Gäst Micke Postad 2 Oktober , 2005 Tänkte spackla över lite skruvhål och dylikt på båten som är gjord av abs plast.Håller det om man använder plastic padding gelcoat filler eller marine epoxy? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Oktober , 2005 Hej, Det brukar finnas speciellt lim för ABS plast båtar. T ex Terhi har ett reparationskit till sina ABS plast baserade båtar. Det borde funka på din ABS plast båt också rimligen? http://www.terhi.fi/static_2003/swe/huolto_fix0.php Epoxylim/spackel fäster inte bra på ABS ens om den ruggas upp. Samma sak med gelcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2012 Har en fundering angående abs plasten. Finns det att köpa kit för att laga plastsprickor och dyligt i sverige eller bara i finland från tehri? Har kommit över en gammal Ryds roddbåt i abs plast som är ganska sleten inuti. Går det inte att laga med epoxi? Kan man slipa ner och lackera abs plast eller sitter inte färgen? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juli , 2012 Jag köpte svetstråd för att laga en gammal pionierdinge. Tror att det var på Smögen Marins tillbehörsaffär. Vilken kedja den var knuten till kommer jag inte ihåg, men en båttillbehörsaffär med lite servis kan säkert fixa fram lite svetstråd. Lånade en en sån apparat som mattläggare svetasr matta med. Tror det enda vettiga säättet att sätta igen hål och laga sprickor är att svetsa. Höll igång min dinge i 10 år med dylika reoarationer från och till. Den var skrot och kasserad när jag fick den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Juli , 2012 Polyethylene är ABS i sin materialgrunds benämning. Precis som Toaen nämner svetsar man eller smälter med att tillföra material och värme för att täta hål och sprickor i en båt av ABS-plast. Något annat håller inte i längden. Då ABS är en mycket fet plast går det heller inte att måla över med annat än att man tillför mjukgörare i färgen, samma som man använder till bilkofångarhöljen idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser