Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Glidaren

Vinterunderhåll

Rekommendera Poster

Hej, jag är en nybliven båtägare och än så länge är det kul.

Jag kommer att nu idagarna att polcka upp båten ur vattnet, mycket tråkigt :-(

 

Det finns en mängd frågor som jag gärna skule vilja få hjälp med. Se ifall jag har tänkt rätt. Servicen på motorn kommer jag att göra själv, dvs spruta in motorkonservringsolja i förgasarn medan motorn är igång och spruta tills den stannar. Då borde ju cylindrarna vara insmorda och förgasarn tom på bensin. Sedan så byter jag bara växelhusoljan samt packningarna. Vad ska jag göra mer?

Oljan till motorn är i en separat tank, den tänkte jag fylla på med olja upp til max och låta vara. Då bör det inte bildas kondens eller? Ska jag sedan köra på denna olja eller ska jag byta ut den till ny i vår??

 

Tändstiften byter jag till nya i vår.

 

Vad gör ni med kapell?

Båten jag har är inte stor, en ryds 500DC så jag tänkte ta hem kapellet samt alla dynor och förvara det hemma i förrådet. Båten kommer att stå ute hela vintern och vara täkt med en pressening. Hur ska man göra så att ventilationen blir någolunda bra under presseningen dvs så att det inte bildas mögel??

 

Efter att ha tagit upp båten tänkte jag bara tvätta den med båtschampo och fixa resten på våren. Ska man göra något mer? Vattenlinjen ser inte så fresch ut, den är lite gul. En säljare sa att man kan få bort det med Autosol Waterline, är det bra att göra på hösten eller ska man göra det på åren?

 

Det var nog allt jag hade för tilfället. All hjälp är jag tacksam för.

 

// glidaren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det bästa sättet för att pressen inte ska hålla kvar fukten istället för att hålla den borta är att du håller ett avstånd mellan denna och båten. Fukten kommer alltid in, men den måste släppas ut. Motsvarande: en carport är bättre för bilen än ett fuktigt garage, i båda blir det fuktigt men carporten luftar bort fukten när vädret blir bättre.
Bygg en enkel ställning över båten, eller lägg lite plankor på båten som distanser.
I övrigt håller jag med Rutger. 

Mvh CM 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv köpte jag en burk med Biltemas motorkonservering 30 spänn eller så.Fyllde motor både in o utvändigt med denna goa smörjan.Drog runt den ett par varv tog ur stiften för o va på säkra sidan o sprayade lite extra .Så nu hoppas ja den åller sej.Ang förgasarna skiter ja i detta.Har haft så många 2taktsmotorer i mina dagar.Inte båtmotorer.Men motorcykllar mopeder motorsåg osv.Inte har en enda satt sej för mej eller varit särskilt problematisk o starta upp även om de stått.Motorsågen stod nog i 4 år innan ja hämtade den från morfars stuga o startade upp den.Utan minsta problem.Som Rutger säger samma är det med gräsklippare.Som då inte har den lyxen o få smörelse genom bensinen.De står ju lika mkt som en båtmotor o hoppar även de igång.Hade en gammal sliten Stiga förra året visserligen som efter att den stått i ladan över vintern då ja sen tog fram den för o använda motorn till annat projekt trögade lite.Men efter några försiktiga drag hoppade den igång så fint.Men visst det är ju andra pengar i båtmotorerna.En gräsklippare kostar ju inte många kronor.Har nog dessutom en 5-6 st ståendes i ladan.Så mister man en står det många åter....Detta gäller ju inte båtmotorerna då.Är ett stort problem o få fram så mkt så man kan köpa en vettig.Särskilt om man ska ha större motor.Man får ju nästan ge 10 om man ska ha en vettig o då är den 25 år gammal med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade kanske poängen ser ja nu när ja kollar igen.Jo med tanke på dessa pengar det kostar om det skulle gå illa är det kanske värt besväret o de extra slantarna det kostar o gå över motorn lite extra.Då har man  ju i vilket fall större skydd än om man bara slänger in den i vedbon.En del säger ju även man ska köra med spolmuff o slang med tratt o blanda 50/50 Glykol vatten o låta motor suga is ej.Men det är bara vissa som säger detta.Många andra menar ju att det bara är o ställa in efter detta andra då.(Hoppas de har rätt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara kommentera jämförelsen gräsklippare och utombordare även om den säkert var avsedd att ta med en nypa salt.

 

-Om gräsklipparen stannar tar man en öl på altanen och testar efter en stund igen, om båten stannar får man ta 2 åror och man kanske har ungar och mormor med sig och är långt från land i dåligt väder.

 

-Gräsklipparen går sällan ( iallafall inte min ) i direkt närhet till saltvatten vilket många utombordare gör.

 

Jag tror inte heller på att överarbeta allt men det tar inte så där vansinnigt lång tid att skölja av allt med sötvatten och konservera på ett vettigt sätt. Då vet man ju iallafall att man gjort vad man kan sen när motor-eländet ger upp av annan anledning. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar men jag ser inget som säger att man skall trycka in fett i smörjkopparna. Det brukar finnas två. En för tilt och en för leden som gör att du kan svänga med motorn. Använd helst vattenbeständigt fett. Tryck till du ser att det kryper ut i resp. bussning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det inte ofta du har en tvåtaktare på gräsklipparen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...