Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
jonke_66

Kil och profil

Rekommendera Poster

Alla Exotic och Alfa ägare kanske har koll på det här men..

Kan ju vara kul att se hur båtarna sitter ihop.

En bild på hur kil och profil systemet fungerar.

Man kan ju hoppas att båtarna håller ihop smiley-laughing.gif\

post-5060-1394234486,2149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon har skrämt upp mig och sagt att man inte kan svetsa i en båt byggd med kil och profil systemet. Sen såg jag en webb sida om en renovering av en Exotic 28. Och där svetsade man för glatta livet. Undrar hur det gjick? så nu undrar man ju om man blivit grund lurad!? någon som vet? Jocke tjingeling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du menar Simons sida, men jag tror inte att han svetsade i skrovet utan bara på överbyggnaden. Vad jag vet så har man använt en ganska tunn men mycket styv aluminium när man byggt båtarna så det är säkert inte helt lätt att svetsa i. Men klart att det går.

Till Simons sida http://www.lundells.no-ip.com/exotic28/

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det var nog Simons projekt jag hadde sett. Men om du tittar på motor rummet så svetsade man i båt botten, men det verkar ju ha gått bra? undrar fortfarande. Det är riktigt som du säger om att plåt styckena i fri bord och botten är av en hård legering som kanske är svår att svetsa i men det har hänt en del vad det gäller svetsning i aluminium på snart 40år min pärla är anno 1964.ha det /jocke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

vi har inte haft något problem med svetsningarna än. Vi svetsade inte hela sömmen utan tog lite punktvis. Emellan tätade vi med gojja. Det är väl skillnad på att byta en plåt i skrovet mot att svetsa ett skott kan jag tänka.

//Simon 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att man inte kunde svetsa i kil och profil byggda båtar skulle vara att , eftersom aluminium leder värme rätt bra så skulle värmen gå in och förstöra epoxy limmningarna i profilerna, samtidigt som det bildas rörelse i plåtarna vid uppvärmning,(svetsning). Men man kan ju alltid hoppas att det är en skröna, verkar ju ha gått bra för Simon. Det skulle onekligen underlätta för oss Alfa och Exotic om det var ofarligt att svetsa i båtarna. Jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke det ligger en del i det där med värme... Det är väl typ det enda som man kan lossa epoxy med tror jag. Så man ska nog passa sig lite.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...