Jocke69 0 Postad 29 September , 2005 Hej på Er. Tänkte slänga iväg en fråga gällande motor storlek/styrka. Skotten, du och jag har likadana motorer och jag gissar samma vikt på våra skutor... (även fast förra ägarn uppgivit ca 7 ton på min båt...) Upplever du att din motor jobbar lite i uppförsbacke?? Att den vill men inte riktigt orkar varva som den ska... Jag når bara ett maxvarv på typ 1300-1400 och då glider vi fram i 9 knop. Har jag för lite motor (Perkins 6-354 på 145 hk) eller kan det vara som jag tror att propellern är för stor? Jag fick ju tips att ringa proffset på Riwal (vilket jag ska) men jag tänkte bara kolla om det är fler som har samma problem Ha det suuuper Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spillan 0 Postad 2 Oktober , 2005 Hej jocke När jag tog upp min lilla skuta på varv förrra veckan kom gamle ägaren till varvet och titta . Han la märke till att min propeller hade större stigning än diameter. Det var enligt honom galet men det kan troligen bero på att man ville få ner mer kraft i sjön och att det inte gick att få dit en större prop. Motorn är en VP TD96 på ca 200hk. Båten väger 16ton och farten ca 7 knop på 1500 varv. Ökar jag varvet vispar propellern bara sönder vattnet och det skakar men farten ökar bara marginellt. Har för övrigt slipat och bottenmålat i helgen. I veckan byts alla anoder och sen ska Spillan i sjön igen. Hoppas på en skaplig vinter och en tidig start nästa säsong. Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke69 0 Postad 4 Oktober , 2005 Tack för ditt svar Harald. Jag har ju aldrig haft min skuta på land (och nu är det för kallt för att bada...=)) så jag vet inte alls hur min propp ser ut. Jag tänkte låta båten ligga i denna vinter också för att underlätta lite svetsjobb mm, så det blir nog till att ta ett tidigt premiär dopp nästa vår för att undersöka propellern. Om motorstorlek och utväxlingen på backslag stämmer så kan det väl bara vara propellern kvar tycker jag. Kanske man inte ska stirra sej blind på detta med max & marsh varv?! Men jag skulle gärna vilja få lufta motorn lite till, men det hoppas jag kunna lösa med att labba med propellern som sagt. Att köpa en större motor för att få allt att klaffa till 100% känns väldigt avlägset (jag vann inte på lotto denna vecka heller)... MVH Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonlundh 0 Postad 5 Oktober , 2005 hej på er de spelar nog ingen roll om de är stål eller plast med 120 hk i en princess eller storebro så skjuter även dom hela sjön framför sig.sen är de väl så att dom flesta som bygger stålbåter drar upp dom i bak så de blir ingen bärighet om man ska åka på lite.visst går de åt lite motor om man ska få lite fart på sjön men de går lika tungt för en plastbåt i samma storlek.provade mot en princess 45 i somras han hade 100hk mer än mig men dom gick lika fort men min va c:a5 sek snabbare till toppfart.så de där att stålbåtar är sega är nonsens.de är bara för snålt tilltagna motorer.din propeller e nog lite stor minska stigningen 2-3tum varje tum gör c:a 2-300 varv.så får du ner bränsleförbrukningen lite med.ha en bra vinter för sen kommer en kanon sommar.j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser