Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Bothner

Otombordaren varvade utan fartökning!?

Rekommendera Poster

Hej min Evinrude 75Hk 85:a skulle ta sista varmkörningen inför upptagningen då den under halvgas skulle fullgasas för att komma upp i planing. Jag mäskte att den inte ökade farten mer utan slirade Propellern ser ok ut i gummidrevet men jag antar att det är där felet ligger. Sista turen innan denna gick båten helt ok. Propellern är en storlek större än original kan det inverka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..

 

Slirar det om du står still och sedan drar på ? eller är det jusst vid ung samma fart ? ..  // mvh henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Enklast är att du gör en markering på insidan respektive utsidan med vattenfast penna, krita eller vad du har till hands. Sen provar du igen. Har sträcket flyttat på sig vet du ju definitivt att det är det som är felet.

 Mvh

Rickard 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så smarta lösningar! Att man inte tänker själv.

 Då är frågan, om den har slirat, är propellern körd då eller kan man hoppas på att den funkar nästa säsong!? Den gick ju på halvgas efter slirningen? Från fabriken, är navet fastvulkat eller är det fastklämt med visst moment?

 

Tackar för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Jag hadde exakt samma problem med min 6hk utombordare precis innan den kom upp i planing så började den slira i gummibussningen i proppen. Jag drog ur den o gjorde rent och limade den med araldit o den fungerar fin fint nu men du har ju lite större snurra, man kan ju alltid prova. inte så kul att bli ståendes ute på sjön. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg inget fel på min propp men slirade det gjorde den.

Du kan mycket väl prova att limma/skruva etc men det är inget jag rekommenderar, det finns ju ett skäl att porppen skall kunna frisnurra om Du träffar på något under vattenytan.

Jag investerade i en ny popp och har kvar den gamla som nöd proppeller för den fungerar på låga vara.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=51901

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=52169

 

ps. Lägg i blocknyckel av rätt storlek så slipper Du att ro om Du kraschar den nya propellern.

 

Lycka till

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...