Svedda 0 Postad 1 Oktober , 2005 Finns det någon möjlighet att förvara en motor tillsammans med båten i kallutrymme under vintern. Alltså klarar sig motorn utan att gå sönder. Det borde väl räcka med att tömma ut oljan till växelhuset, eller? Motorn är en Mercury 4 cyl från ca -85. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Oktober , 2005 Hej, Det går bra att förvara utombordaren i kallutrymmme. Har gjort det en del säsonger med den förra båten, hade den ute under A-ställning med pressening. Motorn fryser inte sönder om du ser till att tömma den på allt vatten, i regel rinner allt vatten ur om man har motorn vertikalt. Du skall inte tömma växelhusoljan inför vintern så att det är tomt på olja i växelhuset, du skall tömma den gamla och fylla på ny inför vinterförvaringen. Ha även i konserveringsolja i motorn (spruta i förgasarna när du tagit bort bensinslangen från dunken och låt den gå tills bensinen tar slut samtidigt som du sprutar konserveringsolja in i förgasarna). Spruta även en skvätt i cylindrarna genom tändstiftshålet och dra sen runt motorn med handkraft utan stift så oljan fördelas på kolvar/cylväggar. Byt till nya stift til våren efter första turen. Töm förgasarna på bensin annars risk att de kleggar igen i vinter. Min nuvarande båt har jag haft förvarad i uppvärmt utrymme tidigare men i år har jag valt kallutrymme (fast inomhus). Det duger gott för mig och blir betydligt billigare än uppvärmt utrymme. Lite tips på vägen:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=63441 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser