davidstahl 0 Postad 27 September , 2005 Hej. Jag har en Albin Nova med glapp i rodret. Var kan man hitta nya bussningar, kompisen har en maxi 78 med samma problem. Någon som vet något ställe här på nätet? Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 27 September , 2005 Prova med att Googla på båttillbehör.. jag testade nu och fick massvis med träffar. Hjertmans, Benns och flera webbbutiker.. Tror dessutom att Hjertmans har webshop på sin site! Lycka till och skrik gärna till när ni hittar och vart, jag ska byta bussningen i nedre roderinfästningen jag med! Mvh / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 27 September , 2005 Tänk på att om ni tillverkar i Teflon så tar detta upp vatten till viss del och sväller vilket man måste ta hansyn till vid måttangivelse till verkstaden. I övrigt håller jag med att det är både billigare och bättre att låta svarva ett par nya. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 27 September , 2005 Och jag tänkte på PTFE (Teflon)som faktiskt är bättre som lagermaterial jämfört med POM (Delrin). PTFE har bara hälften så hög friktion som POM så hur du kan påstå att det är bättre som lagermaterial förstår jag inte. PTFE används som lagermaterial i roderna på bla svenska ubåtar så de bör nog fungera på en segelbåt oxå. Påstår Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 27 September , 2005 Kan tillägga till mitt förra inlägg att både den kemiska och mekaniska styrkan är nästan dubbelt så bra för PTFE jämfört med POM(Delrin). Så min rekomendation är att köp en bit PTFE som inte kostar stora pengar och låt svarva ett par lager på en verkstad. Men tänk på att det sväller i vatten så ta hänsyn till detta och ta några tiondelar extra med svarven. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 28 September , 2005 Håller med !! Allting är bättre än glappande roder. Brons, Delrin, Teflon eller något annat lämpligt, allt är en smaksak, kontentan är slutligen (tycker jag) att det är lätt att fixa med en svarv i garaget eller hos någon liten mekanisk verkstad. Lite pengar till kaffekassan brukar fixa två lager Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 29 September , 2005 Jag har inte varit helt ärliga mot er! Maxin som skall ha nya bussningar, är en annan från båtklubben, men han har bet mig svarva dem. Jag skulle bara kolla vad de hade för material i sina bussningar. För det jag har tittat på var inte så billigt. Maxins undre lager var i lagerbrons så nytt lager var tänkt i JM3 ett tennbrons, en bit på 55 mm långt Diam 82- diam 28 kostade med kapning och frakt 600kr plus moms. Det övre var i plast 40 mm Diam 60. Nu har vi tagit beslut efter att talat med plastleverantören att ha bägge lagren i plast, Novatron TX. Ett plast som är utvecklat för saltvatten. Kostnad Ca 150-200 kr totalt. Plus arbete, men det kostar ju vilket material man än använder. Tack för svaren ändå. Jag jobbar som svarvare/fräsare/nc operatör. David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 29 September , 2005 Hej, som nybliven roderglappsallergiker passar jag på att hinta lite om att du gärna får berätta om det blev bra sen. Blev det så är du ju välkommen att peka lite om vad du vill ha för ett mått, mot leverans av nedre roderbussningen då såklart ;-) Ciao / Johnnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 25 Oktober , 2007 Har seglat med det 2 år och det är kanon. /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser