Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Svedda

vinter för båtmotorn

Rekommendera Poster

Finns det någon möjlighet att förvara en motor tillsammans med båten i kallutrymme under vintern. Alltså klarar sig motorn utan att gå sönder. Det borde väl räcka med att tömma ut oljan till växelhuset, eller?

Motorn är en Mercury 4 cyl från ca -85.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej,

Det går bra att förvara utombordaren i kallutrymmme. Har gjort det en del säsonger med den förra båten, hade den ute under A-ställning med pressening. Motorn fryser inte sönder om du ser till att tömma den på allt vatten, i regel rinner allt vatten ur om man har motorn vertikalt. Du skall inte tömma växelhusoljan inför vintern så att det är tomt på olja i växelhuset, du skall tömma den gamla och fylla på ny inför vinterförvaringen. Ha även i konserveringsolja i motorn (spruta i förgasarna när du tagit bort bensinslangen från dunken och låt den gå tills bensinen tar slut samtidigt som du sprutar konserveringsolja in i förgasarna). Spruta även en skvätt i cylindrarna genom tändstiftshålet och dra sen runt motorn med handkraft utan stift så oljan fördelas på kolvar/cylväggar. Byt till nya stift til våren efter första turen. Töm förgasarna på bensin annars risk att de kleggar igen i vinter.

Min nuvarande båt har jag haft förvarad i uppvärmt utrymme tidigare men i år har jag valt kallutrymme (fast inomhus). Det duger gott för mig och blir betydligt billigare än uppvärmt utrymme.

Lite tips på vägen:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=63441 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...