nonne 0 Postad 28 September , 2005 Har just skaffat en liten DC21:a och letar efter en radar, men de jag har sett har haft en ganska stor och klumpig antenn... Finns här någon KUNNIG person kan vägleda mig i mitt val mot en radar? Det spelar ingen roll om företaget finns i USA ( om nu US radar fung. i Sverige) då jag har familj där. Det som är viktigt är -Antennstorlek (så liten som möjligt utan att tappa för mycket precision) -Pris Tacksam för svar mvh nonne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 28 September , 2005 En del om olika sorters radars kan du läsa här http://www.vibatagare.com/radar/marknadens_radar_2005.pdf Det är en översikt av radarapparater som Vi Båtägare har gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 28 September , 2005 Hej nonne, Ni andra som inte står ut med mitt tragglande kan sluta läsa här. Jag tänker inte gå in på fabrikat eller modeller utan försöka ge en liten förklaring om hur antennstorleken har betydelse för prestandan. En radarantenns precision är direkt proportionell mot dess storlek. Ju större antenn desto bättre upplösning och bild. Ännu så länge sätter de vederagna fysiklagarna gränserna för hur små antennerna är, men forskning och utveckling går ju som bekant med en rasande fart. Man kan dra en viss analogi med strålkastarreflektorer. En strålkastare samlar ihop ljusenergin från en ljuskälla till en ljusstråle. Har strålkastaren en stor reflektor, så blir ljuset till en smal stråle och är reflektorn liten så sprids ljuset mer. Detta får två konsekvenser. Om vi hårddrar det och tänker oss att vi lyser på en ansamling av föremål, t.ex träd i en skog. Den stora reflektorn koncentrerar ljuset i en smal ljusstråle och vi kanske kan tänka oss att vi lyser på ett träd i taget där all ljusenergi träffar trädet och reflekteras tillbaks till oss så att vi ser endast en trädstam väl upplyst. Den lilla reflektorn sprider som sagt ljuset mer och vi ser fler träd i ett diffusare ljus. Om vi sveper vår strålkastare, likt en roterande radarantenn, så kommer den stora reflektorns ljus visa ett träd i taget medan den lilla lysere upp många träd samtidigt. Överfört till en radar grer denna jämförelse följande: En stor antenn har en bättre målseparation. Om svepet passerar två föremål , t.ex. ett fartyg och en prick så kan radarn urskilja ett eko i taget varvid två ekon visas på displayen. Samma situation med en liten radarantenn ger att radarn ser både fartyget och pricken samtidigt och resulterar i en stor blaffa på skärmen. Naturligtvis är allt beroende på avstånd mellan föremålen och till radarn. Dessutom koncentrerar en stor antenn den utsända energin mer och ju mer energi som träffar målet desto större sannolikhet är det att den reflekterade energin träffar radarantennen som ett eko. För att du ska ha någon referens kan jag ju nämna att riktigt stora antenner har en horisontell lobvinkel på 0,5-1°. De siktigt små antenner som finns idag kommer upp till sissådär 6-7°. Prisbilden ( och vikten) är dessvärre också direkt proportionell mot antennstorleken. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_moon 0 Postad 28 September , 2005 Hej Nonne! Kör själv med en Furuno 1623 och tycker det funkar ypperligt! Antennen är den näst minsta du kan få tag i (dock inte stor), jrc1000 har en lite mindre antenn men sämre lobvinkel och sämre effekt....prismässigt så ligger jrc lite bättre till. kolla i mitt album om du vill se hur den ser ut monterad... Mr Moon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 28 September , 2005 ärligt talat vad ska man med en radar till i en såppas liten båt? du gör ju inga världsomseglingar direkt?eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 28 September , 2005 Tjocka kan uppträda även i de minsta farvattnen. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_moon 0 Postad 28 September , 2005 Lite samma som....vad ska man med en plotter till när det finns sjökort... (och lovar......radarn är bra mycket nyttigare än plottern..) Mr Moon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 28 September , 2005 Väl talat. Men alla har säkert sin egen favorit. Ett litet fenomen som är ganska vanligt är att man talar sig väldans varm om just de prylarna man själv har, både när det gäller typ, fabrikat och modell. Det känns ju inte riktigt bra att veta att man inte har det bästa. Även om det inte finns något bästa. allting man lastar ombord på sin båt är ju kompromisser mellan olika saker, t.ex utrymme, batterikapacitet, ekonomi ,etc. Nu blev det mycket igen. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 September , 2005 I Praktiskt Båtägande nr. 9 som kom ut idag finns en artikel om Radar och dess funktion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 29 September , 2005 Jag vill okså skaffa radar, men jag har någon här hemma som lägger fram sitt veto!!! Trots att man försöker förklara möjligheterna. Speciellt i dimma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 29 September , 2005 Billigaste allternativet är att använda ankaret. Dvs kasta ankare vid dålig sikt. Men vill man använd båten på ett säkert sätt i mörker, dimma och dålig sikt så är det radar som gäller. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_moon 0 Postad 29 September , 2005 Glöm bara inte det ökade ansvaret om ni införskaffar radar.......och är det riktigt dimmigt och dåligt väder...avvakta istället och ta det säkra före det osäkra...*S* Mr Moon...(dagens moralkärring!!!!!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 9 Oktober , 2005 Ang. radar. Den där JRC 100MKII, kan man få från www.mailspeedmarine.com för ca. Skr 9819,48 (beroende på dagens kurs)inc.frakt (från England) Dom har nu ett erbjudande ! för £699.- frackt tillkommer ! För detta pris, var den levererad hem, till dörren !! Dess radom-antenn är ca 30cm i diameter och den horisontella lobens vinkel 7grader. En ganska bra radar för detta pris!! På en radar behöver man inte alltid se allting i detalj, men som en varning att någonting är framför, i dimma eller så !! Refererande till Le Canarsds inlägg, tidigare !!!!! Så på en liten båt, och för billig anskaffning. Sedan beror det oxo på att lära sig att använda en radar, en sämre radar, alltign är relativt !!! Det är kul att läsa kommentarerna on RADAR, men låt dom som vill ha radar, ha det !! AIS, ersätter inte en radar på något sätt !!! Anemos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 9 Oktober , 2005 Det är ju alltid kul med tekniska prylar! Man kanske inte väldigt nödvändigt behöver en radar men det är ju himla kul att pyssla med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Oktober , 2005 Jag haver kompletterat Nav-PCen med en AIS-mottagare. Då ser jag de större båtarna och fartygen. Vad är AIS?? kolla länkarna: http://www.orebrohamn.com/ais/http://www.trueheading.se/htm/products.htm# Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 11 Mars , 2009 Hej, Hittade en gammal tråd om radar, Korsar ofta en farled där det går stora båtar, åker vid både mörker och överraskas ibland av dimma. Är det nån annan rekommendation än Furuno 1623 som gäller idag. Letar nåt som är bra och prismässigt ok, såg att en 1623 går att hitta för runt 10tusen idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser