Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gäst P-O

Folding el fast??

Rekommendera Poster

Gäst P-O

Hej alla seglare!

Jag har en fast propeller 2 bl, lönar det sig att byta till en folding?

Drevet är ett 110S är det i så fall bara att byta? något att tänka på vid skiftet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenta

Om det lönar sig? Det beror på vad man använder båten till -vill man segla fortare är en foldingpropeller bra. Vill man ha en effektiv motor är en fast prop bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NEJ!

Det finns ingen som kan ge ett generellt svar på det. För att svara i % måste man ju för det första svara för det totala motståndet, vilket är olika för var kombination av skrov, vikt, köl och propeller. Sen är det ju t o m så att det inverkar hur propellern  stannar, stannar den i lä bakom kölen, tvärställd eller snurrar den med?

En båt som huvudsakligen gör sin fart genom att vara väldigt lätt i vattnet förlorar givetvis mer räknat i % på att ha ett par tvärställde dm2 i vattnet. För seglingsegenskaperna gör självklart en foldingpropeller en positiv skillnad, med exempelvis en omräkning av eller byte till 3-blad etc kan göra mkt för bettet.

Jag kan inte påstå att jag saknar toppfart på någon båt jag varit på. Det ska seglas. Däremot saknar jag ofta bett vid backning, förmågan att kunna bromsa lite effektivt. Vid tillägning i Y-bom ex. vid betydande sidvind tycker jag ibland att det är läskigt att satsa så mkt som krävs för att inte driva alltför mkt. En prop med bett hade tillåtit mer fart in osv..

Mvh / Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...