Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Pitti

johnson 35hk tvåtakter från 82 fick Kylvattenalarm

Rekommendera Poster

Hej,goda Båtsvänner jag fick på lördag Kylvattenalarm vid Trolling på ovannämnd Motor.Jag ska nämnar att jag körde över minst en timme  i låg
fart med runt omkring 1,8 till 2,3 knop.När Alarmet gick,som är fruktansvärt skräcksam,tog jag spöet omedelbart in och höjde farten. Således upphörde kylvattenalarm ochså.

Så min fråga kan det vara att så en gamla 2 Takter inte tåla så jämt låg fart under lång tid och vattenpumpen lägga av.

Jag körde efter alarmet ett tag i olika varv upp till maxfart och vattenpumpen körde som det ska vara och det kom inget alarm mer.

Är tacksam för alla svar som kan mig lungnar eller vidarehjälpar,jag ska uttnyttjar dem sista fina dagarnar utan att få motorhaveri på havet inför säsongens slut.

Hälsningar Pitti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktare gillar ju oftast inte att ligga på tomgångsvarv alltför länge, motorn går då varm och man får loppor på tändstiften. Din motor verkar ju relativt stor och kan därmed anses obelastad i 2 knop.

jag tror inte att du har något fel på motorn, det är så det kan bli ibland. Om du ska köra på trollingfart bör du nog ha en liten extramotor på bara några hästar på båten.

 

Mvh CM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dörjar ofta med min Johnsson 40-84, ligger då i låg hastighet ibland ett par-3 timmar, har aldrig fått larm.

Det kan inte vara så att din impeller saknar ett par blad och håller på att ge sig och därför inte skovlar fram vatten korrekt på låga varv?

Har du bra svallerstråle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ni båda två för ert svar jag tänkte egentligen ochså att det finns inga problem med motorn eller vattenpumpen utan att det beror nog för att

det blir för varmt vid låggången om man hålla på för länge.

Att köpa en låghästmotor tänkte jag redan på och blir aktuellt nästa år samtidigt tycker jag är det bra om man har so en äldre tvåtakter.

Jag bor här ute i Nynäshamn och havet är inte långt utanför Torö och Landsort är det oftas tufft vid blåsigt väder så det är bra att man har nån reservmotor ochså.

 

Min impeller är i ordning jag bytte för fyra veckor sen min propeller och köpte nån propulsepropeller med fyra blad och det går utmärkt bra så jag kan till och med rekomenderar propulse en jättebra propeller där man kan utbyta bladen vid grundstötning.Och min svallerstrål verkar är så som det ska vara.

 

Men det finns nånting som jag funderade ochså kan kanska vara problemet:

 

Båten är en äldre Crescent HT50 från 70 talet som jag köpte förra året med motorn, vajern för att styra reglaget var helt nersliten så jag demonterade vajern och monterade en bra hydraulstyrning med oljetryck.

Men ett problem dykte upp att jag kan inte tippa upp motorn då motorutrymme aktern är för trångt jag fick att kära ut lite grann hålen för kablarnar på akterns styrbordssidan.Så att den ena sidans oljeslang kunde röra sig åt riktningen helt och hållet.

Således kunde jag den här säsongen inte tippa upp motorn fastän jag har en lösning redan funnit som jag ska fixa nästa våren så att jag kan tippa upp motorn,men problemet blev att det sätta sig fast havsväxter så småningom,en gång drog jag på mig

dykdräkter och städade under vattenlinjen.Problemet vid propellern verkar inte vara allvarlig,men kan det vara att det har fastsatt sig havsväxter innanför kylvattenhålarna strax under vattenlinjen där pumpen drar in vatten för kylningen.

 

Jag är inte så en motorkännare men jag antar att hålarnar är för att suga in vatten som omloppskylning.Vid hög fart måste det kanske inte vara ett problem att har lite havsväxter innanför för att vatten som kommer in har nog en hög tryck vid hög fart,men om det gör på låg varv kunde jag förställa mig att det är ett problem beroende hur mycket det av växter finns innanför och då blir det allvarlig och motorn få för lite omloppsvatten,men på andra sidan vid helt tomgång när man startar motorn

och låta kör tomgången suga den in vatten och det kommer nog ochså tillräckligt vatten ut igen ovanpå inte mycket men det funkar.

 

Kanske har ni eller nån annan mer erfarenhet än jag och kan mer om detta och kan berätta.

 

Tack i alla fall för ert svar och lycka till och har ni det kul med båten

ochså.Tyvärr är sommaren slut men den nästa kommer bestämt.

 

Hälsnngar,Pitti 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej en gång till.Jag ska göra uppmärksam att jag vid min föra inlägg  förväxlade impellern från kylvattenpumpen med proppelleraxeln för misstag
då ser man att jag har inte än so mycket kunskaper om motoren men det kan bara blir bättre.Så om nån skrattar nu!?Jag med!
Men kanske finns det då nån som kann berättar hur man kolla upp impellern och således byta utt vattenpumpen eller impellern.so att jag kan kolla om det saknas blad eller inte vid upptagning för vinterförvaring eller på våren.

Tack säger Pitti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...