Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
morris12

Västindien

Rekommendera Poster

Jag och hustrun har hyrt segelbåt i Västindien under många år. Från BVI i norr till Grenadinerna i söder. I år ska vi tillbaka till Grenadinerna igen och segla under 10 dagar i början på december. Vi har besökt alla hamnar och ankringsplatser som finns beskrivna i seglingsguiderna, men nu undrar jag om någon har nåt bra tips på någon ankringsplats som är bra men inte är så omskriven, dvs nån liten pärla som vi ev. har missat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

En av mina favoriter är Soufriere, St Lucia. Precis norr om den nordligaste toppen av the Pitons, finns några bojar att förtöja vid. Här är det alldeles lugnt, det finns en liten bar vid stranden, miljön är dramatisk och fantastisk. Ett bra utgångsläge om man vill gå till något vattenfall eller bestiga berget.

Mvh Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En absolut favorit är Sandy Island, en liten ö utanför intilliggande ön Carriacou (närma staden Hillsborough). Kan vara lite båtar på dagen men på kvällen och natten brukar det vara stilla. Finns inga barer, restauranger eller dyl. Inte boat boys för den delen heller. Blir istället en trolsk kväll på båten eller på Sandy. Sist jag var där var det en helt fantastisk mareld. Magiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst boan

Jungfruöarna i all ära, men Kuba är de verkliga jungfruliga seglingsvatten.

Gillar du att segla i vatten där lobstern är stor och lättillgänlig och vita obebodda sandöar. En vecka där i paradiset och du har ingen annans plats att välja.

Kuba har också mer att erbjuda. Det börjar bli kultur med Castros folk. Nästan en hel generation har vuxit upp i Castos Kuba med allt vad det innebär av isolering -60 år är lång tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Östra sidan av Martinique och Barbuda är lämpliga platser för den som vill slippa att trängas med andra båtar. Att det är färre båtar där beror troligen på att dessa platser anses vara svårnavigabla. Men så är inte alls fallet. Så gå dit och njut av stillheten och de fantastiska korallreven.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...