Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Roxenskeppare

Bensin och tank funderingar

Rekommendera Poster

Jag har i Gunnar Kärnhagens bok Båtmotorkunskap från 1981 läst följande angående bensin:


Bensin skall betraktas som färskvara, dvs. den åldras genom för lång lagring. Att starta motorn på våren med gammal bensin i tanken är direkt förkastligt.


Gäller detta påstående även i dag med oblyad bensin? Jag har en hobbybyggd mindre snipa från mitten av 70-talet med en tank på ca 22 liter. Jag har de senaste höstarna sett till att det inte varit för lite bensin i tanken för att förhindra kondensbildning. Har jag tänkt fel?


Tacksam för synpunkter. Det är snart dags att ta upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ett korn av sanning ligger det nog i vad han skriver. Men i praktiken är det inga problem, som jag upplevt i alla fall.

Jag har aldrig haft problem vare sig med extern plasttank eller intern tank när bensin varit kvar över vintern i tankarna. Utombordarna har startat fint på våren med samma bensin som varit 7-8 mån gammal. Jag fyller tankarna så de är fulla innan vinterförvatring så det inte kondenseras vatten i tanken.

Om du är orolig kan du till våren t ex tömma halva dunken i bilen och sen fyller du upp dunken med färsk bensin. Eller så finns det bensin stabiliserare du kan hälla i en skvätt i tanken på hösten, t ex STP Fuel Stabilizer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Är övertygad om att bensinen håller sig. Har själv aldrig haft problem med det. Däremot så som du sa fylla tanken för att minska risken för kondensbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försämra oktantalet o du får sämre motorgång osv, kommer inte ihåg alla bieffekter, men har en kompis i bensinbranschen som hade en föreläsning för mig om bensinförvaring o lagring och han borde ju veta sin sak (shell).

Det han föreslog var en oktanbooster på bensin som stått i tank över vintern, givetvis ska man försöka hålla tanken full för o minska kondensen men tydligen blir bensinen sämre oxå, och detta problem blev tydligen större när blyet försvann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man som jag har en tank på 200 liter och är halvfull vid upptagning.

Inte fasiken så lägger jag ner arbete på att tömma tanken.

Även om jag borde.smiley-embarassed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur gör staten, har för mig att dom sitter på ett attans massa 1000 kbm i såkallade beredskapslager? När jag gjorde lumpen tömde vi ett ställe som varit förseglat sedan 53.. Inte var de fel på den soppan inte, tankade min egen Amazon och den gick som den skulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll upp den istället o komplettera vid sommaren start med oktanbooster så har du fräsch soppa o ingen kondens i tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte hur dom gör med lagren, men det lagret du tömde var säkert blyad bensin o då fanns inte dom problemen. När jag gjorde lumpen åkte vi på 88 oktan, det gick då fasen inte o slänga i bilen kan jag lova dig....*s*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall göra det Steve. Bara att det är så j-a dyrt med soppa just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer nog inte att vara billigare med bensin i vår 6.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tanken tätt (gastätt) så är det nog inga problem.

Problem jag haft med start av motorer som stått länge (från någon månad och mer) är att förgasaren  har släppt ut en del av de lättantändliga gaserna i bensinen och gjort att motorn inte startar.

Detta är vanligast på MC och förgasarna har på dessa oftast en dräneringsskruv i botten på flottörkoppen som kan öppnas och den slöa bensinen kan släppas ut.

Om man inte kan dränera förgasaren kan det gå att få igång motorn med startgas så den börjar suga i sig fräsch bensin från tanken. Det kan ta ett tag. 

Ovanst. gäller alla bensinmotorer som man tycker är mer svårstartade på våren. Fräsch soppa i förgasaren=lika lätt att starta som den brukar vara resten av säsongen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ska väl inte behövas K-sprit längre...bensinbolagen tillsätter ju 5-15% etanol i bensinen numera. Eller?

Peo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgasen innehåller visserligen ingen olja men det gör ju bensinen som kommer från förgasaren. Oljan har säkert inte förgasats när motorn stått en tid och när den inte startat har den dränkts in med oförbränd oljeblandad bensin och har nog smörjning utöver det vanliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Drevia säger om vinterkonservering:
Vid upptagningen så skall man se till att antingen ha tanken full med bensin eller så skall den vara helt tom. Anledningen till detta är att man på så sätt minskar risken för kondens och därmed vatten i bränslet, vilket leder till problem våren efter.
Ingenting om att bensinen åldras över vintern.
Hur gör du själv med reservdunken i bilen, byter du bensin i den ofta?
När du använder den efter den skumpat runt i bilen i några år, är det några problem då? Svar NEJ!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte...har inte haft motorstopp på bilen pga bensintorrt....trodde bara det var norrlänningar o klantar som har dunk i bagaget jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

En kamrat finns dieselstopp i förra veckan med sin lastbil.

Lite snopet var det nog när tanken rymmer mer än 800 liter.2.gif\

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det finns olika typer av insprutningssystem, på Scania så måste man öppna varje spridare innan man får ut luften.

På Volvo så fungerar det med att snurra på startmotorn en stund.

Mercedes har samma typ.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka 98 då har du 95 sen nästa vår.Eller varför inte slå på stort ingen har väl missat reklamen SHELL V-POWER.Rena rama dynamiten för båtar med antar jag.Va XXX är oktanbooster jämfört med detta kraftfulla bränsle.(Om man ska tro på reklamen iaf)Tänker nog satsa på detta i fortsättningen alltså.Om nån testat denna fruktade bensin så kanske vederbörande kunde öppna en ny tråd.Äh ja ska göra det själv förresten så får vi se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag, med min 30 år gamla Volvo Penta C 10, fylla upp tanken med 98 oktanig bensin med blyersättningsmedel inför vinterförvaringen. Eller man kanske ska testa SHELL V-POWER och skippa oktanbooster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

En liten fundering bara: Är detta något som gäller er med lite häftigare motorer? Jag har aldrig märkt någon skillnad på min småsnurror (4-6 hp) eller lågvarviga inombordare  (Albin O4 o O21, VP MB10 o liknande) när jag har kört dem på gammal soppa, men de kanske inte är lika känsliga för kvaliteten på bränslet. Nån som vet?

 MVH, G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våren, dvs i slutet av februari så lånar jag alltid bränsle av min kompis som kör dragracing...det mår min sexcylindriga Mariner gott av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AVGAS100LL

100 oktan flygbensin, dessutom skattefri (ännu så länge).

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...