osueco 0 Postad 1 Oktober , 2005 Jag är helt borta på vädret. Det enda jag vet omk det är att imorgon äre det nog ungefär som det är idag, men skulle vilja lära mig lite mer. Någon som kan rekommendera en bra bok på ämnet? Jag behöver detta för att kunna planera min segling lite bättre. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 1 Oktober , 2005 Som uppvuxen pålandethar vädret varit AoO.Det mesta har kretsat kring VÄDRET.Det har styrt livet i urminnes tider,och det gör det än.Sjövädret är ju också så viktigt,för oss på sjön.Jag har under åren lärt mig att inte bara lyss,till SMHI.utan också lära av Gamla kunskaper.Det är så spännande o lärorikt,Vädret styr vårt liv.Du kan nog inte hitta en bok som hjälper dig enbart.Börja med att se dig omkring.Det finns massor av kunskap där du står. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 Oktober , 2005 Och på SMHI:s sida kan man läs om bendepraktikan Bondepraktikan är en av de mest spridda folkböckerna och innehåller till viss del väderleksspådomar och förutsägelser om årsväxten. Oktober, Slagtmånad, hafwer 31 dagar. Dagen är 10 timmar och 12 minuter lång. Solen löper uti Skorpionen, och är deruti ifrån den 14 dagen Octobris intill den 13 dagen Novembris. osv... Nu fattar jag varför de så ofta har fel i sina väderprognoser, som vi under sommaren ivrigt följer på TV. Ger mig 17 på att de spår i kaffesump också. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 3 Oktober , 2005 Hej! Visst är det möjligt att lära sig förutspå vädret i tämligen stor utsträckning. Men är det så viktigt, och vilket behov har du egentligen av det i paritet till den insats som krävs? Att kontinuerligt lyssna på väderleksrapperterna ger en bra bild över vädret. Sannolikheten för oanmält storm, regn och lågtryck efter en dag med måttlig jämn vind och klarblå himmel är tämligen låg. För att lära mer om vindars egenskaper med vindvrid, konvergens/divergens, byar och olika molns påverkan på vind. Glid ner till biblioteket och kolla på metereologi. Seglar du i större vatten kanske några vintertimmar kan ägnas åt konsten att förutsäga vågor, topografi, landgrundning osv. Till att börja med är nog väderleksrapporten eventuellt i kombination med nån lathund om vindar en bra start om du känner dig helt lost. Vill du ha mer finns det seminarier mm om vindar och dess egenskaper att söka. Kanske främst för kappseglare, men det är intressant som aldrig förr. Lycka till! / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser