Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Bothner

Växelhusavtappningskruvarna lossnar inte

Rekommendera Poster

Hej Jag får inte upp växelhusoljeskruvarna varken påfyllnings eller avtappnings skruven på min Evinrude 75 Hk 85-a. har provat med största skruvmejseln skiftnyckel och det är gränsfall på deformering av skruvskallen! Hur gör jag bäst? Har testat att slå med gummihammare men nada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog prova att värma skruvarna med en svetslåga eller liknande, annars händer det troligtvis inte så mycket mer. Var dock försiktig och värm inte godset, jag vet inte hur känsligt växelhuset är. Annars kanske en slagskruvmejsel funkar..

 

Mvh CM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inte det kraftigaste material.Var försiktig.Ja har faktiskt lossat mina med handkraft.Men varit lika oroad var gång innan ja fått loss dom.Är ju sådana material att det kan sätta sej.Men nu är det ju olja med i bilden vilket väl får anses som en förmildrande omständighet.Prova o värma dom lite försiktigt.Men klart färgen på motorn tar väl skada.Vet inte hur petig du är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska testa med slagskruvmejsel först och värma som sista utväg, Använd som första alt. slagskruvmejseln som en skruvmejsel, det stora bitset som följer med brukar räcka. Var 2 personer och skräck skruven genom att lägga en mans kraft som tryck på skruvmejseln samt balansering, och den andra personen vrider till snabbt (skräcker) med full styrka. Går inte detta så är antingen skruvskallen helt kass eller så har den inte varit loss sen 80 talet. Tror inte det hjälper men du kan prova att knacka lite lagom med en hammare på skruven, och sen gå loss med en hand slägga på slagskruvmejseln. D e viktigt att ha en extra stor

skruvmejsel eller bits som passar perfekt i skåran. Gjutjärn o rostfritt e la underbartsmiley-frown.gif\  Keep us posted.

Lycka till!

 

P.s. har du oxå problem med att färgen lossnar nedanför motorkåpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis bytt oljan på min Johnsson-85. Det är sant att skruvarna kan sitta som satan, gör som nämnts ovan, knacka ordentligt på den så du väcker dem och ta sedan ett riktigt stort bits.

 

Problemet är väl oftast att man inte har dessa stora bits i lådan och då provar med ett som inte passar och sabbar skallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det lossnar ingen färg under kåpan däremot verkar den frätas bort i den del av noskonen som doppar i vattnet när motorn är upphissad!? 5 cm ligger ständigt i vattnet och där blir det lite algbeväxning eftersom båten ibland ligger still några veckor. Det blir som små hål i färglagret.

 

Det är i och för sig kul att meka men alltid är det några verktyg som måste införskaffas= dyrt.

 

Den gladaste båtägaren är den som precis har köpt båt och den som sålt sin båt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu skruvarna lossnar är det någon packning mellan skruv och gods? Ska den i så fall bytas mot lämpligare material (rostfritt, koppar)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, fördelen idag är ju att man kan köpa lågprisverktyg som duger bra åt oss fritids-meckar, en slagskruvmejsel kan va användbar vid många tillfällen då man får ett väldigt bra grepp, finns tex på Biltema/59:- resp. Jula/79:- 21.gif\ o kvaliteten duger, då det är bitsen som är förbrukningsvara. Tyvärr bör skruvarna endast bytas ut mot orginal skruv=rostfritt. Det sitter en o-ring på varje skruv, kolla konditionen o byt vid behov. Om noskonen ligger i vattnet så e d bara o slipa rent, grunda, toppa o lägg på en fläck med bottenfärg så bör du bli av med problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...