nilsw 0 Postad 2 Oktober , 2005 Jag har två ljudproblem med min Exotic 28. Det första och största är att alla små vågor skapar ett kluck som låter som ett steelband från Jamaica (tomma oljefat) Detta är ju aluminiumbåtens stora nackdel. Hur kan jag dämpa detta ljud? Finns det någon som lyckats dämpa motorljudet till en låg nivå? Hur? Jag har en Volvo Penta AD-41 med Duoprop. I övrigt mycket nöjd NilsW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 2 Oktober , 2005 Hejsan Nils, När det gällerl judproblemet med att det kluckar så tror jag det enda sättet att bli av med det är att klä insidan av skrovet med någon form av ljudämpande material. Man skall nog tänka sig för innan man gör det dock för man vill ju inte att det samlas fukt i materialet. Motorljudet går nog att få bort en hel del med riktigt välisolerade motorluckor. Jag ska isolera mina ordentligt i vinter. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daneva 0 Postad 4 Oktober , 2005 I våran Exotic så är motorrummet isolerat vilket sänkte ljudnivån massor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daneva 0 Postad 4 Oktober , 2005 Det finns ett företag ute vid gillingebanan son jobbar med tillverkning av isoleringsmaterial. där kan man köpa direkt till mycket bättre pris. tänk på att köpa brandsäker isolering. i våran båt exotic så isolerades luckorna skrovets botten och sidor. även bakom sidorna i sittbrunnen lades isolering. stor skildnad vill jag lova. isoleringen var väll ca 5-6 cm tjock. MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 4 Oktober , 2005 Tjena Daniel, Har du address eller namn på företaget som tillverkar isoleringen? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daneva 0 Postad 5 Oktober , 2005 Sorry Jonas kommer inte ihåg vad firman heter. skall förbi i helgen kan kolla då! MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketer 0 Postad 12 Oktober , 2005 Billjud byggare har använt i åratal en sorts ljudddämpande färg som är jättetunt och som gör att materialet blir helt dött. Alltså istället för klingeliklang så låter det det bara dunk - detta är en svensk uppfinning om jag inte minns fel? Prova och hör med ngn bilstereo firma som bygger tävlingsljud. Vet att det är jättetunt lager som sprejas så det bör inte absorbera mycket fukt men detta är en gissning?//R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 12 Oktober , 2005 Det vore kanon Daniel! Det finns ett antal olika färger på marknaden men dom är ganska dyra. här är en http://www.backesljudbygg.se/udda/peakoff.htm /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 13 Oktober , 2005 Firman vid gillinge banan heter Special plast AB åkte förbi 6 gånger i går (busschaffis) tel. har jag inte men jag tror det tillhör Vallentuna. Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 16 Oktober , 2005 Tack Jocke! Jag hittade detta på i en annan tråd här.. http://www.auson.se/ Kolla under products/sounddamping Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsw 0 Postad 25 Juli , 2006 Nu har jag målat skrovet på insidan med Noise Killer. Jag målade där jag kom åt, i fören under kopjerna, bakom och under köksdelen efter att ha tagit ut kylskåpet samt i motorrummet. Mycket av klucket har dämpats eller försvunnit. Jag kommer nog attt riva en del av inredningen i vinter för att komma år mer av skrovets insida och fortsätta med ljuddämpningen. Helt klart en tydlig förbättring hittills. Somriga båthälsningar Nils W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juli , 2006 färg: body dämpar matta: går nog formflex bra gjordes för i älmhult till hela världens bilindustrier nu sålt till tyskland enl rykten. används formflex ha en liten fuktspalt mot golv mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 25 Juli , 2006 Hur blir ytan när man målar? Kan man måla i ett stuvfack utan att det slits bort eller blir förstört när det det ligger ankare, blöta tampar etc. mot ytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsw 0 Postad 26 Juli , 2006 Ytan blir grå och matt. Den ska gå att måla över med annan färg när den torkat. Detta har jag inte provat men info om detta fanns på burken. Nils W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelmo 0 Postad 9 Augusti , 2006 Apropå ljud i Exotic, vissa kluck kommer från skrovet, men en hel del kluck kommer från vatten och bränsletankarna. Vad gäller skrovet funderar jag på att dämpa i fören, där man störs mest om natten. Hälsn pm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 18 Augusti , 2006 fick just julakatalogen, dom har börjar sålt någon ljuddämpande färg till båtar.. typ body som man har till bilar. tror det var 250kr för en liter.. det kanske kan vara något.. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser