Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
skrotis

Min scania går inte runt.

Rekommendera Poster

Hej igen nu är alla era tips utförda, jättefin dimma ur spridarna men motorn startar inte ändå. Min fråga nu är om spridarna skall bottna i hålet med ev packning eller som jag har det att man bara hänger ner dem utan motstånd? Det jag vet nu om dieselmotorer är att luft måste bort för att de skall fungera så verkar spridarna sakna någonting. När motorn kan tända på lite eter i luften ovan insuget så borde kompresionen vara godtagbar eller vad säger ni?

Mer svar, Lennart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du skall ha en packning i botten. Det brukar vara en kopparpackning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! om spridarna inte håller tätt mot spridarhylsorna så låter det som ett gäng dåliga visselpipor när du kör runt motorn.

Så om det låter normalt så är det tätt.

Mvh Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och dessutom är kompressionen jätteviktig i en dieselmotor, så se till att spridarna håller tätt och på rätt höjd.

Att det startar på startgas behöver inte betyda att kompressionen är tillräckligt bra för att den ska starta på diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, är bortagning av topparna nästa steg eller vad göra????

Lennart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kolvringarna som sitter fast men jag tro att de är loss nu, jag var och köpte en dunk med fotogen som jag hällde i spridarhålen efter att jag fick fylla i mer i tre av hålen så verkar det att sluta försvinna nu har nivån varit samma i ca två timmar. Nu är det bara att hoppas, på måndag om nivån är bra så byter jag olja och gör ett nytt startförsök. 

Lennart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det jag sa9.gif\.....  hoppas att det släpper ordentligt så du får igång den... väntar spänt på fortsättningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns det hopp igen, om några timmar kommer det en kille som ska titta på tändinställningen. Han tror att den ev flyttat sig när jag drog loss motorn så det är bara att hoppas på att han har rätt.

Hoppfull Lennart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fick du fart på motorn? jag har följt tråden ett tag nu, så det skulle vara kul att veta om du fick igång den smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte fått fart på motorn, han som trodde att det var tändningen är nog lika kunnig som mig på dieslar dvs helt okunnig. Jag tror att jag ger upp den här motorn och säljer den till någon som kan fixa den, den kostar mig för mycket pengar och energi utan att jag ser någon ljusning. Enda chansen för mig är att montera ur motorn och transportera den till en verkstad för att någe proffs ska kunna ställa diagnos och laga den därför har det slagit mig att ett motorbyte är ett allternativ så är det någon som vill bli scaniaägare så säg till.

Mvh inte så glad Lennart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall inte skriva det jag under en längre tid tänkt. Utan bara konstatera att det var synd på så rara ärter./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena skrotis det verkar inte gå så bra för dig. Jag har några tips som inte är så nyttiga för disel motorer men kan väl provas som sista utvägen, dvs när inget annat hjälper. Antagligen så har dina kolvringar fastnat i kolvarna (rost) eller så är motorn i så dåligt skick att du helt enkelt inte har komp så det räcker. Dislar tänder ju delvis av komp. Om du inte har någon form av förvärmning kan du prova med vanlig startgas, och spruta in i insuget medans motorn vrids runt på starten. OBS! Har du förvärmning MÅSTE du koppla bort den annars kan faktiskt hela insuget explodra. Det är inte ett dugg nyttigt för dislar att använda startgas utan ska ses som sista steget om det inte är jävligt kallt på vintern.prova så får vi se. Om den inte tänder till ens med startgas då är det konstigt. Lycka till/jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu begraver jag scanian och må den vila i frid. Jag har skänkt bort den till en kille som tänker sätta den i en lastbil, så nu är jag av med den. Jag har köpt en annan diesel en Albin AD-21 som har lägre Hk men är ca 5-600kg lättare än scanian och jag får ett dansgolv där förra motorn förstörde yta. Mvh Lennart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...