Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Roxenskeppare

Bensin och tank funderingar

Rekommendera Poster

Bin laden brukar ju sätta några plan till marken. Kanske kan sno lite där nästa gång. Rymmer ju mer än ett JAS. Å andra sidan Steve så har väl inte försvaret heller råd att flyga längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det därför JASén flaxar så förbaskat?

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp dålig oktan. Flyger så sällan så han flyger på gammalt bränsle.

Där har vi problemetsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska kanske skilja lite på AVGAS100LL och JETA1.

Dock har ju JAS alltid en karriär som jordfräs att falla tillbaka på när flygvapnet lägger ner.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tror inte det är nån större fara med att soppan blir för gammal på en 8 månader eller så.Klart den är väl inte i topptrim men man kan ju slå ur ett par lite ro fylla i ny.Eller om man nu oroar sej varför inte byta ut den helt.Men vem vet bensin kanske är som ett fint årgångsvin.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag försökte köra på förra årets bensin med min 70-hästare; Den startade, gick lite skakigt i ca 100m ut ur hamnen och tvärdog. Gick att starta igen, men dog direkt vid belastning. Det blev paddeln tillbaka. Motorn gick som en klocka igen med tömt system och ny bensin. Bilen gick dock bra på den gamla soppan....
Bensinkvaliteten har tydligen blivit mycket sämre på senare år, blyersättningen tillsätts numera i gasform och har hög förmåga att dunsta.

Mvh CM 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl vara att olika motorer reagerar olika på gammalt bränsle.

Visa klarar av det vissa inte. Men vad vet jag.

 

Finnspeed nära finska gränsen sa du Koskenkorva då går inte det bra?smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fulöl? Menas?

 

Om de e smuggelöl så dricker jag inte det....Kör själv o hämtar i tyskland, två man i pickisen så kan man lasta tills bilen går på knäna eller att man blir stoppad precis efter tullen av polisen för att dom tycker man har överlast.... (stoppad två ggr och bara skrattat åt konstapeln) får nämligen lasta lite över 2T på bilen... Sen gäller det bara att visa att det e till eget bruk

 

Nån som vill ha en platta *asg*

 

De ända som händer e att man blir trött av att bära....

tur att man har en bra kaj att backa in emot där hemma(bara till att rulla av pallen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hittar du nån billig frakt så e de inga problem...
man kan få en pall för 1500 bagis... tror de ligger 30 på en pall.

brukar ta två varje gång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar

Hej! Jag fyller alltid upp fulla tankar på sensommaren, både i båten 20 liter och reservdungarna 2 st á 25 liter. Inte märker Jag att det är någon försämring av bränslet när det dras runt för första starten på försommaren och det är sedan åter dags att bunkra nya 70 liter. Visserligen kör Jag just nu en Penta från -34 men samma bunkrings system gäller även för gräsklipparen, motorsågen och moppen.( Inget äldre än 10 år )

Men passupp så inte förgasaren dunstar torr för det kann bli avlagringar i kanalerna av harts som är svårt att få bort.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man erfarenheten att inte få snurr på motorn efter en längre tid så har förgasaren eller tanken inte varit gastät. Man kanske aldrig har känt någon bensindoft och tror då att den är tät. Vad man inte vet om är om tanklocket vid varmare perioder av det högre trycket släppt ut en del av sina ångor.  De lättantändliga!

Vi har en knallert på landet som jag försökte få igång nu i sommar. Det var omöjligt. Den tände någon enstaka gång men krävde mer effekt att trampa fram än vad som kom ut ur motorn. Ungefär som vätekraftsförsöken.

Tanken är med säkerhet otät. Ska prova det nästa gång jag kommer dit.

Håll tanken kall! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nu blir jag lite orolig....:-)

Jag har nog förstått att man inte bör köra med den gamla soppan så nu står jag inför ett spännande problem.
Jag har sammanlagt 15 liter oljeblandad bensin som står i jeepdunken i kallförådet.
Nu ha jag beställt min nya båt med separat oljeinblandning.

Var f-n skall jag göra av den gamla bensinen?
Det enda jag kommer på som drar färdigblandad bensin är svärfars motorsåg och den bör ju inte heller må bra av den blandade bensinen, ju eller ??
Till och med gräsklipparen har separat oljeinblandning.
Förslag någon?

//Calle



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge bort den till någon grabb på samma brygga som har en tvåtaktare.

Kan behövas då månadspengen urholkas snabbt av dagens bensinpriser. 

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...