Gäst Lars Tobin Postad 28 September , 2005 Jag köpte 2004 en Westcoast 3XL jacka på mässan. Efter en säsong faller det tätande skiktet i jackan i bitar med föjlden att jackan läcker som ett såll. Leverantören påstår att jackan har tvätts. Jag har aldrig tvättat jackan varför jag börjar bli lite nyfiken om det finns ett dolt problem? Har någon annan råkat ut för att andasskiktet blir som pulver och skiktet delaminerar? Skriv gärna en kommentar. Hälsningar/larst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 September , 2005 Jo den jacktypen har nog min hustru också. När vi var ute och seglade i helgen kände jag att det vita skiktet var som klister. Små bitar hade hamnat i håret på min fru. Hennes jacka är röd med vitt tätningsskikt. Ska kolla nästa gång jag besöker båten vad det är för märke. Sicket skräp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 28 September , 2005 Westcoast skall ju vara tvättbara i 30 C Skulle vara intressant att se ett test av sjöställ där Westcoast är med. De påstår själva att något VOR-team skall segla med deras ställ men jag har inte fått klart för mig vilket....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 September , 2005 sjökläder som inte går o tvätta??? Dvs inte tål ens 30 grader varmt vatten? Är det tänkt att den jackan får man bara ha på sig under däck då eller? Något är inte riktigt här va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 September , 2005 Min frus jacka heter Newport och köpt i Strömstad 2003. Aldrig tvättad. Nästa gång blir det en riktig jacka och inget marknadsfynd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jingesson 0 Postad 28 September , 2005 Verkar ju förstås lite knepigt här va.Jaja är det dyra grejor det där tycker jag bestämt du ska stå på dej o få en nny jacka.Är ju inte klokt.Klart den ska tåla sjön.Är ju det den är avsedd för liksom........ Ja man slutar aldrig förvånas en sak som är sann. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Tobin Postad 29 September , 2005 Jag har gjort en anmälan till ARN. Vi får se hur det går./larstobin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 29 September , 2005 Hej, ja berätta hur det går. Jag har tittat på deras offshore-ställ och är föga sugen på att lägga ut en sådär 6 Kkr på nåt som inte håller. Då är mellanskillnaden till ett Mustoställ värd sina extratimmar på kontoret... Minst sagt! Någon som har andra tips om bra eller dåliga ställ? Jag köpte i våras ett sommarställ från Rivö för bara ett par tusen, som fungerat jättebra i måttligt hårt väder. Hur det skulle hålla utomskärs i vind på en blöt båt ställer jag mig tveksam till, men det var jag ju medveten om med tanke på prislappen. Stället verkar vara någon sorts Musto-replika vilket iofs bara är bra, detaljer osv är genomtänkt och det sitter som det ska. Men nu ska det till nytt och det dräller av märken. Är det Gill eller Musto som gäller, eller kan man satsa på något mindre känt och spara lite pengar med bibehållen kvalitet? Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olap 0 Postad 29 September , 2005 Hej Ett i Sverige ganska okänt märke är norska Regatta, ej att förväxla med det brittiska Regatta. Dyrt som fanken men känns efter en säsong som grymt bra. Inte riktigt så mycket racing som Mustos ställ utan mer för lämpat för lång/semestersegling i hårt väder. /ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olap 0 Postad 30 September , 2005 Hej Min segelbåt förändras nog inte efter vilka kläder jag har på mig. Däremot har jag olika krav på mina kläder beroende på vad jag gör. Om det är en 2-timmars klubbkappsegling inomskärs passar en typ av ställ bättre än om det är 1-dygns leveranssegling utomskärs. Med detta menar jag inte att man måste ha flera ställ. /ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Brendan Postad 30 September , 2005 Jag köpte hos Asperö Handels AB ett Rivö-ställ i våras för 2 000 kronor - utan kvitto. Det var som läskpapper, jackan en totalt värdelös blöt trasa både utan och innan, när det hade utsatts för kraftigt regn och sjö under några timmar. Jag gick naturligtvis tillbaka till Asperö Handels AB med det, med mössan i hand om man säger så. Utan kvitto fick jag acceptera de 1 500 försäljaren erbjöd i återlösen. Nu stod han inte längre för sin vid inköpstillfället tvärsäkra garanti att stället var absolut vattentätt utan rekommenderade mig ett galonställ!!! Kompisens Musto-ställ fungerade oklanderligt. Skillnaden var dramatisk. Akta er för Rivö, det är rena skräpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 1 Oktober , 2005 Jag kollade med Westcoast vad VOR står för, de berättade glatt att det står för Vegaklubbens Onsdags Regatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 2 Oktober , 2005 Haha, ja allt får till slut sin förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 3 Oktober , 2005 Ja, det känns ju tryggt.. De brukar runda Bornholm vid de där seglingarna va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fisher 0 Postad 3 Oktober , 2005 Hej Har haft samma problem med min frus Henri Lloyd ställ, det blev 5-år gammalt. Ringde till general agenten som bytte ut det mot en mindre kostnad. Så satsa pengarna på ett välkänt fabrikat, man får alltid vad man betalar för. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Calleli Postad 4 Oktober , 2005 Även mer välkända märken kan haverera. Fruns 1 år gamla ( aldrig tvättade )Gill-jacka var plötsligt som ett såll. Efter en del inspektioner bakom fodret hittade vi att tätningsskiktet krackelerat och flagnat. Det var dock inga som helst problem att reklammera och hon fick en som var ett år nyare. Calleli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Tobin Postad 5 Oktober , 2005 Det är väl så att det kanske mer skiljer i attityden från företagen. Jag blev erbjuden av Westcoast att köpa en ny jacka för 50 %....h/larst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 5 Oktober , 2005 OJ, vilken jacka till vilket pris var det då? Och var det i så fall värt sitt pris, gällde garanti osv? Jag ska under mässan i sthlm (förmodligen) köpa 2 uppsättningar offshoreställ och lite annat plock därtill. Så jag är både mån om kronorna och att inte köpa nåt som är dåligt. Musto är ju självklart bra, men då känns det som att något annat blir lidande som jag skulle vilja fixa på båten. Men bra kläder har ju en hög prioritet, det är ändå nåt man både har nytta av, och har kvar länge. Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Tobin Postad 5 Oktober , 2005 Det är ju uppenbart att det inte fanns någon garanti. Man påstår i stället att jag tvättat jackan vilket är det som egentligen retar mig mest - att ifrågasätta om jag talar sanning! Som framgår av flera inlägg är det ju uppenbart att det finns ett visst kvalitetsproblem med produkterna av olika märken men att det hanteras på olika sätt av olika leverantörer. Den jacka som det det gällde för mig var Westcoast Ocean 3L Extreme. h/larst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Oktober , 2005 Ska man va fin får man lida pin. När jag börja och segla köpte jag mig ett Helly Hansenställ. Jacka och byxor. Där ligger tätningskiktet på utsidan! Ser väldigt underligt ut. Som man vore en fiskargöbbe. Men det fina i kråksången är att det håller tätt. Även efter 35 år! Det är också en fördel att tyget som sitter på insidan inte blir fuktigt när det regnar och skvätter in vatten. Saltvatten är ett elände till och binda fukt även när saltvattnet torkat. Jag har kommit på ett sätt att bli fin. Man vänder på det gamla Hellystället så man får tyget utåt. När man ska promenera i Marstrand eller Sandhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 5 Oktober , 2005 Tänkte ge mitt bidrag till diskussionen. Jag använder sedan många år tillbaka Taigas kläder.Dessa är väl utprovade av Sjöräddning, kustbevakning, ambulans, bevakningsföretag mm. Det är morderna gortexmaterial och klarar av att tvättas. Jag använder deras gorteximpregnering varannan gång. Gå in och titta på www.taiga.se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Hellman Postad 13 Oktober , 2005 Jag och frugan har köpt var sitt WestCoast offshoreställ. 2003 resp 2004. Vi har inte precis slitit ut dom (tur med vädret) men har använts av och till och däremellan tvättats. Sammanlagt ca. 3 ggr i 30 grader. Jag tycker att stället är väldigt skönt på (Kragen dock inte lika skön som Mustos som är oslagbar. Hade Musto från 1991 - 2002/3). Många bra detaljer t.ex. snörp i midjan som jag saknar på Musto. Skönt när det är kallt och blåser då det annars blir det för mycket cirkulation och man tappar värme. Bra förstärkningar. Känns väldigt välsytt och material i yttertyget (Cordura)är mjukt och smidigt. Luvan är stor med många justeringsmöjlighetr och täcker bra även för folk med glasögon till skillnad mot Musto. Det enda jag har synpunkter på är att yttertyget binder fukt lite väl mycket vilket innebär att när man hänger det på tork så tar det en stund innan det är helt torrt i nederkanten av ärmar, ben och jacka. Resåret i muddarna i ärmaran kan också göras bättre. Annars har det fungerat väldigt bra. Det är helt tätt och andas bra. Stod en hel dag förra hösten i ösregn och 12 grader i luften utan några problem. Får dock se om det håller lika länge som det gamla Musto stället. Dock bara halva priset mot ett nytt Musto! Den som lever får se. Mvh Lasse Hellman s/y Sea Wind Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Oktober , 2005 Taiga har väldigt bra kläder faktiskt. har lite fleecetröjor och arbetskläder med taiga.. urbra!:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst Postad 23 Oktober , 2005 Vad intressant att höra att det finns någon som använder Taiga-kläder på sjön. Jag frågade om det i en annan tråd, och fick synpunkten att jag borde kolla att de har neoprenmuddar i ärmarna som vattenlås. Taigajackorna har ju inte det. Hur tycker ni som använder Taigakläder att det går utan sådana vattenlås? Blir man mycket blöt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Oktober , 2005 jag står innomhus och kör så mig kvittar det om det är vattentätt... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 21 Augusti , 2006 Nu, just efter att garantin gått ut så ser mitt Westcoast Ocean 3L Extreme-ställ ut precvis som Lars Tobins (se bilden). Både byxor och jacka. Det läcker rakt igenom. Det enda jag gjort med stället är att segla i regn och det tålde det tydligen inte. Det vita skiktet som skall vara membranet har antagit pulverform. Med detta vill jag utfärda en varning för Westcoasts Oceanställ. Även om det är ett budgetmärke så var det ju inte precis gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 21 Augusti , 2006 Ännu en bild. Köpte också mitt ställ 2004, fast i deras tillfälliga butik i Smögen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 21 Augusti , 2006 Extreme = extremt dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 22 Augusti , 2006 Intressant! Vilken modell använder du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 22 Augusti , 2006 Svar till Consensus. Jag använder idag en äldre modell av Highland jackan och ett par nya forest byxor. Jag är alltid torr och har inga problem med att det inte finns några vattentäta muddar i ärmarna på jackan. Kardborrelåsen räcker, jag har aldrig reagerat över att jag har fått in vatten i ärmarna så troligtvis har jag varit torr. Jackan har jag nog tvättat minst 5 ggr och använt Taigas Goreteximpregnering 2 ggr. Nästa gång köper jag nog en Taigaprodukt igen. Jag vill ha grejer som fungerar och är inte styrd av märkeshysterin. (Jag seglar i skärgården och på Mälaren från tidig maj till mitten på oktober. Kappseglar ibland.) /Jablo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser