Terrafobica 68 Postad 2 Oktober , 2005 Vi i vår båtklubb lyfter upp båtarna med en mobilkran på klubbens upptagningsvagnar för att sedan rulla dem (de riktigt stora med traktor, under 4 ton för handkraft) till det ställe där båten ska stå på vintern. En ganska omständig procedur som inte förenklas av att många har pallning som ska spikas och sågas medan 10 personer står och stöttar, usch. Själv har jag alltid önskar mig en egen vagn. Upp med båten i vagnen och rulla på plats, klart. Så i år skulle det bli en vagn. Fick tag på en duktig konstruktör som hade tillverkat många vagnar till olika båtar. Alla uppgifter om längd, bredd, vikt, bottenvinkeln, steglister m.m. lämnades över. Så kom då dagen då vagnen skulle hämtas. Den såg stabil och fin ut. Jag ser till att pumpa däcken och nu ska båten upp. Båten passar inte! Vinkeln är fel så vi får börja med att lägga plank under kölen. Den är för smal så medarna som ska stötta båten hamnar på ena sidan innanför steglisten och på den andra sidan utanför. Däcken (4 st) som jag pumpat till 2,5 kilo är platta så vi ökar till tre. Fortfarande platta. Det visar sig att de kommer från en Ford Fiesta! Vad väger en sådan? Båten med vagn väger 3,5 ton. Nåväl, vi börjar sakta men säkert ta oss till den plats där båten ska ligga. Hela boggien börjar vika sig (bilden). När vi är framme så lutar hjulen ut med 40 grader!! In med domkrafter och upp med både båt och vagn på stadiga pallbockar. Där fick jag för enkel upptagning. Där står jag nu, och jag som hade räknat med första sjösättning nästa år, får nu vänta till sista istället. När varvet är tomt lyfts jag över från min fina vagn till klubbens dito och sjösätts på det vanliga viset. Jag tänker ännu inte avslöja tillverkaren. Han ska få sin chans att åtgärda, vilket i det här fallet i stort sätt betyder en helt annan trailer. Båten heter Terrafobica som betyder: den som har landskräck, kan det ha någon inverkan tror ni? ;o) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 3 Oktober , 2005 Oj oj, här ser man vikten (he he) av att göra noggranna beräkningar av laster innan tillverkning startar. Tycker att de balkar som använts ser lite väl klena ut för en SÅ tung båt! Förstår verkligen att du blev besviken och hoppas att du får rätsida på det hela till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 3 Oktober , 2005 Otroligt. 3.5 ton är ändå inte mycket i båtsammanhang. Har man tillverkat båtvagnar tidigare borde man veta att inte använda Ford Fiesta hjul. Min båt väger 4 ton och jag har dubbla axlar med däck och fälg från en hjullastare. Men stå på dig. Fixar tillverkaren bara till det så är det väl ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 5 Oktober , 2005 Usch såg riktigt hemskt ut. Se till att han fixar det snarast. Riktigt dåligt Tyckte den såg bra ut på bilden annars. Han måste ha använt för klena balkar. När jag byggde min kärra så fck jag tak på en axel ifrån en mansskapsbod la en rejäl balk tvärsöver och byggde vidare med en massa tvärbalkar för att stötta upp. Den håller riktig tbra faktiskt (än så länge vågar inte tänka på vad som kan hända). Lät en som bygger lastbilar bygga den så hållfastigheten borde han ju kunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Oktober , 2005 Mina kära klubbkamrater! Vad skulle man göra utan er? Idag så kördes klubbens stora mobilkran fram och gjorde ett lyft. Bort med den eländiga vagnen och in med Tyresöbockar modell 5 ton både fram och bak. Nu står hon stabilt och bra. På fredag kommer tillverkaren och hämtar vagnen. Det var verkligen en nervpers, men nu kan jag sova lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 5 Oktober , 2005 hej. mycket dåligt av tillverkaren att göra en så dålig båtvagn . jag har gjort massa egna båtvagnar och jag använder folka pickuppnav funkar jätte bra. hoppsa han fixar en bättre båvagn till dig nästa gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan-Åke Postad 6 Oktober , 2005 Nästa helg är det torrsättning i vår båtklubb. Har tidigare haft båten i en vagga men i år köpte jag en båtvagn och tänkte rulla hem snipan (8 mil) och göra vissa reparationer. Båtvagnen jag köpte hade använts till en 20 fots snipa men jag har en 23 fots och jag blir nu orolig när jag ser vad som hänt. Kolla bilden jag bifogar och säg vad ni tror, tål båtvagnen en snipa på 2000 kg? Kanske går det inte att bedömma hållfastheten med hjälp av en bild! Tycker annars att det verkar vara en gediget byggd vagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan-Åke Postad 6 Oktober , 2005 Här kommer ytterligare en bild, frågan var om den tål 2000 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan-Åke Postad 6 Oktober , 2005 Och en bild till. Däcken Kuhmo 195/70 14 steel belted radial. 2000 kg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Oktober , 2005 Du får ursäkta, men jag tycker att axeln och däcken ser för klent ut för 2 ton. Det blir kraftig belastning på axel och däck när det är ofjädrat och 8 mil hmm...... Vet av egen erfarenhet vad som händer när det viker sig under transport, fast i mitt fall hade jag en sagolik tur se http://web.telia.com/~u11101231/ under Coronet renovering / Sommar 2003. Det vill till att axeln är kraftigt överdim. för att vara på den säkra sidan för 2 ton är rejält tungt. Likaså däcken måste vara minst 6 lagrade för att det inte ska skjuta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan-Åke Postad 6 Oktober , 2005 Så här ser axeln ut 6-7 cm i diameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Oktober , 2005 Tycker fortfarande det ser klent ut,särskilt infästningen mot ramen. Vad sitter det för däck på den klarar dom över 1 ton/st? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser