Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
nilsw

Nytt däck

Rekommendera Poster

Jag tänker (måste) byta däck på min Exotic 28. Originaldäcket (duken) är sprucken och har släppt lite grann i några skarvar.

Hur får jag bort det gamla däcksmaterialet? Värme? Lösningsmedel? Skrapning?

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska använda samma typ av duk som tidigare (finns på Watski) eller om jag ska kosta på Flexiteak.

Tacksam för tips och råd!

En nöjd Exotic-ägare

NilsW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dom flesta av oss har samma problem, det kan nog vara lite klurigt att få det snyggt eftersom det ser ut som om mattan går under den yttre alu listen och skall jag vara ärlig så vet jag inte riktigt hur den sitter fast. Men om du hittar någon lösning vill jag gärna höra. Om jag vore du så skulle jag nog använda mig av orginalmaterialet som finns på Watski.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog bli lite klurigt om det sitter likadant som på lille syster båten Alfa 24. Där är den nämligen fast klämd i den limmade och fast kilade aluminium profilen som löper runt däcket. Jag har för mig att duken heter Nautolex eller nåt liknande, finns att köpa men ack så svårt att montera.Lycka till /jocke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är behåll original stuket och satsa på samma PVC material som tidigare. Atlantics billiga nostalgiförsäkring beror av någorlunda originalgrad Hälsn Pelmo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle byta till Flexiteak eftersom man inte kommer att få Nautolex mattan snyggt. Mattan går under listen längst ut som ngn påpekade vilket gör det nästan omöjligt att åtgärda på samma sätt. Nautolex mattan är dyr har den på hela golvet i sittbrunnen bak när jag bytte hela golvet till nytt. Flexiteak är ännu dyrare men det går inte så mycket eftersom man betalar endast den faktiska åtgången om jag förstått tillverkaren rätt? Dessutom går den inte nästan att slita ut - otroligt stryktålig.//R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har skrapat med stämjärn, löst limmet med lösningsmedel, och därefter slipat. Det tog tre hela dar. Sen målade jag hur många lager som helst enligt internationals rekomendationer. Sista lagret målade jag med halkanix.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Simon kan inte du ta lite kort på ditt däck?

Kommer du ihåg om mattan var fastklämd under den yttre alulisten eller om den bara var instucken under?

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag ska byta mitt däck även jag. Tänkte lägga på teakdäck. Jag har provat att ta bort det gamla och det har gått att skrapa bort det med en vanlig skrapa.

Ännu en nöjd Exotic ägare sen 1988.

Benke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett något sent svar kanske, men ändå... Jag har lagt till ett kort på mitt däck i mitt fotoalbum. Det syns väl inte så jättetydligt men man kanske kan få en känsla för hur det ser ut i vitt. De som är knivigt är skarvarna mellan plåtarna på fördäck. Där släpper gärna färgen efter något år. Funderar på att lägga en plattlist i alu över. Duken sitter under profilerna runt rutor och kantlisten. Jag tog en mattkniv och skar av så nära som det gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Simon

Det såg ju bra ut! Vore kul med lite närbilder.

Vore kul att se fler bilder på din båt sen den har blivit färdig!

Jag tror att alla vi som har Exotic kommer att behöva byta däck framöver.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten lägesrapport:
 Efter några år så släpper färgen i skarven för om ruffluckan. Det gör att vatten rinner in och uppenbarar sig som droppar i bakkant av lucköppningen. Jag tänker silicona fast en alu-list längs hela skarven. I år sitter en silvertejp och tätar sålänge.

//Simon 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...