Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
hustran

Rå linolja eller \"tungolja\"?

Rekommendera Poster

Jag är ngt.osäker,har bara hört lovord över kinaoljan,så jag provade den på olika trälappar.Den härdarväldigt fort,tycker jag.Är det egentligen så bra?Vill gärna att oljan ska absorberas,så mycket och så länge som möjligt.Kan jag stryka kinaolja som sista strykning,över ,eller snarare efter rå linolja?Jag menar gifterde sig,eller kan det bli katastrof,som nån sorts gröt el.flagor etc.?........En som bara frågar o frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mina funderingar var liknande de du har. Om oljan härdar fort är jag osäker på hur mycket den hinner tränga in. Jag inledde med en ordentlig inoljning med rå linolja. Den oljningen pågick under månader. Slutligen oljade jag med tungoljan i stället för den sedvanliga slutstrykningen med kokt linolja. Det sades mig att den bättre skulle kunna hålla emot kokning av eventuell ickehärdad rå linolja. Dessutom skulle den vara ett riktigt bra underlag att fernissa på.

 

Under säsongen som varit har jag inte drabbats av något lacksläpp. Jag får se hur hon klarar den kommande vinterkylan.

 

Hoppas det var till någon hjälp...

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör med Owatrol D1 och D2! funkar kalas! först stryker du på ettan tills det har druckit in tillräckligt och sen kan du dra på tvåan för att få en fin och hållbar yta! :-) finns ingen bättre olja ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl också om det finns en DYRARE olja...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många och kloka inlägg i frågan. Jag vill bara komplettera med min variant, först mätta med rå linolja blandad 50/50 med balsamterpentin, slutligen eller två lager med kokt linolja också blandad till 50/50 med terpentin. Fernissan jag använder sedan är av märker Rylard, en italienska fernissa framtagen ursprungligen för Riva båtarna. Detta fungerar för mig

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej på er,

 

Jag måste slå ett slag för coelan!

Jag har ingen träbåt själv men har många vänner som har en del stora saker.. Vad dom använder på däck är coelan och jag måste säga att det är ju nästan magi. Det är ett djäkla jobb att applicera men jag tror att man garanterar en hållbarhet på typ 10år. Måste ju vara skönt att slippa renskrapa på 10år. Dessutom blir däcket tätt. Otroligt vacker lyster dessutom. Har ni några erfarenheter?

 

Kolla på http://www.eurocoating.se/

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jingesson

Har hört nåt om att värma upp oljan innan på spis eller grillgaller o sedan applicera för bästa insugningsförmåga?

Vet ej om det gör nån skilnnad?Men iofs logiskt sett är det kanske nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en butik som man kan bara gå in och lukta i!!!!

 

Rent ljuvligt.....

 

Ahhhhh......

 

www.claessons.com

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...