skrotis 0 Postad 1 Oktober , 2005 Jag har köpt en motorbåt med en scania dieselmotor, jag var införstådd att motorn ej gick att starta pga motorn suttit oskyddad i båten under vintern 2004-2005 och sommaren 2005 med oskyddad menas under motorhuv men täckningen hade blåst av. Säljaren lovar på heder och samvete att motorn fungerade klanderfritt sommaren 2004 och jag har ingen anledning att misstro honom då priset jag betalade inte omfattar motorn. Men jag vill till varje pris ha igång denna motor igen därför vänder jag mig till er som har efarenhet eller kanske vet vad som har inträffat med motorn och kanske få tips om hur jag kan gå vidare, det här blir vintergöra för mig. Mycket tacksam för alla tips som kan skapa liv i min motor igen. Mvh Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 1 Oktober , 2005 hej ! Självklart skall vi försöka få igång din motor ! Lite knapphändig information du ger dock, svårt o säja vad du har prövat och inte... det första att kolla är väl så att du över huvud taget kan dra runt den med handkraft på svänghjulet, eller åtminståne rubba den. sen hade det ju varit intressant o veta om hur mycket vatten den har fått utstå ? hur ser den ut ? rosthög ? hur ser oljan ut ? färskvattenkyld ? mer ledtrådar skulle sitta fint. mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jingesson 0 Postad 1 Oktober , 2005 Du får slå i lite rostlösningsmedel eller går ibland med vanlig coca cola i cylindrarna o låta det stå o jobba.Sitter den ej alldeles för hårt kan det visst så småningom släppa.Annars är det till o lyfta topp o sen ta en träbit o kacka försiktigt på kolv. Är väl det ja skulle giss behöver göras.Men det finns ju mängder av kunnigt folk här så du får säkert emr svar.Avvakta o se.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jingesson 0 Postad 1 Oktober , 2005 Ser du ville veta vad som hade hänt.Jo det har väl kommit fukt i motorn som gjort att kolvarna satt sej i cylindern.Det är ju det som hänt.Om nu inte säljaren ljuger så den är skuren.Man kan ju inte veta,Men kolla med receptet ovan först.Kan ju funka.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Oktober , 2005 Jag antar att ditt mål är att i framtiden kunna bruka motorn, inte bra att kortsiktigt få igång denna. Med anledning av ovanstående, skall du vara försiktig vid losstagandet och lägga lite tid på detta. Och varför då, frågar du dig kanske? Ifall du brukar våldsamma metoder med mål att bara få runt motorn, är risken att du skadar kolvar - kolvringar - cylinderväggar med påföljd, taskig komp och startsvårigheter. Ifall jag vore du, skulle jag som vinterarbete försiktigt plocka ner prylarna. Speciellt gäller det kolvar och ringar. Jag skulle ta ner toppen/-arna, hälla i rostlösning eller diesel, försiktigt slipa bort eventuell rost (gärna med ett honingverktyg), ta ur kolvarna, kontrollera kolvringarna, kontrollera/slipa ventiler och sedan sätta ihop prylarna igen. (Detta under förutsättning att du inte fått vatten i oljan. För då måste allt isär), lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 2 Oktober , 2005 Gör vad som helst men häll INTE Coka cola i motorn som någon föreslog! Den innehäller mera socker än fosforsyra som skulle kunna lossa rost. Det gör bara problemet värre, tro mig jag har jobbat med Scania dislar i 10 år. Lycka till med motorn / Jocke Tjingeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 2 Oktober , 2005 Om det är en stor motor som du har, typ 10 11 liter så kan du nog inte vrida runt den för hand. Du kanske kunde prova att baxa runt den med en jätte stor skruvmejsel eller en kofot. Då använder du start kransens kuggar på sväng hjulet, och liksom bänder med kofoten. Om du fått ur spridarna (vilket kan vara nog så jävligt ibland) så kan du hälla in någon tunn flytande rost olja eller vanlig disel och låta det verka några dagar. lycka till. Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotis 0 Postad 6 Oktober , 2005 Hej alla ni som gav mig tips, jag tog bort spridarna och slog i diesel sedan väntade jag ett dygn därefter tog jag en 60mm hylsa med ett en meters spärrskaft och juckade försiktigt fram och tillbaka till kolvarna lossnade. För mig var lyckan total men min granne tyckte inte att det var så kul för han stod också brevid motorn när dieselstrålen kom ur spridarhålen, men det finns tvättmaskiner och dusch så det ordnar sig. Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Oktober , 2005 Grattis, men då skulle jag nog spruta i rejält med olja i cyllarna medans spridarna är borta och dra runt flera varv med spärrskaftet så att det blir rejält inoljat, detta för att minska friktionen när kolvarna rör sig över området där det satt fast, och förhindra att det tar fast igen till nästa säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 9 Oktober , 2005 Om kolvarna suttit fast så in i bänken så kan du nog även räkna med att kolvringarna har fastnat. Hade jag varit du så hade jag lämnat in/rivit isär själv för att kolla detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Oktober , 2005 Går det inte med våld kan man ju alltid tillgripa mer våld. Tyvärr är det ingen gångbar väg, varken när det gäller motorer eller annars i livet. Men är målet att bara få loss något, inte bry sig om det kommer att fungera så är det väl OK. Jag kan, (tack för det finns fler som tänker ett steg längre (Tias)) bara hoppas motorn också har kvar lite komp så det går att köra med den. Kortsikiktiga lösningar är oftast väldigt dyrbara.../Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 11 Oktober , 2005 Va kul att du fick loss den! Glömde tyvärr att nämna att det sprutar som fan ur spridar hålen när motorn snurrar. Jag håller inte riktigt med vissa olycks korpar att du måste lägga isär motorn. det bästa du kan göra enligt mig är att nu när motorn går runt försök att sätta ihop och starta den så fort som möjligt. Får du bara liv i skrotet så går det säkert bra. Scania motorer kan vara lång livade. Lycka till /jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper Postad 11 Oktober , 2005 Om kolvarna suttit fast kan du nog räkna med att även kolvringarna suttit fast, skriver den djupe tänkaren Tias. Detta är vad som kallas snusförnuft, eftersom det är just kolvringarna som fastnar. Kolven är ju av lättmetall, men ringarna är av rostande material precis som cylinderväggen och det är därför det fastnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 11 Oktober , 2005 Han kanske menade att ringarna fastnat i kolven, och därmed inte tätar ordentligt... Hur som helst, lossnade det enbart med lite handkraft (även om det var med en meters hävarm) tror jag att det är värt ett försök utan en massa isärrivande. Men gör som Gelis sa först, det kan nog vara bra för att putsa loppet lite först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Oktober , 2005 Jaha, hur går det då, får du fart på skakfyran???? Vi är nyfikna!