JohanFredriksson 0 Postad 2 Oktober , 2005 Hej! Plasten i min sittbrunn har blivit missfärgad... svarta prickar som ser lite ut som mögel. Någon som har ett bra tips på hur man får bort det lättast? vad ska man använda för medel? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 2 Oktober , 2005 Tjena! Jag tror att jag hade samma problem som du. Jag körde med vanlig Jif cream. Det blev riktigt bra tycker jag... Tror det är slipmedel i, så man får ta det lite försiktigt. Autosol funkar nog också, även det innehåller slipmedel. / Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 3 Oktober , 2005 Har du provat med vanligt varmvatten, rotborste och såpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor Postad 3 Oktober , 2005 vanligt förekommande, speciellt på horisontella ytor, som kanske inte alltid har högsta prio när det skall vaxas. Som sittbrunnen, överbyggnader osv. Har haft viss framgång med cleaner (som tex Turtles) följt av vaxning med vax som rinner ut bra. Då ser man ofta en direkt skillnad (behandlat / obeh), men helt prickfritt blir det inte. Jif/Vim tycker jag har för grovt slipmedel, men det finns många som använder det. Autosol och maskin funkar fint - men rubbing tar inte alltid de här prickarna -så det kan vara sånt som ligger en bit ner i porerna. Gammal vax med smuts? Drar mig för att slipa/rubba om det inte absolut behövs, det är för lätt att komma igenom. /Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nimbra Postad 27 Oktober , 2005 Detta är ett vanligt problem i sittbrunnar och beror på att när båten gjuts så är djupa sargar neråt i formen och där samlar det sig lätt alldeles för mycket gelcoat och när det tjocka skiktet härdar bildas gasbubblor. Dom svarta prickarna är helt enkelt sot och annan skit som lagts sig i porerna, försök tvätta men slipa absolut inte för då blir det bara värre, det enda som löser problemet permanent är att lacka om. Ett gammalt knep är att ta skokräm i samma färg som däcket, detta knep använde vi mycket förr i tiden på nya båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser