antee 0 Postad 4 Oktober , 2005 Hej Skulle behöva lite tipsoch råd när det gäller att ta bort den gammla botten färgen???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 Oktober , 2005 Beroende på vilken typ av färg. Hård färg=slipa. Mjuk/polerande=med högtryckssprutan medan färgen är våt eller ev, slipa. Använd skyddsmask i bägge fallen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 5 Oktober , 2005 Interstrip färgborttagningsmedel eller som ovan nämnde. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst kaustik Postad 5 Oktober , 2005 1 kg kaustiksodo till 10 liter vatten samt potatismjöl så det blir en kräm. Pensla på och låt verka 40 minuter. Skrapa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 5 Oktober , 2005 Jag har prövat på modellen med kaustiksoda och tapetklister. Eftersom min båt varit målad med hård färg fungerade det inte så bra, men min kompis som använt en halvmjuk färg fick ett perfekt resultat. Men sedan är det det där med miljön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas_E 0 Postad 5 Oktober , 2005 Mjuk bottenfärg skrapas bort, utan större ansträngning. Jag har en 32-fots segelbåt och beväpnad med en Sandvik-skrapa (vassa, men svindyra blad) renskrapade jag botten på två halvdagar. Kvar blev mindre ränder som lätt slipades bort med 120-papper (vått). Resultatet blev en sidenmatt epoxiyta som bara var att måla ny bottenfärg av önskad sort på. Provade med båtklubbens STORA högtryckare, direkt efter upptagningen. Den lyckades inte få bort särskilt mycket trots kort avstånd. Men då var det ett tjockt färglager. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 6 Oktober , 2005 Tack för alla tips. Det är mjuk botten färg. Så det får bli skrapan. Sandviks skrapan hur ser en sådan ut?? //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas_E 0 Postad 13 Oktober , 2005 Metallskaft med orange handtag. Utbytbara hårdmetallblad. Finns i olika bredder. Har sett dem på bättre byggvaruhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser