Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gäst Jens

Är rost på kölbultar ett problem?

Rekommendera Poster

Gäst Jens

Jag är spekulant på en båt från slutet av 80 talet. Den ser bra ut på många sätt, men kölbultarna och muttrarna/brickor till dessa är rostiga. Rosten ligger på ytan (som ett täckande lager) så jag är inte direkt orolig för hållbarheten, men jag undrar om det kan sprida sig eller om man kan få andra problem tex om man av någon anledning måste lossa kölen i framtiden. Är det någon som vet något om detta? Finns det fördelar med 'icke rostfria' kölbultar? Tex att de blir mjukare!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor

Du får kolla in hur djup rosten är - är det rostfria bultar så är det kanske bara ett tunt lager, där rosten mera är ett lager på bulten än i bulten. Det är inte ens säkert att rosten kommer från bulten ... 

Rost är sällan epidemiskt ... finns det rost så är det ett tecken på något, tex att det finns vatten och lite aggresiv miljö. (Sjövatten som ligger och skvalpar? det är aldrig kul!)

På den tiden det bagv sig och man mest använde kölbultar av vanligt stål så var det ett problem, men inte så skrikande allvarligt. Inte helt obekant att man röntgar för att se hur bultarna mår. Men, visst är det enklare med rostfria.

Bultar som rostar medför ett problem: de expanderar. Kan vara mycket svårt att få loss.

Fördelar med icke-rostfritt? Kanske skulle man ställa frågan om det finns nackdelar med rostfritt stål - och det finns det! rf har sina sidor: bultar skär lätt, materialet blir spött vid kallbearbetning. (De flesta material blir faktiskt hårdare med kallbearbetning, det är mest frågan om hastigheten med detta!)

/Sailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En följdfråga.

Kan man måla/behandla kölbultarna för att bromsa upp rosten?  Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt, en Stortriss, såg kölbultarna förskräckliga ut. Det jag, till min stora förvåning, upptäckte var att det endast var muttrarna och brickorna som rostat, själva bultarna var rostfria och därför helt oangripna. Detta var tydligen standard då jag sett exakt samma sak på andra Stortrissar. Varför de valt att inte använda rostfritt på allt är för mig en gåta men det var ju inte värre än att jag bytte alla brickor och muttrar till nya, rostfria. Jag gjorde helt enkelt så att jag bytte på en bult i taget så kunde ju kölen hänga kvar!

Testa att skruva bort en av muttrarna så ser du lätt om bulten är rostfri. I så fall är det ingen fara på taket!

(Tänk på att täta med rikligt med Sikaflex och du köper båten och byter ut muttrar/brickor!)

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrapade rent så gott det gick och frigjorde brickor och muttrar som var rostiga. Sen sprayade jag allt med Tectyl. Har hållit bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...