggnad. Skall kolla med Yanmar, se vad de säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst niklas Postad 6 Oktober , 2005 Hej ! 18 på en albin Nova med 18 hkr verkar inte riktigt nyktert. Jag har en OE36 6,5 ton med ny Lombardini 40 hkr och S-drev. Propellern är en tvåbladig Varifold 17x12 och den är inte för liten. Stigningen har t.o.m blivit en tum för stor så motorn bara varvar 2840 rpm med 2.18 reduktion i drevet (3600 rpm är maxvarv på motorn). Av denna anledning skall vi byta till 11-blad till nästa säsong. Propellern som sådan är annars Kanonbra. Konstruktionen är mycket robust och passningen fantastisk. Stor skillnad mot de pentepropellrar vi haft tidigare och även ett snäpp upp jämfört med Alco-Flipen vi hade på gamla MD11:an. Mvh Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 6 Oktober , 2005 Anledningen till den stora propellern är just backslaget 3,22:1 Propellern snurrar inte så fort som med ett backslag på 2,18. Men det är många olika företag som har fått fram samma svar, därför tror jag det kan stämma. David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 8 Oktober , 2005 Efter att ha pratat med en Yanmarförsäljare, har jag kommit fram till att för att få båten att gå vettigt måste jag ha ett backslag som passar båten. Så nu får man sätta sig och leta efter ett sådant. Yanmar rekomenderar inte själva att man sätter på en trebladig propeller på deras motorer. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser