Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst Henrik

köra glykol till 2takts utombordare nödvändigt?

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

Hejsan har läst här om att man brukar köra en glykolblandning i kylsystemet på 2 takts utombordare inför vinterförvaringen. Var ner och köpte lite service grejor hos min båthandlare och frågade lite om det. Han sa att det var helt onödigt för allt vatten rinner ur om motorn står upprätt stämmer det eller ska man köra glykol?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs inte då den dränerar sig själv men ett krav är att den är nerfälld annars så rinner inte allt vatten ut och det blir skador. Och som skrevs , byt olja i växelhuset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Plopp

Hmm jag trodde att det glykolen hjälpte till att få bort lite salt ur systemet. Är det också fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske tar det bort salt, jag tror att det räcker att köra med spolmuff och sötvatten en stund.

Mvh // Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där ser man läste för ett tags edan om vinterkonservering där nån annan skrev om glykol i motor inför vintern.Gällde även denna gång 2taktare.Är väl olika åsikter kanske?Jag har hört att allt vatten kanske ej försvinner??Är dock osäker.Men det ska visst om inte annat försvinna av motorns eftervärme om nåt blir kvar.Ja vet inte men ja funderar på o låta den suga lite glykol iaf...Kan ju inte skada iaf.O ja ska ändå starta den en gång till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till den nytta det kan vara: Jag har haft diverse olika snurror i 35 år, de har alltid stått utomhus på vintern, o jag har hittills aldrig kört glykol i dem. Brukar köra genom med sötvatten i ett oljefat eller med spolmuff, o sen får det räcka, har hittills alltid funkat. Brukar kolla så det inte finns vatten i oljan i växelhuset, finns det det så byter jag den. Står snurran rakt så brukar vattnet rinna ur den.

MVH, G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...