Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Sputnik

Laddningsfördelare

Rekommendera Poster

För klent, om du nu tänkt att anv den till batteri sepparator mellan star och förbrukar batterier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst skotten2

Hej!

Kolla hur stor generator du har  det är den som avgör..  

// Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Den bör väl klara lika stor ström som batteriladdaren, generatorn solcellerna eller vad du har att ladda med klarar att leverera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett alternativ hos Mekonomen, 4RA 003 437-061 (12 V, 70 A) Denna är på 5 A mindre än de som finns på båttillbehörsfirmorna men bör fungera utan problem. Jag har för mig att priset var 350-375 vilket är ca halvapriset jämfört med Watski, etc.... Kopplingsschema medföljer, ser ut så här:

http://www.titti.boating.se/kopplingsschema_rela.pdf

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dina batterier är snedlastade så kan det komma backströmmar när relät slår till vilket gör att den måste klara mer än vad generatorn/solcellen levererar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hella relät som beskrivs ovan har i min värld för klena anslutningar för dom strömarna.

Bosch relät som finns hos Skyllermarks har skruv anslutningar vilket ger bättre kontakt mellan kabel och relä. har själv ett sådant monterat sedan 3 år fungerar klanderfritt. Har 1 start batteri och 3 förbrukare alla fyra batterier är på 75ah

http://www.skyllermarkspressar.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske har rätt, men jag tror nog att de kan dimensionera sina saker. Hella prylar sitter i ett par bilar och lastbilar. Jag är inte orolig, men någon expert det är jag inte....8.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt fel. Det kommer inga backströmmar eftersom reläet bara slår till vid laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...