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotis 0 Postad 12 Oktober , 2005 Hej, jag har inte provstartat den ännu för jag vill smörja ett tag till innan jag sätter tillbaka spridarna. det är ju så djävla trångt att sätta på vattenslang till kylningen (vad händer annars med impellen?), men i slutet på veckan skall den provstartas. Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 12 Oktober , 2005 Väntar med spänning... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 16 Oktober , 2005 som alla vet... sitter ringarna fast i kolven så förlorar man en massa kompression. vilket ju inte är bra. men har du tur så kanske dom inte sitter så hårt och släpper efter hand.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 16 Oktober , 2005 Risken finns ju med att den förbränner oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 17 Oktober , 2005 Man kan ju ta ett kompprov och se hur det ligger till... Men alla vet väl hur ivrig man är att prova, så provstarta och se vad som händer! Men ta det lite försiktigt. Du behöver ju inte tokköra det det första du gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotis 0 Postad 20 Oktober , 2005 Alla startförsök har misslyckats vi luftar på alla tänkbara och otänkbara ställen och kan få fram ett litet pys här och där men ingenting verka hjälpa. Jag lånade en kompprovare men den hade ingen adapter som liknade mina spridare så där gick jag bet så nu är det upp till er att komma med förslag hur jag skall gå vidare. Tacksam för alla förslag, Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 20 Oktober , 2005 Får du inte fram diesel nånstans när du luftar? Det måste vara luftfri diesel överallt, annars är det kört. Ibland kan det gå att lura igång en svårluftad motor genom att starta den på startgas, och om det stannar igen direkt, i med mer startgas innan den dör, tills den går för egen maskin. Men detta är riktigt elakt mot motorn, så det är inget att rekommendera i detta läga. Försök lufta noggrannare, och på´ t igen! Känns det som att det är komp när du drar runt motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 20 Oktober , 2005 Ett litet råd som kan hjälpa med luftningen om det är det som är felet. Prova att lossa alla spridarrör vid spridarna. Dra på full gas och kontrollerea att inte stopparen är aktiv. Dra runt motorn tills det börjar komma diesel ur ngt. av spridarrören. Dra fast detta rör och dra runt igen tills det kommer diesel ur nästa rör. Dra tll det och dra runt igen osv. tills alla spridarrör är åtdragna. Då torde den kunna starta ifall problemet är luft i systemet. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 20 Oktober , 2005 Ett bra knep! Dock måste det finnas diesel fram till pumpen om man inte ska behöva dra runt motorn väldigt länge. Men prova detta! Får du fram diesel i alla spridare så bör den starta sen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 20 Oktober , 2005 Alldeles riktigt ralle. Tog den delen förgivet där.... Om jag inte misstar mig helt torde enklaste tillvägagångssättet vara följande, åtminstone på de dieslar ja mekat med. 1. Se till att du har diesel i tanken. (El diesel till bränsleslangen ifall motorn inte råkar vara monterad i någon båt). 2. Öppna luftskruven som finns överst på bränslefilterställningen. 3. Skruva ut handpumpen (om den är av skruvlås typ) och pumpa tills bränslefiltret/filtren är helt fyllda och bränsle kommer ut från luftskruven helt utan luft när du pumpar. 4. Dra till luftskruven och glöm inte att skruva till handpumpen igen om den är av sådan typ. 5. Lossa spridarrören och följ instruktionerna i ovanstående inlägg. Jag vet inte om detta hjälper i ditt fall, men för mig har det fungerat i alla de fall där jag har försökt starta en diesel som fått slut på bränsle eller har stått en längre tid. Lycka till med mekandet. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotis 0 Postad 20 Oktober , 2005 Tack för alla tips men det verkar inte hjälpa på denna motor, jag har gjort som ni har skrivit utan resultat. När jag skruvar bort rören som går till spridarna och kollar trycket så kan man nästan hålla mot med fingret är det normalt? Jag blev desperat och provade att spruta lite startgas ovanför förgasaren samtidigt som jag körde startmotorn då startade motorn till ögonblickligen men sedan var den som vanligt igen. Hur skall motorstoppen vara vid start den är fjäderbelastad? Om ni har fler förslag så kom igen. Tacksam Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse Postad 20 Oktober , 2005 Tag ur spridarna och vänd de uppåt kör med startmotorn och kolla om det kommer disel ur spridarmunstycket var försiktig det är högtrck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 20 Oktober , 2005 Fjädern till motorstoppet skall vara i obelastat läge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 21 Oktober , 2005 Efter du har luftat filtrena enligt ovan brukar det även finnas en luftskruv på insprutningspumpen som måste luftas. Kan det vara det momentet du missat? Vet dock inte exakt hur det ser ut på denna motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser