Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
jonke_66

Fukt

Rekommendera Poster

Det här är min första alubåt och jag tycker att det blir fuktigare i den än min förra plastbåt. Någon annan som har samma uppfattning och någon lösning på problemet? 

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA det tycker jag med att det blir. men vad göra ? funderar på att montera ett par elextroluxventiler i den.

MVH Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ventilation är nog klart viktigt i det här fallet Daniel,

 

Jag har läst någonstans att det fanns en färg att måla insidan av skrovet som ska motverka fukt. Har bara ingen koll på vart jag har läst det.

 

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Hej!

Upplever du madrasser och tyger fuktigare eller har du vattenansamling , kondens mot skrovet osv..

 Lite olika saker och bör angripas olika.

 Mvh

Rickard 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan Rickard,

 

Jag skulle nog vilja påstå att det är lite av båda delarna.

Tycker att dynorna känns fuktiga och jag har kondens vid rutramarna.

 

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog satsa på o ventilera den lite.Allt behöver ju andras.Alu är väl rätt tätt skulle ja vilja påstå=)Räcker väl inte med de naturliga öppningar som finns i båten.Nä en fuktig båt ä inget skoj.Men i med ventiler som nån skrev så ska du få se på grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till den nytta det nu kan vara: Jag har alltid ett durkslag med kaliumklorid (samma salt som finns i Torrbollen o liknande påhitt) stående i diskhon, båten håller sig torr o fin, ingen fukt, inget mögel, saltet suger upp fukten o den droppar ner i avloppet.

MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Ok.. lite lätt om fukt.

Lite trött ihuvudet nu också men men..

Fukt uppkommer som jag tidigare sa av lite olika orsaker. Fukt överförs på följande sätt.

Konvektion, diffusion och kapillärsugning.

Konvektion är iprincip vatten i luften som genom att materialet har en högre normal fuktkvot suger åt sig vatten. Tex textiler, madrasser, trä, plast (glasfiber suger rätt bra med vatten) osv. Aluminium drar ju inte åt sig vatten alls så det kan vi räkna bort gällande konvektionen men tex madrasser bör vara omklädda med vinyl eller någon typ av plast för att inte bidra till nedfuktningen.

Diffusion är vatten som transporteras i luften och stöter på luft eller material med lägre temperatur. Är då luften mättad med fukt (Hög relativ luftfuktighet) så kommer vatten att kondenseras.

Varm luft kan bära mer vatten än kall. Varm, fuktig luft kommer från.

-Solen värmer på dagen båten som har vatten liggande i sig frammåt efm börjar den nu varma mättade luften röra sig uppåt och stöter på tak, väggar osv där ytan är kall. Kondens och vatten droppar.

- Människan är en starkt bidragande orsak. Vår utandningsluft, svettning osv  är massor med vatten. Så mycket att en familj höjer fuktigheten i ett normalt hus med 10%. Tänk då i en båt där vi dessutom brassar värmare för att få det mysigt. Massa vatten.

Ventilering låter naturligtvis bra. Problemet är när man ventilerar in luft bildas ett övertryck och då pressas luften ut på ställen den inte ska. Dessutom är luften som vi ventilerar in ofta fuktig. Ska man ventilera (för att bli av med fukt.) Ska luften blåsas ut ur båten. Viktigt är då att man har isolerade ventilationsrör så att fukten verkligen går ut samt att båten i övrigt är tät. Det finns i wallas värmarna fuktfällor för ingående luft av den här anledningen. 

Kallras är ju ett känt fenomen i hus. Så även i båtar. Dvs kall luft som kylts ner av en kall yta faller mot botten, den kyler ner ev varm luft och kondens uppstår.  

Vad göra?

- Isolera väggar och tak. Det tar bort den råa känslan som kommer av strålningsvärme (Eller kyla i ditt fall) samt ger mindre risk för diffusion. Viktigt är att det inte blir någon luftspalt utan att det limmas tätt,tätt,tätt. Annars får du kondens och risk för mögel också.

- I större båtar gör man fuktspalter med flit. Men då är det just som i hus. Dvs luften kan vandra i luftspalten och en konvektionspärr mellan innan isoleringen.

-Sätt på vattentäta överdrag eller köp speciella madrasser som inte suger så mycket vatten. Kallskum används rätt flitigt till det här tror jag men kan inte så mycket om sådana material. Tyger, papper, kuddar, filtar ska ut ur båten eller förvaras i täta förpackningar.

- Värm och ventilera. ligger du vid brygga och har tillgång till landström är det här toppen. värm i intervall och blås ut. Här kan man ha synpukter, jag anser inte att man ska ventilera på dagen då tilluften sällan är bättre än frånluften. Funkar också väldigt bra på vintern men är förståss lite svårare att uppnå.

-Torrbollar eller liknande kan hjälpa, men inte i kombination med mycket ventilering. Det är som att slänga disktrasan i sjön.

- Inga mattor på golvet. Vatten kanar nedåt. Hellre en pöl i botten på båten (Mindre yta som kan avdunsta) än ett luftigt material som är genomblött.

Hoppas det gav någon ide.

 Mvh

Rickard 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det funkar bra med en elux ventil som suger. Dessutom har jag en fet torrboll. Ett litet sidtips vad gäller de runda ventiler som sitter i fönster efter 67 och som ibland läcker in på soffan. Vi köpte marinblå hårband som spändes runt ventilen, sen satt vi ett marinfärgat bomullsband mellan nedre ventilkanten och alu-profilen under fönstret, som kapilärt suger ev droppar och leder dem ned i profilen. Ser ok ut och funkar bra. Pelmo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ah äntligen hittade jag det jag har letat efter, visste att hade läst om detta.

 

Finns en färg som heter GrafoTherm som absorberar fukt. Den används normalt i fartyg med enkelskrov för att minska kondens.

 

http://www.kefa.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...