Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Nokke

Gummiblåsa?

Rekommendera Poster

Hej alla experter!

 

Är det någon som vet om det har någon betydelse hur gummiblåsan man pumpar upp trycket på bränslet är vänd när man har pumpat färdigt? Det står defakto UP på ena anslutningen. Kan det påverka bränsletillförseln om den hänger upponer?

 

/Nokke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte någon som har en aning?

 

/Nokke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt är det 2 backventiler - en in och en ut, som består av en kula och en tunn fjäder som håller kulan mot sätet. Om backventilerna är hela så borde det inte vara några problem att ha blåsan i vilket läge som helst.

Om fjädrarna är dåliga eller kärvar i backventilerna, kan jag tänka mig att pumpfunktionen kan bli sämre om du håller den uppochner.

 

I somras råkade jag ut för en blåsa där ena backventilen pajat och kulan låg löst i blåsan. Den var man tvungen att ha på rätt håll :-)

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall ha den åt rätt håll då det gäller pumpningen men sedan spelar det ingen roll. Blåsan brukar ju hamna ovanpå tanken i nån akterbänk så det spelar ingen roll. Motorn suger bensin.

Har Du problem med bränslet så är det inte blåsans fel i alla fall.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan skall vara vertikal under färd annars slår backventilen till och det kommer ingen bensin. Hade detta problem i sommras och kom inte på varför motorn dog. Alltså pilen på blåsan skall peka upp mot himlen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid trott att blåsan ger motorn bensin genom att pumpa den från tanken och till motorn. Inte att man pumpar upp ett övertryck i tanken.

Innan motorn startat ger man således förgasaren bensin och slipper pumpa in den genom att dra en massa varv med startmorn eller ännu värre startsnöret. Då är det förstås viktigt att den är rättvänd annars får man bensinen i förgasaren att återvända till tanken. Kan vara bra på hösten kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det jag som missuppfattat något med blåsan eller? Trodde att det i gummiblåsan satt en ventil närmast tanken som stänger under tryck och en mot motorn som öppnar under tryck, för att på så vis få upp bränslet från tanken till motorn. Vänder man på blåsan borde väl ventilerna få bakvänd funktion, mao pumpa bränslet från motorn till tanken. Eller? förstår inte varför man ska sätta en blåsa åt fel håll? måhända att det kanske fungera när motorn är igång (vilket jag betvivlar), men vad ska man då med en blåsa till överhuvudtaget, om den ändå inte kan fylla sin funktion??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fattade jag det också. Den måste vara rätt monterad men när den väl har pumpat upp bensinen så spelar läget ingen roll.

Hade det varit väsentligt så hade blåsan kunnat hängas på tanken, fästas i båten eller likn

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Rent kemiskt/fysikaliskt borde det vara ett problem men beroende på vad det är för ålder på motorn och tanken så kan det ju finnas andra problem i första hand.

Nokke: Vad händer med motorn eller var det bara en fundering i största allmänhet ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du var med på fysiken.....!!

Jag kan bara konstatera att om det hade varit viktigt åt vilket håll blåsan sitter så hade alla mina förfäder förklarat detta viktiga fenomen för mig åtskilliga gånger.

Oavsett kondensen ......

 

ps. Jag har aldrig någon öl kvar så det blir kondens i glaset......:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej alla!

Jag har problem med min Tohatsu 90 hästars utombordare. Den sitter på en HR 510 med fast tank. Motorn är väldigt ovillig att varva upp, och jag får knappt upp den i 28 knop med god vilja.... Och det verkar bara bli sämre och sämre....
Till saken hör, att jag när jag köpte ekipaget nytt förra sommaren, så råkade jag under inkörningen köra igenom nästan outspädd 2-taktsolja genom motorn (hällde i oljan innan jag tankade!), med diverse följdproblem... Rykte väldigt och gick illa tills detta var utspätt. Kan det vara så att något fortfarande är igensatt? I så fall vad och hur fixar jag detta?
Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer en dagens chansning....

Jag har varit och tittat på en 50 Hk Tohatsu och där förklarade motorkillen att Tohatsu skulle ha en speciell typ av olja annars så sotade de igen, (tror jag att det var.)

Vet inte om det bara var just den modellen eller om det gäller generellt för Tohatsu.

Kolla med din firma eller ring till min favorit Båtshopen i Smedjebacken så kan de kanske hjälpa dig med informationen om oljan.

 

Lycka till

 

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som var fel på min nya motor i sommras, men stannade gjorde den. Lite irriterande. Det enda verkstaden kunde komma på var det med att blåsan inte varit i vertikalt läge under färd och att då backventilen slagit till så att ingen bensin kommit igenom blåsan. Blåsan blev då tom på bensin och motorn stannade. På verkstaden gick givetvis motorn hur fint som helst i timtal. Körde man på interna tanken så gick motorn också bra.

PM 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...