Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Tobbe_e

B20 går ojämnt på höga varv/hög belastning...

Rekommendera Poster

Problem:

Båten går kanon på tomgång å låga varv och höga varv utan belastning= växeln i neutral. När man kör och planar börjar den gå konstigt vid drygt 3000 varv. Den svarar bra på gaspådrag och accelererar bra upp i planing men börjar sedan gå ojämnt, drar man av gasen går den bättre igen. Den kommer inte upp mot 4500 varv som den gjort tidigare. Den går ryckigt runt 4000 varv, varvtalet varierar ökar och minskar på fullt gaspådrag. 

 

Funderar på om det är att den får för lite bensin. 

Har provat att skruva på nålmunstycket (volymskruven) i botten på förgasarn, max inåt och ca 5 varv utåt men det gör ingen större skillnad... 

 

Har hört att motorn kan gå konstigt om det läcka in luft vid spjällaxeln när den slitits men det felet borde ju komma krypande och öka eftersom och inte som nu efter en rengöring.

 

Har gjort rent Stromberg förgasaren, bytt gummibälgen ,tömt och rengjort tanken, bensinfilter, vattenavskiljare, bensinpump.

 

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Förgasare: Stromberg 175 CD2

 

Mvh

Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

jag hade en b20 för ett bra tag sedan som betedde sig på liknande sätt.

efter mycket om och men så konstaterade jag att det var en liten spricka i toppen som blev större när motorn blev varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Problemet är att detta sker oavsett om den är varm eller kall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det inte är glapp i rotoraxeln...då missar den när du börja

belasta den. Hade det på min iofs en B30, men det är ju samma motor i grund o botten.

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det får inte finnas något spel alls i sidled...

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tobbe,

 

Vet inte om jag är till nogon hjälp här, men jag försöker i alla fall. Jag vet inte så mycket om din motor, men ifall den är utrustad med brytarspetsar bör du kolla dessa så att kontaktytorna är rena (fri från rost) och att de öppnar som de skall (~0,40 mm när rotoraxeln är i det läget att spetsarna är så mycket öppna som möjligt). Samtidigt bör du spruta någon el/smörjspray i strömfördelarlocket samt på spetsar och vikter och sånt som sitter på bryggan under spetsarna (tändförställning). Detta hjälpte åtminstone på min VP V8 med brytarspetsar som hade liknande symptom. På ngt. vis hade fukt kommit in i strömfördelaren och det hade rostat riktigt ordentligt däri. Nya spetsar, inställningen i skick, mycket spray och motorn gick som ny igen. kontrollera samtidigt att det går att vrida rotorn ca 5 mm i samma riktning som den går när du drar på starten. Om den inte rör sig ca 5 mm och fjädrar tillbaka när du släpper betyder det antagligen att vikterna som justerar tändningen sitter fast. Detta betyder i sin tur att tändningen blir för sen på högre varv eftersom vikterna normalt justerar tändningen tidigare vartefter varvtalet stiger.

 

Detta recept hjälper som sagt inte om inte din motor är utrustad med spetsar samt vikter som justerar tändningen.

 

Lycka till,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Den har spetsar, så jag ska ner å kolla i kväll.

Alltid lika kul att meka i mörker med pannlampa när det är 0-5 grader varmt :-)

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...