Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Secalka

Om jag vamförvarar motorn.....

Rekommendera Poster

...behöver jag konservera fögasaren då??

Glömde nämligen oljan när jag drog upp båten. Har sprutat in i cylindrarna och det jag kommer åt via luftintaget samt dragit runt snöret och körde dessutom slut på bensinen så motorna självdog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det viktiga med förgasarna är att det inte står bensin kvar i dem för då kan det bildas ett hartsliknande ämne av bensinens tillsatser och täppa till förgasarna (nål/säte mm). Hur du tömmer förgasarna på din motor borde stå i handboken till motorn. Ev kan det finnas en dräneringsskruv under förgasaren så att bensinen kan tömmas den vägen. Töm även bränslefiltret på all bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde inte bensinen vara borta om jag körde motorn tills dess att den dog?

Filtret skall jag leta rätt på !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Allmänt sett blir inte förgasaren tömd på bränsle genom att bara koppla loss bränsleledningen vid tanken och köra tills motorn stannar av soppatorsk. Det blir kvar bensin i förgasarna t ex i flottören.

Enda idiotsäkra sättet är att plocka bort förgasarna och tömma dem. Men hur många bemödar sig att göra det?

Näst bästa är att åtminstone tömma flottören och på så vis får man ut det mesta av bensinen. Brukar finnas en dräneringsplugg/skruv på nederdelen av förgasaren som man kan öppna och låta bensinen rinna ut.

När man kör slut på bensinen skall man samtidigt spruta i konserveringsolja i förgasarhalsarna tills motorn slutligen dör/storknar av bensinbristen och den myckna konserveringsoljan. Då är chansen större att konserveringsoljan kan hjälpa till så att ev kvarvarande bensin inte bildar det där hartsliknande joxet i förgasaren (som gör att man annars till våren blir tvungen att göra ren förgasarna för att få liv i motorn igen). Tömmer man sen i s b med detta flottören med dräneringsskruven har man i regel gjort vad man rimligen kan göra (utan att behöva gå så långt som att plocka av förgasarna och tömma dem på bensin). En skvätt CRC förgasarrengöring är även bra att använda i förebyggande syfte.

Länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man lossar fögasaren i ett stycke så antar jag att det inte ställer till något med nån inställning, eller....???

Samtidigt tycker jag att det är konstigt. Gräsklipparen har fått en skvätt olja i cylindern och sedan går den nästa år som vanligt. Den får ju också stå över vintern....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...