Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Gäst ulla-britt larsson

VHF certifikat

Rekommendera Poster

Gäst ulla-britt larsson
Tänker du ta ett VHF-certifikat, men har svårt att komma till skott? Passa på att göra det under en dag, kurser arrangeras i xxx regi, i Stockholm och i Göteborg. Mer information om kurserna hittar du hos xxx

xxx = censur pga företagsreklam //maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki nu bor jag rätt långt från GBG.Jag är radioamatör är det nån omständighet som kan göra att man kan få detta?Har ju redan gjort en rejäl kurs på detta amatörradiocertifikat då alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver ju inte gå kursen, det räcker med att avlägga ett prov, det vet jag inte om du kommer undan, men att ordna ett provtillfälle brukar inte vara så svårt, det gäller att hitta en examinator bara de hittar du här: http://www.nfb.a.se/ , för kurslitteratur om du önskar sådan kan du kontakta Stockholmradio och beställa kostar inte så mycket och de kan skicka hem en bok till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det egentligen fortfarande aktuell? Jag fick en VHF som födelsepresent, men får ju inte använder det utan intyg. Hur fixar man detta smidigast?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en kurs och gör provet !! Finns massor av utbildnings ställen. Kolla båtägarskolan eller liknande. Stockholm radio brukar arrangera helgkurs med prov tex.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog faktiskt använda den för passiv lyssning. Däremot får du inte sända, om jag inte har fått det hela om bakfoten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej då, du har helt rätt.  Dessutom får du faktiskt sända också om du är i nöd.  Nöd går före lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såååå enkelt är det inte. Kollade kurser i GTB området och där hittade jag inga kurser förrän sen höst. Kan man läsa distans och söker en förhörsförrätere sedan, kanske?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan du! Du hittar förhörsförrätare hos NFB

http://www.nfb.a.se/

Du kan ringa förhörsförättaren direkt och kolla när han/hon har en tid.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa VHF-boken läs den noggrant, gör alla övningsuppgifter, träna lite påhittade situationer med din familj. Lär dig alfabetet och avlägg sedan prov. se ovan. Det kan du säkert klara på en vecka. VHF boken är sponsrad av stockholmradio så de kan säkert sälja en bok till dig. Registrera din vhf sedan eller nu hos PTS.se det finns ett formulär där som du kan fylla i på datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte häftet LÄROBOK FÖR VHF-CERTIFIKAT, 100 kr hos Stockholm Radio:

http://www.stockholmradio.com/show.php/15480.html

Lär dig det häftet så klarar du provet. Jag ringde sen närmaste förhörsförättare och fick göra provet i hans lunchrum på hans jobb.

VHF-provet är inte svårt. Kan du häftet så klarar du provet galant.

Förhörsförättare:
http://www.stockholmradio.com/show.php/15492.html

Senast ändrad av Yadis | 23 maj 2008 | 14:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm ?? jag har ingen VHF men jag har massor av bekanta som har en i båten men som inte har certifikat, dom lyssnar, har den på mest för info, och skulle det bli nöd och den används vilket väl egentligen är det den är tänkt som då kan man ju sända, uppge position tex, det behöver man inget utbildning för.

Som jag förstått det beror det på att båtar köps o säljs inkl radio, den får helt enkelt sitta kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så är det säkert men med omtrnke om dina medseglare så är det bra att kunna hantera vhf på ett riktigt sätt. Systemet är mycket bra och du kan hjälpa de som får problem, risken om man inte vet hur det fungerar är att man alltid tror att nån annan hör och löser problemen. Du har ett ansvar att hjälpa andra i nöd, vhf är då ett viktigt redskap för ökad säkerhet på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt, det köper jag , skulle alla göra som jag skrev skulle ju vhf,n dö ut , den bygger ju på att man är seriös, sen förstår jag dom som låter den sitta kvar, jag menar tar dom bort den kan dom ju inte iheller hjälpa någon, i slutändan blir det ju inget skillnad visst dom borde låta den sitta kvar OCH ta cert men om alternativet är att helt kassera den ....!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här klippte jag in i den andra tråden om VHF. (fr Sjöfartsverkets hemsida)

Certifikat måste du ha för att få använda VHF
För att erhålla ett s.k. ”begränsat telefonicertifikat” (typ SRC) måste du avlägga ett skriftligt prov hos någon provförrättare som utsetts av NFB (Nämnden för Båtlivs-utbildning, tel. 08-663 79 93). Provet som tar ca 30 minuter, omfattar frågor om bestämmelser, nöd-, il-och varningstrafik, bokstavering, trafikdiciplin, kommunikation mm. Certifikatet är internationellt och är inte tidsbegränsat. Kostnaden för att avlägga ett prov för VHF-certifikat är 200:-.

