Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
utterndc55

8 liter vatten i bensintanken

Rekommendera Poster

Har problem med min uttern dc5500. Nyligen tappade man ut 8 liter vatten från den fasta tanken !!!! Prövade båten ånyo efter ca 4 veckor, samma problem som innan, motorn dör och vill inte starta igen -> bogsering till marinan för 3:dje gången i år av totalt 6 turer..... Vattenavskillarfiltret var fullt av vatten igen. Vad kommer att detta vatten ifrån? Locket sitter som det ska, ialla falla vad jag kan se. Tror mig inte ha något läckage i båten. Tacksam för tips på ev felkällor :-) Kan de möjligen ventilen som reglerar fyllanden av bränsle tanken vara orsaken, dvs den ventilen där överskott vi tankning rinner ut? Kan man tro att det kan komma in vatten den vägen om man kör i högsjö?

Mvh

Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klurig fråga.

Har du sett över packningen på tanklocket???

Avluftningsventilen, sitter den verkligen så lågt så att den hamnar under vattenytan när du kör??  Låter lite långsökt

8 liter är mycket vatten. är du säker på att ingen jävlas med dig och fyller på vatten i din tank när du inte är där???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du, jag har även tänkt denna tanke att det är någon som djävlas med en, men man vill ju inte tro att så är fallet när båten ligger på en låst marina. Dock skall det nämnas att dom lyckades sno 80 liter soppa av mig i början av sommaren och det var efter som problemet blev akut och mera uttalat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hållet på för tankning brukar inte vara större än en normal regnmätare av nyare typ och det skulle behövas flera års regnande genom ett så litet hål för att komma upp i 8 liter. Så om locket inte ens suttit på så är det orimligt.

Måste vara någon som jävlas med dig.

smiley-embarassed.gif\(finns massor som är avundsjuka på oss som äger en Uttern)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten i bränslet kan vara problem även på land.

En kollega tankade 50 procentig vatten/bensin-blandning i sin bil på lokala OK tappen.

En verkstad fick riva hela bränslesystemet, macken pröjsade kalaset som tur var. Kanske har du råkat ut för samma sak?

Pumpa ur allt ur tanken och tanka någon annan stans för att vara säker....

Lycka till !!

//H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis....dem flesta mackar har bensinen i stora tankar nedsänkta i pontonbryggan (som det ska va) men det finns även mackar som har tankarna står på land oisolerade vilket gör att det blir väldigt mycke kondens i tankarna som i sin tur resulterar i att man tankar och betalar för en hel del vatten......skandalöst men så är det .......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter knepigt med så pass mkt vaten.Tror inte nån skojar genom o göra så.Motor kan  ju ta skada av det där.Tror inte heller att det kan ha regnat in .Isåfall är det dags o inskaffa paraply.smiley-money-mouth.gif\Näe det är bergis någon som helt enkelt saboterar för dej.Antar du har tanken placerad på ett torrt o fint ställe i båten?Du kan väl berätta lite om tankens placering?Har du bilder?Vilka arrangemang har du runtomkring din bensintank?Så får vi se om det går lösa på ett logiskt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej Alla,

Tack för ert engagemang i denna fråga - uppskattas mkt. Tanklockets packining se ut att vara Ok vid visuel inspektion, inga skador. Lockets placering är i aktern under ytterligare ett lock. Vilket skulle tala imot att det är regnvatten som orsakar denna massiva mängde vatten i tanken, men å andra sidan så sitter kapellet på och det skulle förvisso kunna vara så att vatten rinner ner från kapellet ner mot detta lock och därunder sitter tanklocket. Dock  måste jag väl säga att det mesta talar för att det är några som djävlas med en, eller kan man tänka sig en läcka inne i båten där vätten skulle kunna rinna in??? Vet att förra ägaren renoverade tanken vid ett tillfälle, även då pga vatten ansamling. För mig betyder ju att vatten kan rinna in, även att bensin kan rinna ut.......och det har det inte gjort.. Om det nu skulle vara några ligister som roar sig, finns det låsbara tanklock till Uttern DC 5500?
Mvh
Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Hade samma bekymmer ett tag. Började när jag skulle sjösätta för två vintrar sen. 15 liter vatten i tanken!! Va i... Nån måste ha djävlats. Bort med allt och i med k-sprit för att få bort det sista.. En månad senare, samma sak.. 5 liter vatten. Vad i... Då började jag kolla nogrannare alla anslutningar. Slangen till min avluftningsventil som ut precis över gummilisten hade krympt. Istället för det ursprungliga uppånervända U :et som den ska göra ibörjan så gick den som ett / rakt ner till tanken. Skidbacke för vatten alltså. Då spelar det heller inte så stor roll att munstycket lutade nedåt. Kapilär kraften hos vatten ska inte underskattas. Ny omdragning av slangen och problemet var över.

Tror du är inne på rätt linje. Låter misstänkt likt mitt. Kolla dragningen av slangarna.

Mvh

Rickard 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Richard,

tack för tipset, jag skall kolla upp slangen och anslutningarna. Var det också en Uttern som du hade ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Nix, Det var en egenhändigt installerad tank i en ryds tumlare. Själv är alltid bäste dräng eller hur det nu var...;-)

Lycka till!

Mvh

Rickard 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du frågat Uttern?

De kanske känner till problemet.

Kan vara garantiåtgärd om båten är relativt ny, alternativt att du kan få tipps om åtgärder eller är det bus med någon som pinkar i din tank?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...