Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
fredde1972

Hur många har bytt kullager i sitt drev för det har börjat krångla?

Rekommendera Poster

Jag sitter här med mitt VP 100 drev i bitar och undrar om jag skal kosta på meg att kjøpa nya kullager? Har selvsagt bytt alla simringar och O-ringar men det har så vidt jag kan se inte varit någon lager som är totalt nedslitna (men nå är jag inte expert på att testa kullager) Men jag undrar om det är värdt att spendera på nya lager för man har fått någon form for uljud i drevet? Bara dom fyra kullagren i toppen på drevet kostar vel fort en 1500-2000 SEK eller hur?

 

Någon som har haft samma dilemma?

 

Hur testar man om et kullager är bra?

 

Mvh

Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

>Hur testar man om et kullager är bra?

 Glappar det? (om man drar inre ringen i sidled.)

Finns det tillstymmelse till filspån i det eller känns det hoppigt när man drar runt det.

Är tyvärr ingen expert, men det är det jag fått höra. 

/Rickard 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack for svar, problemet är dock at det finns jo en mängd med vinkellager i drevet och där skal jo innerringen vara lite lös...

Är det stort sett ingen som byter kullager förran dom börjar väsna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagren brukar inte allt för offta slitas ut. Problemet brukar bli att det blir vatten i dreven. Då är det rosten som tar lagrena. Kolla med förstorningsglas på lagerkulor osv efter rostangrepp. Har själv ett 100drev från 1959( första årsmodellen) när det renoverades 2003 så syntes små spår av rostangrepp på mina lager när man kollade i förstoringsglas. Men jag bytte dem alldrig. Drevet går ändå helt klockrent och viner inte mer än vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett vinande - gnyende ljud i 110-drevet. Tätningsringarna var helt uttorkade och det läckte in vatten.

Efter byte av tätningar och olja hördes inte detta ljud längre.

Kullagret hade inte tagit skada av olje-vattenemulsionen. Olja smetar nog på alla ytor och skyddar med en oljefilm.

Grannen - tidigare kullagerexpert på Kulan SKF i Gbg kollade i sina tabeller och såg att maxbelastningen för propelleraxellagret låg i axiell (båtens) riktning låg 10 ggr högre än vad man få ut vid maxfart på en 25 hk motor på 110-drevet. Har för mig det var 2000 kp och det blir väl ung 200 på en  MD11 .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...