Stockholmradio har tagit fram en lättläst kursbok ”Lärobok för VHF-certifikat”. Med boken följer en aktuell förteckning över auktoriserade provförrättare. Läroboken beställs hos Stockholmradio kundtjänst på telefon 08-601 79 30 och kostar 100:-inkl. moms (självkostnadspris).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det ju .. om man skall använda den, dock vad jag hört så är det inte att använda den för att den går på avlyssning, det är nämligen tillåtet att avlyssna etern, finns massor av mottagare som tar emot båtradio, skall du däremot sända ... då använder du den , fast å andra sidan om jag är i sjönöd skulle jag knappast tveka att använda radion pga av att jag saknade certifikatSkrattande skulle det bli påföljder skulle jag nog gärna ta dom efter att jag räddat mitt och familjens liv eller kanske någon annan trots att man inte vet exakt hur man anropar eller har ett anrop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vad kostar det att registrera sig hos PTS, jag hittade inga uppgifter. Dessutom en fråga till: man måste inte registrera sig hos. t.ex. stockholms radio eller? Man får bara extra tjänster av de, om jag har förstått det rätt.

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte abonnemang hos Stockholm Radio, endast registrering hos PTS. Stockholm Radio är ett kommersiellt företag som säljer tjänster med anknytning till VHF, bland annat förmedlar de VHF-samtal över telefonnätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PTS kostar 145kr per år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alll information. Boken är beställt och snart blir allt avklarat.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju lägga till är att det heter "SRC intyg", VHF-certifikat är föregångaren.

Har man en DSC utrustad radio så är det SRC (eller ROC eller GOC) man ska ha, det gamla VHF-certifikatet gäller bara om man har en radio utan DSC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick till slut ett ryck. Läste några timmar på ett par olika stälken på nätet, både lite utbildning och provfrågor.

Kollade upp och hittade en provförrättare i Norrköping.  Han kunde på kort varsel. Fick tag på honom i måndags skrev provet i torsdags. Samma måndag mejlade jag ansökan om tillstånd till post å telestyrelsen.  Så nu har jag cert, tillstånd och det visade sig jag har stockholm-radio-abonnemang via sjöassistans.

Nu gäller det väl att komma ihåg att i stort sett allt ska vara riktat förutom nödanrop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Mmsi numret behöver jag ändra. Hur funkar dom här mmsi- dsc-samtalen? Alla går över kanal 70 eller? Är det som ett radiosamtal fast det kravs direkt-räckvidd-kontakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apparatens MMSI nummer går oftast inte att ändra, måste till verkstad.

Om du anropar någon via DSC så ställer in den kanal du vill att samtalet ska ske på. DSC meddelar mottagaren detta och ställer dennes apparat på samma kanal. Det är bara DSC grejset som skickas på ch 70.

--

Grattis till SRC intyget, snyggt jobbat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte ändra MMSI. Ta bara reda på vilken identitet din radio har och registrera den hos PTS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte ändra MMSI. Ta bara reda på vilken identitet din radio har och registrera den hos PTS.

Också en tanke jag fått. Nu fick jag ett mmsi nummer och har hittat beskrivning på hur jag kommer till den menyn där det ändras.

Kanske får chsns att kolla i morron.

Tack ändå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gick hur lätt som helst att ändra/ byta.

Höll in 16 och tryckte på pil nedåt, då kom jag in i undermeny där allt går att ändra.

Sen finns det lite andra koder... id- något.. som jag inte vet vad det är.

Råkade radera alla kanaler och fick in bl.a. M...

Gick in, raderade allt startade från noll.  Fick frågan om mmsi igen... och vilka kanaler:

Asien, usa... mm.

Europa verkade vara ett ok val..

Back to basic.

Har även kanalerna F1, F2, F3 nu... är inte säker om jag hade dom innan.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...